Za tři týdny o miliardu chudší. EasyJet počítá ztráty po brexitu

21. července, 22:20 - krz
21. července, 22:20

Nervozitu ohledně ekonomických dopadů brexitu dávaly britské aerolinky najevo už více než půl roku. Nyní se jejich obavy začínají naplňovat. První ztrátu zveřejnil nízkonákladový EasyJet. Podle výkonné ředitelky Carolyn McCallové přišel za necelý měsíc v důsledku referenda o 40 milionů liber (1,2 miliardy korun).

Britský EasyJet nakupuje palivo v dolarech. A protože libra se po brexitu dostala na své 31leté minimum je pro něj nyní letecký benzín dražší. Na miliardové ztrátě aerolinky se podepsala i změna spotřebitelského chování: nižší zájem Britů o lety do zahraničí. I za tím je slabší libra.

„Každodenně si můžete přečíst v novinách, jak je dovolená pro Brity stále dražší a dražší,“ sdělila výkonná ředitelka EasyJetu Carolyn McCallová listu The Independent. Lidé se tak na prázdniny tolik nehrnou a dávají si větší pozor na to, kolik utratí. Podmínky pro koncového zákazníka však zůstávají výhodné: létat se dá levněji a ceny letenek se drží nízko.

Akcie britských dopravců RyanAir a EasyJet spadly v reakci na britské referendum o třicet procent. Německá Lufthansa brexit odnesla 17procentním poklesem akcií.

Akcie EasyJetu za sebou mají strmý pád.

„Celkový dopad brexitu na sektor letecké dopravy není znám,“ sdělil analytik Tony Shephard serveru IBTimes. Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA) nicméně odhaduje, že by počet britských leteckých pasažérů mohl v horizontu příštích čtyř let klesnout o tři až pět procent.

Zahraniční turisté spásu nepřinesou

Slabší libra může na druhé straně do země přitáhnout více návštěvníků ze zahraničí. Již nyní je cestování do Británie z USA o deset procent levnější. Cenově výhodnější je i pro občany zemí eurozóny.

Větší množství turistů ale místní aerolinky zachránit nemusí. „Británie je v oblasti letecké dopravy jasným exportérem,“ tvrdí ředitelka sekce pro letectví analytické agentury PwC Gwyneth MacLeodová.

Přečtěte si, jaké letos čekají Evropany prázdniny:

Slabší libra a terorismus. Cestovní ruch čeká „černé léto“

Podle MacLeodové se více létá ven než dovnitř. Vyšší provozní náklady britských aerolinek a nižší zisky tak příliv zahraničních turistů nevyřeší.

Navzdory rekordní ztrátě však EasyJet nehodlá následovat strategii maďarského WizzAiru, který v reakci na brexit ostrovy opustil. Minulý měsíc podle serveru IBTimes EasyJet oznámil zahájení oficiálního jednání s evropskými leteckými regulátory. Ti by mu měli udělit licenci nutnou pro přístup na evropský trh poté, co Británie Unii definitivně opustí.

Poptávka po letech by se podle McCallové měla v dlouhodobém horizontu stabilizovat. „Vidina zisku do konce roku však zůstává nejistá“, tvrdí.


O dopadech brexitu čtěte více:

Británie podle Johnsona po brexitu posílí své angažmá ve světě

Britská ekonomika se propadne do recese, míní Evropská komise

Johnson: Odcházíme z EU, ale neopouštíme Evropu Sdílet na FB Tweetnout Komentovat


Mohlo by vás zajímat

 Zdeněk Radil

Radil skončil v představenstvu Pivovarů Lobkowicz

 SUV Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq vs. 10 dalších SUV: Srovnání klíčových vlastností

Ilustrační foto

Jourová: Ani opravená auta Volkswagenu nesplňují emise

 Boris Johnson s Recepem Tayyipem Erdoganem.

Johnson přijel do Turecka dojednat „obří dohodu“

 Vizualizace nového vlaku od čínské firmy CRRC pro českého dopravce LEO Express

Leo Express koupil od čínského CRRC tři nové vlaky. Odebrat může až dalších 30

Panorama čtvrti City of London

Londýn zůstává největším finančním centrem. Možná naposledy

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče