Za mobilnější internet

21. května 2009, 12:03 - Ondřej Hergesell
21. května 2009, 12:03

Někdejší šéf serveru Atlas.cz rozjíždí v Londýně novou portálovou divizi Vodafonu

Když v roce 1998 nastupoval do marketingového oddělení mobilního operátora Paegas (dnešní T-Mobile), těžko mohl předpokládat, že během následujících jedenácti let projde největšími českými telekomunikačními firmami a nakonec se vypracuje do pozice šéfa portálové divize v centrále společnosti Vodafone. David Duroň (35) je příkladem toho, že velké telekomunikační společnosti využívají český trh pro testování některých nových služeb a že případný úspěch může manažera zodpovědného za takový „test“ katapultovat až do jedné z vedoucích pozic v celosvětové firmě. V případě Duroně, tehdy marketingového ředitele pro rezidenční klientelu českého Vodafonu, se jednalo o úspěch se zavedením a propagací nové nabídky internetu v mobilu, kterou operátor spustil vloni na podzim. Kromě toho stál v čele týmu, jenž rozjel mobilní reklamu a vyvinul nový typ předplacené karty, jež umožňuje volání a posílání SMS zpráv za ceny tarifů. „Český Vodafone donedávna neměl žádnou 3G síť, a přitom jsme našli řešení, jak zrychlit internet v mobilu, a to až desetkrát. Pomocí takzvaného renderingu se komprimují běžné webové stránky, které se pak zobrazují našim klientům v mobilním telefonu,“ vysvětluje Duroň.
Mobilnímu internetu se věnuje i v londýnském ústředí operátora, kam se přesunul letos v březnu do nově vytvořené pozice ředitele portálů celé skupiny Vodafone. „Na starost mám vytvoření strategie pro vývoj nových mobilních obsahových služeb. Prostě aby služby a funkce, které jsou lidé zvyklí používat v počítači či notebooku, mohli podobným způsobem využívat i v mobilním telefonu,“ řekl Duroň týdeníku EURO.

Ostrava–Praha Na začátku kariéry rodilý Ostravák studoval v Praze na VŠE a hledal různé příležitosti, jak si vydělat peníze na život v metropoli. „V prvním ročníku jsem v restauracích škrábal brambory a zeleninu, pak jsem v Bílé labuti prodával kuchyňské roboty a následně jsem se stal členem výjezdního týmu, který na veletrzích prodával různé kuchyňské potřeby. Tam jsem se naučil mluvit a nebát se lidí,“ vzpomíná.
Následovala první velká zkušenost v tehdy mladém mobilním operátorovi Paegas, kde se Duroň stal teprve třináctým zaměstnancem marketingového oddělení. „Původně jsem se snažil dostat do call-centra, ale nebyli studentům příliš nakloněni, protože mohli pracovat jen část týdne. Nakonec jsem dostal příležitost v marketingu, kde jsem měl na starost analýzy trhu a monitoring nabídky konkurence, tedy Eurotelu, a byla to skvělá škola,“ konstatuje. V roce 2000 se pak přesunul do společnosti GTS (dnešní GTS Novera), jež tehdy byla největším konkurentem Českého Telecomu. Během tří let se Duroň podílel na vybudování nové koncepce hlasových služeb největšího alternativního operátora a vytvoření služby volba operátora, která klientům šetřila peníze za hovorné. V roce 2003 pak dostal nabídku od Gabriela Berdára, tehdejšího šéfa Českého Telecomu (předchůdce dnešní Telefóniky O2), aby mu pomohl zreformovat zkostnatělou firmu a připravit ji na privatizaci. Po počátečním váhání Duroň nastoupil jako viceprezident Telecomu pro marketing a dařilo se mu jak optimalizovat stav zaměstnanců, tak zavádět nové služby. „Podařilo se nám změnit systém účtování, místo pulzní tarifikace jsme po vzoru mobilních operátorů zavedli minutovou. Také jsme přepracovali ADSL služby a místo 80 nových klientů denně jsme se dostali až na úroveň 1250. Bylo to zajímavé období,“ rekapituluje Duroň životní etapu v největší české telekomunikační firmě.

Praha–Londýn Z Telecomu odešel už po roce a půl po určitých neshodách s Berdárem, které nechce konkretizovat. „Cítil jsem chuť vyzkoušet vlastní byznys, tak jsem se začal věnovat konzultacím a strategiím v marketingu, spolupracoval jsem s mediálními a kreativními agenturami,“ říká. Kromě toho krátce působil v nápojářské společnosti Kofola, avšak všechny dosavadní plány vzaly za své, když mu zavolali z investiční společnosti EPIC, zda by se nechtěl ujmout portálu Atlas.cz. „Chtěli firmu připravit na prodej strategickému investorovi a dostat portál z dluhů. Nakonec se obojí podařilo, včetně takzvaného restartu Atlasu, což byl projekt na oživení našeho portálového byznysu,“ vypočítává Duroň.
I když Atlas.cz nakonec koupila společností Centrum Holdings, jež provozuje i českou portálovou dvojku Centrum.cz, Duroň se tehdy potkal s manažery mobilního operátora Vodafone. Ten měl o Atlas také zájem, ale kvůli vysoké ceně z vyjednávání nakonec ustoupil. Když následně Duroň z Atlasu odešel, dostal nabídku z Vodafonu, aby se stal šéfem oddělení, které se věnuje marketingu pro nefiremní klientelu. „Samozřejmě že mne to kromě hlasových služeb stále táhlo k internetu. Ten je, jak v klasické, tak především v mobilní formě, stále větším fenoménem. A jsem přesvědčen, že s tím, jak se stále zvětšují displeje mobilních telefonů, bude růst i jeho využívání kdekoliv, kde je mobilní signál,“ tvrdí Duroň. Vzhledem k jeho internetové historii a úspěchům s mobilním internetem v českém Vodafonu si na přelomu roku Duroně vybrali manažeři internetové divize v centrále Vodafonu. „Měl jsem ještě jednu nabídku v rámci skupiny od bývalého šéfa Grahama Mahera, který teď šéfuje vznikajícímu Vodafonu v Kataru. Nakonec jsem se ale rozhodl pro Londýn a vytvoření nového portálového oddělení, jež by mělo do mobilů přenést všechno důležité z klasického internetového světa,“ říká Duroň.

Největší open space Po dvou a půl měsících v Londýně neskrývá své nadšení z práce v centrále Vodafonu ani rozčarování z některých zkušeností několikatýdenního života ve Velké Británii. „Byznys jde velmi dobře. Mí kolegové i nadřízení ,koupili‘ mou portálovou vizi, takže byla schválena naše strategie i rozpočet a můžeme začít přijímat nové lidi. Největším překvapením je kancelář – dělám v tom největším open space prostoru, který jsem kdy viděl. Každé ráno, když přijdete do práce, jdete do své skříňky, odkud si vytáhnete notebook a vyrazíte na lov. První místo, které se vám líbí a je volné, je vaše. Každý den tedy sedíte někde jinde a pokaždé s někým jiným. Neznám lepší způsob socializace s kolegy, než je tento,“ popisuje.
Začátky života v městě na Temži ale tak úsměvné nebyly. „Sice jsem dostal paní na výpomoc při hledání domu, ale jinak člověk začíná úplně od píky. Doslova. Nemáte zdravotní pojištění, nemáte byt, nemáte bankovní účet, bez něhož si v Anglii nepořídíte zhola nic. Jenže účet vám nikdo nezřídí bez čísla pojištění, a to dostanete teprve na základě pracovního povolení. Na začátku jste nikdo – nikdo vás nezná a stejně tak vy nikoho. Dnes mi to už přijde úsměvné, ale na začátku to taková legrace nebyla,“ uzavírá Duroň.

* BOX
David Duroň (35)**
Absolvent pražské VŠE působil Česku v letech 1998 až 2009 ve vedoucích pozicích společností RadioMobil, GTS, Český Telecom, Atlas.cz a Vodafone. Od letošního března je ředitelem nové portálové divize Vodafone Group v Londýně. Je ženatý a má dvě děti. Ve volném čase se věnuje cestování, lyžování či golfu.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče