Zabezpečte firmu před lupiči!

04. července 2005, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
04. července 2005, 00:00

BEZPEČNOSTNÍ TECHNIKA Máte svůj obchod nebo kanceláře zabezpečené proti zlodějům? Někteří podnikatelé zatím na ostrahu příliš nemyslí. Přitom technika je stále dokonalejší a cenově dostupnější. Představme si menší obchod s elektronikou, ve kterém má majitel zboží za miliony. Pro zloděje lákavý cíl.

BEZPEČNOSTNÍ TECHNIKA Máte svůj obchod nebo kanceláře zabezpečené proti zlodějům? Někteří podnikatelé zatím na ostrahu příliš nemyslí. Přitom technika je stále dokonalejší a cenově dostupnější.

Představme si menší obchod s elektronikou, ve kterém má majitel zboží za miliony. Pro zloděje lákavý cíl. Jak může podnikatel takový obchod zabezpečit? Při relativně nízké vstupní investici lze pořídit komplexní systém, který bude chránit nejen před zloději, ale upozorní třeba i na požár nebo výpadek elektřiny.

KDYŽ JE ZLODĚJ VENKU

Základní poučka zní: Alarm na krádež upozorní, ale zabránit jí může jenom fyzická bariéra. Takže na dveře patří rozhodně dvou nebo tříbodové zámky, na výlohu a okna mříž. Ta ale nevypadá dobře. Estetičtějším řešením je přelepit sklo speciální fólií. „Ta ho ale samozřejmě neučiní úplně nerozbitným. Rozdíl je v tom, že rozbít takové sklo pak zloději trvá třeba hodinu,“ vysvětluje specialista bezpečnostní služby ABL Martin Knapp. Doporučuje zároveň neumísťovat do výlohy obchodu příliš cenné zboží, které zloděje láká. „Raději tam dejte třeba jen krabici nebo atrapu výrobku,“ radí.

KDYŽ JE ZLODĚJ UVNITŘ Pokud zloděj do obchodu vnikne, přichází ke slovu poplašný systém. Ten se obvykle skládá z několika prvků. Na dveře se připevňuje dvojice magnetů, které vyšlou varovný signál, pokud se v noci otevřou. Od tohoto mechanismu se ale upouští, neboť magnet někdy poškodí vizáž dveří a navíc může vyvolat falešný poplach, protože některé budovy se neznatelně hýbou. Z těchto důvodů nahrazují magnety takzvané záclony. „Fungují na bázi pohybového detektoru. Ten sleduje tepelné pozadí a na základě charakteristické změny dojde k aktivaci. Může se použít i u oken, výloh, je daleko spolehlivější než klasický magnet. Navíc se dá umístit jak vertikálně, tak horizontálně, takže je využitelný i tam, kde hrozí vniknutí přes strop,“ vysvětluje majitel bezpečnostní agentury Leopard v Roudnici nad Labem Jiří Papp. Do poplašného systému jsou zakomponovány také detektory pohybu. Dnes se obvykle používá duální systém, kdy je alarm spuštěn až poté, co pohyb detekují nezávisle na sobě dva senzory umístěné v krytu jednoho čidla. Další čidlo - zvukové - je nastaveno na specifickou frekvenci tříštění skla, a alarm spustí, když se sype okno nebo výloha. Tyto detektory se nedoporučují používat u oken či výloh vybavených bezpečnostní fólii, které tříštění skla zabraňují. Průměrná cena čidla se pohybuje v rozmezí 1000 až 2000 korun a ústředna, která signály vyhodnocuje, stojí 5000 až 6000 korun. „K dostání jsou samozřejmě i velmi levné přístroje. Ale ty se mohou nakonec paradoxně prodražit, protože často spouští falešný poplach a obchodník pak musí zaplatit planý výjezd zásahové jednotky,“ říká Martin Knapp. U menší prodejny může být instalace systému velmi rychlá, zejména díky tomu, že čidla jsou bezdrátová. „Netrvá to obvykle déle než jeden dva dny,“ upřesňuje Jiří Papp. KDYŽ JE SPUŠTĚN ALARM Pokud bezpečnostní systém spustí alarm, může zaznít siréna. Vnější, která je slyšet na ulici, prý není příliš účinná. „Lidé se o okolní záležitosti příliš nezajímají. Navíc už nikdo na houkání nereaguje. Poté, co zde dříve levné alarmy na autech houkaly pokaždé, když kolem projel kamion, je dnes už všichni ignorují,“ upozorňuje Knapp. Siréna, která se rozezní uvnitř obchodu, má podle něj hlavně psychologický dopad na zloděje. „Slyší, že už se o něm ví, že nemůže být v klidu.“ Ústředna také pošle prostřednictvím telefonu nebo přes systém GSM informaci o vloupání do bezpečnostní agentury na pult centralizované ochrany (pokud má podnikatel tuto službu sjednanou). „Záleží, co si zákazník objedná. Buď mu dispečink jenom zavolá na domluvený telefon a podnikatel už si dál řeší situaci sám. Nebo pošleme na místo zásahovou jednotku a zavoláme policii, která většinou dorazí souběžné s našimi lidmi,“ říká Knapp. Jeden výjezd zásahovky za měsíc bývá standardně zdarma v paušální ceně služby. Další se již platí - cena záleží na lokalitě. Typicky se pohybuje v rozmezí 200 až 700 korun. Měsíční poplatek za monitoring přes centralizovaný pult je u menších objektů kolem tisíce korun. Podnikatel se ale může s agenturou dohodnout, že kromě vloupání bude systém avizovat i další problémy. Například do něj mohou být připojena i požární čidla. „Nebo lze sledovat například to, jestli funguje mrazení v mrazicím boxu. To může mít význam třeba pro řezníka, cukráře a podobně,“ připomíná Knapp. KDYŽ SE LIKVIDUJE ŠKODA

Služba ze strany bezpečnostní agentury ale nemusí končit jen bezprostředním zásahem při vloupání. Moderní trend jde dál. „Někteří podnikatelé si zaplatí celý balíček služeb, kdy všechny nepříjemnosti po vloupání vyřeší agentura. Jedná s policií, s pojišťovnou, zajistí třeba i opravu rozbité výlohy,“ vysvětluje Knapp.

Podle majitele roudnické bezpečnostní agentury Leopard Jiřího Pappa začínají i podnikatelé v menších městech do poplašného systému investovat. „Připojení na centrální pult nabízíme v tomto regionu teprve asi osm měsíců, a přesto je v něm už asi 60 objektů,“ konstatuje.

I když primárním cílem bezpečnostních opatření je potírat krádeže zvenčí, bezpečnostní opatření směřují i dovnitř firmy - na zaměstnance. „Ze statistik vyplývá, že zhruba 80 procent krádeží v obchodech mají na svědomí samotní zaměstnanci. Takže je například dobré instalovat kameru, která snímá obsluhu pokladny,“ říká mluvčí agentury ABL Věra Dvořáková. Důležitější než všechny moderní technologie tak pořád zůstává umění vybrat si do firmy ty správné lidi.

BAREVNOU, NEBO ČERNOBÍLOU KAMERU? Při monitorování vašeho podniku prostřednictvím kamer musíte udělat dvě rozhodnutí. Zaprvé, zda bude kamera viditelná (a bude od krádeží odrazovat), nebo zda půjde o skrytou minikameru (jejímž cílem je zaznamenat a usvědčit zloděje). Druhým rozhodnutím je, zda snímat černobílý nebo barevný obraz. Černobílý záznam je vhodnější pro temnější prostory, protože obraz tolik neutrpí nedostatkem světla. Kamera s barevným výstupem je na světlo citlivější, ale při dobrých světelných podmínkách nabízí vyšší rozlišení a lepší obraz pro identifikaci pachatele. VYBRANÉ BEZPEČNOSTNÍ SLUŽBY  |Společnost|počet zaměstnanců|obrat (v roce 2004 v mil. Kč)**|

 Group Four Falck3800 1300,0  
 Agency of Security Fenix1654 414,9 
 Securitas ČR1363 404,5 
 ABL1040 245,7 

Pramen: údaje agentur

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče