Za naftu zelenější

29. května 2012, 12:18 - Táňa Králová
29. května 2012, 12:18

Zrušením daňové výjimky popožene Kalousek zemědělce k biopalivům. Vylobbovali je, ale sami se do nich nehrnou

Až se ve středu budou agrárníci přesouvat s traktory a kombajny k blokádě silnic po celé republice, projedou palivo za plnou cenu. Cest na protestní akce, ani když mají uhájit takzvanou zelenou naftu, se vratka spotřební daně netýká. Řidiči, které plánované blokády omezí, by měli vědět, že za své privilegium takto demonstruje jen část zemědělců. Protesty řídí Agrární komora a předem oznamuje, že se budou stupňovat. Její šéf Jan Veleba se chce dostat do Senátu a každá pozornost médií přijde vhod.

Čísla hovoří

Zemědělci mají přijít o 1,8 miliardy korun. Tolik jim stát loni vrátil ze spotřební daně za projetou naftu. Podle celníků, kteří tento agrární výdobytek úřadují, nárok uplatňuje osm tisíc podnikatelů v zemědělství. O agrární dotace přitom žádá 27 tisíc zemědělců. Dotační balík posílaný z Bruselu každoročně roste, letos to bude zhruba o čtyři miliardy korun. Za loňský rok se české zemědělství může chlubit rekordním ziskem 16,5 miliardy korun. O těchto sumách se při protestech na silnicích nejspíše mluvit nebude. Zato uslyšíme, že zelenou naftu dopřává zemědělcům 26 států Evropské unie. Česko se jejím zrušením připojí ke Slovensku a své zemědělce znevýhodní před konkurencí. „Nemám pocit, že ten, kdo vozí rohlíky do krámu, lidi do práce, nemocné do nemocnice, dělá méně užitečnou práci nebo práci s menší společenskou prioritou nebo že jeho rozpočtové podmínky jsou méně napjaté,“ obhajoval ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) v televizi zánik zelené nafty jako součást vládního balíku úsporných opatření. Najdou se i zemědělci, kteří Kalouska za tento krok chválí.
„Já to vítám. Zelená nafta nemotivuje k hledání alternativ,“ říká ekologický farmář Josef Sklenář ze Sasova u Jihlavy. Míní, že zemědělci by se měli vracet k tradici a zajišťovat si vlastní energii pro tažnou sílu. Sám se nebojí experimentů. Na farmě má lis, ve kterém drtí semeno lničky, a do Zetoru pak lije olej místo nafty. „Nejlepší by bylo využít bioplyn vyráběný z odpadu a z rostlin, které neslouží jako potravina,“ vidí Sklenář perspektivu, na kterou však technika zatím není připravená. Ale mohla by se svézt s velkou popularitou bioplynových stanic.

Bionafta na poli nefrčí

Agrární lobby to tlačí jiným směrem. Prosadila, aby se biopaliva vyráběná z řepky, obilí a cukrovky povinně přimíchávala do nafty a benzinu a o několik desítek haléřů tím prodražila tankování všem řidičům. Sami zemědělci se přitom k většímu používání biopaliv až na drobné výjimky nemají. Nic je k tomu totiž nenutí, rozmazlila je vratka. Motorová nafta jim díky ní vychází levněji než státem podporovaná čistá biopaliva, jejichž cenu na pumpách zatraktivňuje osvobození od spotřební daně. Větší oblibu biopaliv by mělo nastartovat až zrušení daňové výjimky na zelenou naftu, klamající svým názvem. S ekologií nemá nic společného, což ostatně nemají ani ryzí biopaliva, jak tvrdí některé studie.
„Teď nám jde o to, aby zelená nafta nebyla zrušena a dál pokračovala alespoň nějaká forma vratky. Zatím Agrární komora nepřemýšlí o tom, co by bylo, pokud by se to nepodařilo,“ říká její viceprezident Bohumil Belada. Potvrzuje, že směsná bionafta ani čistý biodiesel (stoprocentní metylester řepkového či jiného rostlinného oleje) v tuzemském zemědělství zatím moc nefrčí. „Ekonomika není zajímavá. Pokud by od příštího roku nebyla vratka, pak se uvidí,“ poznamenává.
Ani plné osvobození od spotřební daně, které stát dopřává stoprocentní bionaftě, nestačí, aby na ni zemědělci více najeli. Když už se někteří rozhoupají, zkouší spíše takzvanou směsnou naftu, v níž je k motorové naftě přidaných třicet procent metylesteru řepkového oleje. Jsou to ojedinělé případy, přestože na toto palivo mohou uplatnit vratku spotřební daně. Směsnou naftu si oblíbily některé dopravní a stavební firmy, které přesvědčil zhruba 1,50 až dvoukorunový cenový rozdíl oproti klasické naftě. V minulém roce se směsné nafty prodalo na českém trhu bezmála 150 tisíc tun, tedy o padesát tisíc více než předloni. V roce 2009 to bylo pouhých 24 tisíc tun.

Až metylester nebude tabu

„Spotřeba směsné bionafty by se mohla více přesunout do zemědělství. Sedláci se už ozývají, aby si udělali představu, jaké možnosti budou mít po zrušení zelené nafty,“ uvádí ředitel Sdružení pro výrobu bionafty Petr Jevič. Šanci dostane i čistý metylester, který vychází až o čtyři koruny levněji než motorová nafta. Jeho největším tuzemským výrobcem je lovosický Preol ze skupiny Agrofert. Traktory a kombajny nepotřebují žádnou zvláštní úpravu motoru, aby na toto stoprocentní biopalivo vyráběné z řepky nebo směsnou naftu mohly jezdit. A daňové zvýhodnění u nich stát zachová, aby s jejich pomocí dostál závazku vůči EU používat v dopravě deset procent biopaliv do roku 2020. Loni takto stát podpořil biopaliva více než miliardou korun. Daňové úlevy přitom svádějí k různým únikům, upozornil již dříve týdeník Euro. Až se celníci zbaví kontrol zelené nafty, třeba odhalí více podvodů u pohonných hmot.
Po technické úpravě strojů se dá jezdit také na rostlinný olej, který si zemědělci ze své řepky jednoduše vylisují přímo na farmě. Stát toto palivo nezatěžuje daní, a v tom mají čeští farmáři výhodu proti německým a rakouským. „Je to řešení pro menší sedláky. Postaví si lis ve stodole a budou jezdit na olej,“ předpokládá předseda Asociace soukromých zemědělců Josef Stehlík. Zrušení zelené nafty se mu také nelíbí, demonstrovat kvůli tomu ale tato nevládní organizace nebude.

Malí a pružnější

Zvýšenou poptávku po lisech zaznamenává v posledních měsících firma Farmet z České Skalice, která různě výkonné linky vyrábí. „Větší zájem především od malých farmářů souvisí s drahou naftou i zamýšleným zrušením zelené nafty,“ vysvětluje Petr Rezek z Farmetu. Přibývá také zákazníků ze Slovenska a Polska. „Od velkých zemědělských podniků poptávka není, ale i jim jsme schopni nabídnout lisy s větší kapacitou,“ doplňuje Rezek. Žádané jsou také výlisky coby vedlejší produkt. Dají se zkrmit zvířatům nebo použít na topení.
Prodejci traktorů biopaliva obvykle nedoporučují, i když v prospektech je úplně nezatracují. „Stroje na ně jezdí bez problémů. Z hlediska použitelnosti jsou biopaliva trochu problematická,“ tvrdí Jiří Sopoušek, obchodní ředitel firmy Strom, která je výhradním dovozcem techniky John Deere. Komplikace vysvětluje sezonním nasazením strojů a řadou úkonů, které zemědělce navíc zatíží.
„V Německu a Rakousku jsou sedláci naučení více přemýšlet o penězích. Rostlinný olej se tam používá častěji,“ porovnává Jakub Glogar z českoněmecké firmy Europecon. V tuzemsku nabízí přestavby motorů, aby šlapaly na netradiční palivo. „Zatím je to spící byznys, i kvůli vysokým cenám olejů,“ dodává Glogar. Nicméně čeká, že poptávka vzroste. Až Kalousek přesměruje zdejší zemědělce k jiným daňovým výjimkám.

Vládní nevratka Výsada, kterou chce vláda od příštího roku agrárníkům vzít

* Z litru motorové nafty stát vrací zemědělcům 60 procent spotřební daně, která činí 10,95 koruny
* Z litru směsné nafty (motorová nafta s obsahem 30 procent biopaliva) stát zemědělcům vrací 85 procent spotřební daně, která představuje 7,76 koruny

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče