Za tři týdny o miliardu chudší. EasyJet počítá ztráty po brexitu

21. července 2016, 22:20 - krz
21. července 2016, 22:20

Nervozitu ohledně ekonomických dopadů brexitu dávaly britské aerolinky najevo už více než půl roku. Nyní se jejich obavy začínají naplňovat. První ztrátu zveřejnil nízkonákladový EasyJet. Podle výkonné ředitelky Carolyn McCallové přišel za necelý měsíc v důsledku referenda o 40 milionů liber (1,2 miliardy korun).

Britský EasyJet nakupuje palivo v dolarech. A protože libra se po brexitu dostala na své 31leté minimum je pro něj nyní letecký benzín dražší. Na miliardové ztrátě aerolinky se podepsala i změna spotřebitelského chování: nižší zájem Britů o lety do zahraničí. I za tím je slabší libra.

„Každodenně si můžete přečíst v novinách, jak je dovolená pro Brity stále dražší a dražší,“ sdělila výkonná ředitelka EasyJetu Carolyn McCallová listu The Independent. Lidé se tak na prázdniny tolik nehrnou a dávají si větší pozor na to, kolik utratí. Podmínky pro koncového zákazníka však zůstávají výhodné: létat se dá levněji a ceny letenek se drží nízko.

Akcie britských dopravců RyanAir a EasyJet spadly v reakci na britské referendum o třicet procent. Německá Lufthansa brexit odnesla 17procentním poklesem akcií.

Akcie EasyJetu za sebou mají strmý pád.

„Celkový dopad brexitu na sektor letecké dopravy není znám,“ sdělil analytik Tony Shephard serveru IBTimes. Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA) nicméně odhaduje, že by počet britských leteckých pasažérů mohl v horizontu příštích čtyř let klesnout o tři až pět procent.

Zahraniční turisté spásu nepřinesou

Slabší libra může na druhé straně do země přitáhnout více návštěvníků ze zahraničí. Již nyní je cestování do Británie z USA o deset procent levnější. Cenově výhodnější je i pro občany zemí eurozóny.

Větší množství turistů ale místní aerolinky zachránit nemusí. „Británie je v oblasti letecké dopravy jasným exportérem,“ tvrdí ředitelka sekce pro letectví analytické agentury PwC Gwyneth MacLeodová.

Přečtěte si, jaké letos čekají Evropany prázdniny:

Slabší libra a terorismus. Cestovní ruch čeká „černé léto“

Podle MacLeodové se více létá ven než dovnitř. Vyšší provozní náklady britských aerolinek a nižší zisky tak příliv zahraničních turistů nevyřeší.

Navzdory rekordní ztrátě však EasyJet nehodlá následovat strategii maďarského WizzAiru, který v reakci na brexit ostrovy opustil. Minulý měsíc podle serveru IBTimes EasyJet oznámil zahájení oficiálního jednání s evropskými leteckými regulátory. Ti by mu měli udělit licenci nutnou pro přístup na evropský trh poté, co Británie Unii definitivně opustí.

Poptávka po letech by se podle McCallové měla v dlouhodobém horizontu stabilizovat. „Vidina zisku do konce roku však zůstává nejistá“, tvrdí.


O dopadech brexitu čtěte více:

Británie podle Johnsona po brexitu posílí své angažmá ve světě

Britská ekonomika se propadne do recese, míní Evropská komise

Johnson: Odcházíme z EU, ale neopouštíme Evropu Sdílet na FB Tweetnout Komentovat


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Chcete hlasovat v českých volbách ze zahraničí? Tak si pospěšte!
Kdy se bude měnit čas a na kterou stranu posunout ručičku?
Banka vám nechce dát spotřebitelskou půjčku? Zkuste online půjčku od lidí
Auta
Audi A7 Sportback nové generace se představí ve čtvrtek.…
Kolik stojí provoz auta na daních? Stát si z vás ročně vezme desítky tisíc
Může být Volkswagen Amarok rychlejší než Golf GTI? Australané dokázali, že ano
Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život
Opel Crossland X dostal originální verzi na LPG. Sportovec to ale nebude
Technologie
Sedm dopravních značek, které řidiči nejčastěji ignorují nebo chápou špatně
Huawei představil špičkové telefony Mate 10 a dělal si srandu z Applu i Samsungu
Ryzen Mobile aneb APU Raven Ridge na cestě, objevil se v laptopu HP i s parametry
Wi-Fi už možná není bezpečné. Šifrování WPA2 prý bylo prolomeno
Když mobil nestačí a zrcadlovku nechcete. Canon představil superkompakt G1 X Mark III
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít