Záchytných parkovišť prý přibude

17. září 2007, 00:00 - Tomáš Johánek
17. září 2007, 00:00

Magistrát už několik let vyzývá řidiče: Nechte auto na kraji Prahy a do centra jeďte městskou dopravou! Jenže stávající parkoviště P+R jsou přeplněna a některá, například v Radlické, město zrušilo.

Parkování v praze Magistrát už několik let vyzývá řidiče: Nechte auto na kraji Prahy a do centra jeďte městskou dopravou! Jenže stávající parkoviště P+R jsou přeplněna a některá, například v Radlické, město zrušilo.

Prakticky na všechny světové strany od Prahy rostou nebo v posledních letech vyrostla satelitní městečka obsazená většinou lidmi, kteří pracují přímo v metropoli. Spádová oblast dojíždění za zaměstnáním do Prahy se tak neustále rozšiřuje. S tím roste i počet aut mířících ráno do Prahy a odpoledne zpět. S počtem aut ale bohužel úměrně neroste počet parkovacích možností.

Záchytná parkoviště na okraji města pojmou v současné době pouze 2500 aut. Další možnosti parkování přibývají velmi pomalu a rozhodně ne v dostatečném objemu. Zaparkovat v centru města či v jeho blízkosti je prakticky nemožné. Podle radního odpovědného za dopravu Radovana Šteinera zápasí s nedostatkem parkovacích možností téměř všechna velká evropská města.

Plochy P+R se rozšíří

Jednou z možností, jak zajistit další parkovací plochy, je budování dalších záchytných parkovišť fungujících v režimu P+R. Tyto plochy vznikají většinou v blízkosti stanic metra na okrajích Prahy či železničních stanic a dalších dopravních terminálů. Za odstavení vozu na těchto hlídaných parkovištích se platí deset korun denně. „Systém záchytných parkovišť umístěných u okrajových stanic metra, případně u některých příměstských železničních zastávek, má pomoci přijíždějícím řidičům. Ale i dopravně přetížené metropoli,“ říká Šteiner.

Lidé mohou využít tato místa k zaparkování vozu od pěti hodin ráno do ukončení provozu metra. Na některých parkovištích uvažují i o spuštění nočního provozu. Největší počet parkovacích míst, kolem sedmi stovek, nyní najdou řidiči u stanice metra Chodov. Další velké parkoviště je na Černém mostě, menší počet parkovacích míst nabízí parkoviště například v Nových Butovicích.

Do roku 2010 by se podle Šteinera mohl počet míst na těchto parkovištích zvýšit až na 14 tisíc, v dalších letech dokonce na dvacet tisíc. Jak konkrétně by se během tří let měl počet míst zněkolikanásobit? To zatím radní Šteiner neupřesnil. Ani podle odpovědi mluvčího Technické správy komunikací Tomáše Mrázka to na razantní nárůst nevypadá: „U nové stanice metra Letňany vznikne asi 640 míst, na Střížkově asi 150. Dále jednáme o vzniku parkoviště u Smíchovského nádraží a rozšíření kapacit za Zličíně,“ uvedl na dotaz Profitu.

Uvažuje se o podzemí

Jednou z možností, jak zvýšit počet parkovacích míst přímo v centru, je výstavba podzemních garáží. Megaprojekty typu podzemních garáží na Václavském náměstí či na Klárově se zatím odsouvají, reálnější se zdají některé podobné projekty například v Praze 2. Tam chtějí řešit nedostatek parkovacích míst podzemními garážemi v několika uvažovaných lokalitách, jako je Jiráskovo, Karlovo či Tylovo náměstí. „Je jasné, že problém parkování v Praze 2 zóna placeného stání nevyřeší bez podzemních garáží,“ upozorňuje starostka městské části Jana Černochová. Podle jejích slov se ale příprava podobných projektů nemůže uspěchat. „Veřejnosti se to na jedné straně nelíbí, na druhé nám spílá, že nemá kde zaparkovat,“ tvrdí.

Na Jiráskově náměstí se k vybudování garáží zavázal investor Tančícího domu. Parkování zde najdou až tři stovky aut. Na Karlově a Tylově náměstí by to bylo o padesát méně. Další variantu představuje Ostrčilovo náměstí. Radnice zde uvažuje i o nadzemních garážích, které by byly opřené o pilíř Nuselského mostu. „Rozhodně bychom při stavbě garáží nechtěli fungovat jako investoři nebo provozovatelé,“ zdůrazňuje starostka. Radnice chce pouze připravit prostor pro privátní investory.

Placených zón od října přibude

V Praze10-Strašnicích zase přibudou parkovací místa díky zúžení některých ulic a parkování aut na některých chodnících. Praha 10 totiž musí řešit společně s dalšími městskými částmi zvýšený zájem o parkování v jejich ulicích poté, co se od 1. října rozšíří systém placeného parkování i do dalších obvodů. Vedle Prahy 1 půjde také o druhou, třetí a sedmou městskou část.

Smůlu budou mít například ti, kteří nebudou mít v místě trvalé bydliště. Nájemní smlouva na byt pro vydání parkovací karty nestačí. Podobně na tom budou i jiní lidé. Může nastat třeba případ, kdy majitel vozidla bydlí u partnera, který v zóně trvalé bydliště má. Partner na tento automobil kartu nedostane, i kdyby byl zapsán jako jeho provozovatel. Na kartu nebudou mít nárok ani lidé s půjčeným vozidlem (například od rodiny).

Další části Prahyse bojí přílivu aut

Radnice, které se od října rozhodly zpoplatnit parkování na svých komunikacích, tedy Praha 2, Praha 3 a Praha 7, možná budou mít brzy následníky. Jiné pražské části se totiž už nyní bojí zejména nárůstu dopravy v jejich ulicích. „Připouštíme, že zavedení zón Prahu 8 ovlivní,“ míní mluvčí tohoto obvodu Helena Šmídová. Místní radnice prý v budoucnu se zpoplatněním parkování také počítá. „Chceme je jiným stylem, lidé by platili pouze základní manipulační poplatky,“ dodává Šmídová. Městská část uvažuje o zvýšení počtu parkovacích míst prostřednictvím podzemních garáží. „Měly by vzniknout v rámci rekonstrukce Karlínského náměstí,“ upřesňuje mluvčí. Zaplatit by je měly peníze z dotací Evropské unie.

Také v Praze 6 přibudou nová stání. Už na podzim budou moci řidiči zaparkovat v podzemních garážích v Kafkově ulici. V plánu je také výstavba odstavného parkoviště v Ruzyni. Podle mluvčího této městské části Marka Šálka se o parkovišti uvažuje v souvislosti s prodloužením trasy metra. To má ovšem do Ruzyně vést až v roce 2018.

* Karty pro podnikatele za nižší cenu**

Nutnost pořídit si parkovací kartu v některých městských částech se týká nejen zdejších rezidentů,ale i podnikatelů. Ti si mohou koupit kartu pro první vozidlo provozované právnickou nebo fyzickou osobou za účelem podnikání, i pro první vozidlo fyzické osoby, která je vlastníkem nemovitosti ve vymezené městské části za sníženoučástku 12 tisíc korun. Zvýhodněná karta se ale týká vždy jednoho konkrétního vozidla, což znamená, že bude vydána na státní poznávací či registrační značku. Podle původního návrhu měla stát parkovací karta živnostníky maximálně 12 tisíc korun, firma se sídlem v zóně ale měla platit až 36 tisíc korun.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít