Zač je toho Loket?

19. března 2007, 00:00 - PETR KUČERA
19. března 2007, 00:00

ŽELEZNICE LOKET - HORNÍ SLAVKOV Už téměř deset let nejezdí lokálka mezi Loktem a Horním Slavkovem. Trasa, vedoucí v turisticky atraktivní oblasti „lázeňského trojúhelníku“, je na prodej za 17 milionů korun. Vlaky mezi historickým městem Loket a Novým Sedlem začaly jezdit od roku 1877.

ŽELEZNICE LOKET - HORNÍ SLAVKOV Už téměř deset let nejezdí lokálka mezi Loktem a Horním Slavkovem. Trasa, vedoucí v turisticky atraktivní oblasti „lázeňského trojúhelníku“, je na prodej za 17 milionů korun. Vlaky mezi historickým městem Loket a Novým Sedlem začaly jezdit od roku 1877. V Novém Sedle se lokálka napojovala na Buštěhradskou dráhu, hlavní trať mezi Německem, Chebem, Karlovými Vary a Prahou. Na přelomu století začaly jezdit vlaky mezi Mariánskými Lázněmi a Karlovými Vary, ale také tato důležitá trať Loket zdaleka míjela. O pár let později proto dráhy i z této trasy postavily odbočku, vedoucí z Krásného Jezu (blízko Bečova nad Teplou) přes Horní Slavkov do Lokte, kde se napojila na již existující koleje do Nového Sedla. TURISTICKÝ REGION Loketská dráha sloužila nejen k přepravě lidí, ale také nákladu – zejména pro místní porcelánky, doly či lesní závody. Za komunismu nepříliš udržovaná trať chátrala, až byl v roce 1997 provoz na úseku Krásný Jez -Horní Slavkov - Loket „dočasně pozastaven“. Patnáctikilometrová trať se čtyřmi tunely a 11 mosty, překonávající velké převýšení v krásné krajině Slavkovského lesa, zarůstá od té doby náletovými dřevinami. Někde už jsou rozkradené i koleje, v zanedbaném stavu jsou i bývalá nádraží. Oblast Slavkovského lesa, nalézající se v trojúhelníku mezi Karlovými Vary a Františkovými a Mariánskými Lázněmi, přitom turisté ve větší míře teprve objevují. Nejatraktivnější památkou je zde Loket, nabízející vedle monumentálního hradu také zachovalé historické centrum či „vodáckou“ řeku Ohři obepínající téměř celé město. Dalšími cíli v regionu jsou zámek v Bečově nad Teplou či klášter Teplá. Vzhledem k velice nízké hustotě osídlení je oblast ideální pro cykloturistiku i pěší výlety, byť velké plochy území opuštěného původními obyvateli jsou dnes zapleveleny bolševníkem. Mimochodem, památkou totality je také zdejší paneláková „vzorová socialistická obec“ Rovná. ZÁJEMCI JSOU, ALE…**

Od roku 1997 tak zůstal v provozu jen zbytek tratě z Lokte do Nového Sedla. Vloni byl dokonce prodloužen o necelý kilometr, neboť byla část zchátralé slavkovské části opravena a v Lokti-zastávce vznikl přestupní bod na „náhradní“ autobusy do Horního Slavkova.

Státní Správa železniční dopravní cesty dlouho odmítala nevyužívanou trať pronajmout či prodat. Zájemců přitom bylo hned několik. Firma Viamont, provozující například trať Sokolov - Kraslice, zvažovala obnovení osobní dopravy, kvůli nákladům na rekonstrukci ale projekt neuskutečnila. Další zájemci se sdružili kolem radnice v Horním Slavkově – chtějí vytrhat koleje a proměnit trať na cyklostezku, využitelnou i pro in-line bruslaře a v zimě pro běžkaře. Technické památky kolem trasy by však zůstaly zachovány. Třetí skupina počítá s přeměnou tratě na velodráhu, místo vlaků by zde tedy jezdila jen turistická „šlapadla“.

Dalším zájemcem je spolek Loketské místní dráhy, za nímž vedle nadšenců stojí i firma Railtrans. Ta počítá s obnovením provozu alespoň v úseku Loket-Horní Slavkov, zpočátku jen pro nepravidelné turistické vlaky. Pokud by jejich rychlost nebyla větší než 20-30 kilometrů za hodinu, stačilo by prý k obnově provozu pouze pár milionů korun. Později chce sdružení obnovit běžný provoz v celém úseku mezi Bečovem a Novým Sedlem. Spolek našel společnou řeč i se zastánci velodráhy, oba projekty mohou fungovat současně.

Před pár týdny navíc o trať projevila zájem i strojírenská firma STASIS - ZBA z Horního Slavkova. Vše tedy závisí na státní Správě železniční dopravní cesty. Ta totiž podle dřívějších vyjádření zájemců o trať jednání o prodeji protahuje, navíc za něj chce 17 milionů korun. To se případným investorům nelíbí, protože do zchátralé tratě naopak budou muset desítky či stovky milionů korun investovat.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče