Menu Zavřít

Z vesnické garáže pro titul

28. 11. 2010
Autor: profit

Václav Fejfar, automobilový závodník z východních Čech, vyhrál už 19 podniků mistrovství Evropy. Jako jediný ve všech třech autokrosových třídách, naposledy v té „plechových aut“ zvané Tax. Letos se tu stal vicemistrem kontinentu. „Přitom jsem tolik věřil. Sobě i autu…,“ mračí se nespokojeně 52letý muž.

Foto: archiv Václava Fejtara

Hned v úvodu sezony se mu rozbil přepravní autobus, takže nestihl první závod. Ve druhém mu vinou skryté vady materiálu odešel motor… A pak dvakrát boural. „V tlaku se už potom jezdilo hůř,“ připouští. Přesto vyhrál čtyři z devíti zastávek seriálu. To jsou v součtu historické zápisy. Většina jeho soupeřů se přitom pohybuje v jiných rozpočtových sférách. Čerstvý šampión Rus Kvašnin je synem generála Rudé armády a podporuje ho klub CSKA. Další Rus Makarov létal na závody s týmem německých mechaniků a utratil možná desetkrát víc než Fejfar. Donedávna stával na startovním roštu také Minnihanov, současný premiér ruského Tatarstánu. Přesto je dokázal porazit Čech, který žije ve zděděné usedlosti v Lužanech, vesnici mezi Jičínem a Novou Pakou. Dole je dílna, nahoře byt se dvěma pokoji.

Čtyři noci k triumfu

Zaměstnává tři mechaniky v nástrojárně, kde vyrábějí součástky pro stroje v továrnách. Ale i díly do závodních automobilů na zakázku. Poloosy do 800koňových monster podle znalců nikdo lepší nesvede. „Nejdřív si musíme na sebe vydělat a pak odpoledne se bavit auťákama,“ říká. Často ještě ve středu počítá peníze, aby mohl ve čtvrtek vyrazit. Jenže za chvilku přizná: „Když je potřeba dělat na autě, kšefty stojí.“ Jako třeba v létě, kdy měl v německém Seelow těžkou havárii. „Šel jsem šestkrát přes boudu,“ popisuje. A za týden ho čekal domácí podnik evropského seriálu ve Štikovské rokli. Tu staví v autokrosovém světě na roveň dostihovému Liverpoolu. „Čtyři dny jsme skoro nespali, abychom stihli nachystat auto.“ A pak tu oslavil nádherné vítězství před skoro 20 tisíci diváky. Několik z nich mu pomáhá. Kusem na auto, rukama, radou i korunou. Další o něm dopisuje knihu…

Auto včetně všech náhradních dílů stojí totiž okolo dvou a půl milionu. Další náklady na sezonu – tedy cesty, provoz na dílnu a camper upravené Karosy a lidi – asi jeden a půl. Pokud nic (moc) nerozbijí. Litr závodního benzínu vyjde skoro na dvě stovky. Gumy 30 tisíc. „Někdy jsme zničili i tři sady za den, to se už teď nedá,“ počítá ještě.

Autokros není F1

Závodí s malými přestávkami 33 let, za tu dobu objel přes 300 velkých podniků. Začínal s buginami přestavěnými z tatrovek. Pak jezdil žigulíky, volkswageny a teď škodovku v kategorii „plechovek“. Za mlada býval karambolovým dravcem, nyní vítězí mistrovskou taktikou a chytrostí matadora.

Vyzkoušel si i jiné typy vozů, ale brzy se vrátil k autokrosu. „Je to nejúžasnější disciplína,“ rozplývá se obdivovatel Schumachera a jeho nástupce na trůnu F1 Vettela. Jenže tihle chlapci žijí trošku jiným stylem.

Václav Fejfar

• autokrosový šampión, 52 let

• vicemistr Evropy třídy Tax 2010, 2x mistr Evropy třídy D3 (do 1 600 ccm), 2x 3. v ME třídy D1

• vítěz 19 závodů ME

• majitel autodílny a nástrojárny v Lužanech

• Fejfar tým: 5 mechaniků, 2 manažerky, 1 člověk pro média

• roční náklady: cca 2,5 milionu korun (auto) + 1,5 milionu korun ostatní

• aktuální vůz: Škoda Fabia („komplet přestavěný 560 koní, 1 230 kg, 2litr s turbem…“)

• sponzoři: regionální firmy

Kdy byl naposledy na dovolené, si vůbec nevzpomíná. Co si koupil pro radost (kromě věcí do auta), také ne. „Žiju skromně, ale nechodím otrhanej. Dělám, co mě baví,“ říká opatrně. Při všem záběru si prý našel ráno čas na cvičení a bazén. Ale jen kvůli hnutým zádům po bouračce, ukáže se později. Už je dědečkem, má dospělou dceru a syna. A jaký má rodinný život? „Jsem rozvedený,“ přiznává tiše. Jeho přítelkyně a její dcera patří do týmu. Už šest let. Jinak by to nešlo. Odpočinek nezná, dovolené tráví zalezlý v dílně. „Rád po cestách na závody řídím náš autobus. Dokud můžu. Při tom relaxuju,“ říká po chvíli přemýšlení. Doma jen někdy rád zajde na houby.

BRAND24

Vyhrál už skoro všechno, přesto v jeho slovech necítíte naplnění. „Víme, že umíme nejlíp připravit auto, které může vyhrát. Jenže pořád se nám nedaří sehnat dost peněz na to, abychom to mohli udělat. Mám všechno nakreslený, ale nepustím se do toho dřív, než na to bude…

Nedaleko sídlící česko-německé automobilce dělá Fejfar po světě slušnou reklamu, jenže za to nedostane ani korunu. „Věnujeme se rallye, nechceme rozdrobovat záběr,“ vysvětluje Karel Pokorný z tiskového oddělení Škoda Auto. A co… tak evropský mistr vzejde z malé dílny u silnice.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).