Article, show

Zač je v Česku benzin

24. května 2004, 00:00 - Matrin Schmarcz
24. května 2004, 00:00

Cena benzinu se už vyšplhala ke třiceti korunám. To snad může potěšit radikální odpůrce automobilizmu, není však pochyb, že tak nebo onak na tuhle drahotu doplatíme všichni. Vyšší platby za nejdůležitější palivo se promítnou do výkonu celé ekonomiky. Musí to tak být?

Nikoliv, ale to by napřed vláda musela prokázat méně sobectví a větší solidaritu se svými občany.

Jediný, kdo se může nad rostoucími cenami benzinu radovat, je ministr financí. Dražší palivo znamená i vyšší výběr daně z přidané hodnoty. Lidé totiž budou bez ohledu na peněženku jezdit stejně jako dřív - což je ostatně důvod, proč vláda tak ráda zvyšuje spotřební daň. Právě tuto položku by mohla dočasně snížit. Alespoň o tolik, kolik jí na druhé straně přinese. Pokud cena vystoupá z nějakých dvaceti pěti na třicet korun, kabinet trhne z každého litru korunu. Mohl by ji lidem i firmám vrátit.

Na rozdíl od polské vlády se ta česká o své zisky s nikým dělit nehodlá. A kupodivu ji o to ani nikdo hlasitě nežádá. To, když stoupaly ceny ropy při první válce v Zálivu, američtí autodopravci protestovali a žádali snížení podle nich příliš vysokých daní. Přitom ve Spojených státech je zdanění benzinu oproti Evropě směšné. Proto tam také přes rapidní zdražování, které dosáhlo od počátku roku padesát procent, stojí dnes litr benzinu necelých čtrnáct korun.

Čeští řidiči mohou za Atlantik jen smutně pošilhávat. Nejenže v Americe stojí benzin polovinu toho, co v chudším tuzemsku. Navíc jsou v USA spotřební daně zpět investovány do silnic a dálnic. A světe div se, přestože jsou, řečeno evropským slovníkem, „dumpingové“, federální účet určený na výstavbu dopravní infrastruktury má přebytek. Rozbité české vozovky a věčně chybějící peníze na jejich údržbu a stavbu jsou tvrdou obžalobou vládní politiky.

Řidiči si mohou být jisti, že ani v této chvíli na ně jejich kabinet nemyslí, ačkoli ho tak štědře dotují. Ministr financí Sobotka již jakékoli snižování daní odmítl. Kdyby alespoň byla naděje, že zvýšené daňové inkaso za prodej paliv se projeví ve velkorysejších investicích do zanedbané silniční sítě! I zde však zní odpověď „ne“. Ty peníze skončí v nějakém dalším marnotratném vládním programu. Takže i když přímým viníkem současného zdražování benzinu je nejistota na světových trzích, nepřímo, ale dost viditelně, se na něm podílí i kabinet.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Barem na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Aukro chystá změny. Začátkem srpna bude služba nedostupná
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít