Menu Zavřít

Z velkých obchodů se lidé vracejí k nám

13. 6. 2005
Autor: Euro.cz

PEKAŘSTVÍ U ŠPÁŇŮ Otevření nové velkoprodejny obchodního řetězce často zákazníky na čas odvede od osvědčených obchůdků. Když ukojí svou zvědavost, začnou se ale vracet. Jak se žije rodinnému pekařství v Rakovníku vedle supermarketů? „Kdo se firmě věnuje, ten je na trhu pořád,“ odpovídá jeho spolumajitelka Hana Špáňová.

„Když budeme zdrávi, ničeho se nebojím,“ tvrdí Hana Špáňová.

PEKAŘSTVÍ U ŠPÁŇŮ Otevření nové velkoprodejny obchodního řetězce často zákazníky na čas odvede od osvědčených obchůdků. Když ukojí svou zvědavost, začnou se ale vracet. Jak se žije rodinnému pekařství v Rakovníku vedle supermarketů? „Kdo se firmě věnuje, ten je na trhu pořád,“ odpovídá jeho spolumajitelka Hana Špáňová. V tak malém městě je velkých obchodů opravdu hodně - nechybí tu ani Hypernova, ani diskontní Lidl. OBCHŮDEK BYL MÝM SNEM**

Špáňovi mají pekařství a cukrárnu na rakovnickém náměstí. Tam sice supermarkety nejsou, zato hned naproti je konkurenční obchod a další kousek za rohem. „To víte, strach jsme měli. Otevírali jsme tu obchod až vloni. Chtěla jsem krásný krám, to byl můj sen,“ říká Špáňová. Postěžuje si na vysoký nájem a také na to, že museli propustit pár zaměstnanců, protože by se všichni neuživili. Ale krásný obchůdek se povedl. Včetně možnosti zajít si sem ráno na snídani.

Bez konkurence supermarketů by byl prodej jejich pečiva určitě vyšší, ale netrápí se tím. Zpočátku měli otevřeno sedm dní v týdnu, ale nakonec neděli vyhlásili za zavírací den. „Čekali jsme na každého zákazníka a prodej byl slabý. Možná jezdí nakupovat právě do těch supermarketů. Tam je pořád narváno,“ krčí rameny Špáňová.

Krámek s pečivem mají Špáňovi také v Novém Strašecí. Tam je nový supermarket Plus. „To jsme tedy pocítili, hlavně první týden po jeho otevření. A potom se zákazníci začali vracet,“ uvádí Špáňová. NEBOJÍME SE Celkově si však myslí, že v jejich prodejním oboru supermarkety prodej tak moc nepodtrhly. Podle jejího názoru se problémy dotýkají spíš jiných druhů zboží. Například oblečení a bot, kde ale už přebírají zákazníky vietnamští trhovci. „Pečivo se musí kupovat denně. My opravdu, co se ten den neprodá, vyhodíme. Nedovolíme si to prodávat druhý den. A chodí k nám lidé z celého Rakovníka, dojíždějí i odjinud,“ říká Špáňová.

I ve stínu velkých obchodních řetězců je zřejmě možné budovat výrobní a prodejní rodinnou firmu. Před dvanácti lety začínali Špáňovi ve vlastní pekárně a bez odbytu. „Lidé si jezdili pro pečivo až k pekárně. Fronty tam byly, ale jinak jsme odbyt neměli. Do dvou měsíců jsme měli začít splácet úvěr a já se každý den strachovala, že nebude z čeho,“ vzpomíná Špáňová. Pomohl článek v novinách a po něm přišly nabídky na pronájem prodejních stánků.

BRAND24

„Také nás napadlo, že bychom prodávali v supermarketu. Ale chtějí tam velké nájmy a také nějaké vstupné několik set tisíc, jak jsem slyšela. To nevím přesně. Chtějí slevy, vyžadují, aby dodavatel odebral neprodané pečivo zpátky. My na tom nejsme zase tak dobře, abychom si to mohli dovolit,“ říká Špáňová.

Kromě vlastních prodejen a stánků dodávají pečivo ještě nezávislým soukromým obchodníkům a do prodejen Jednoty. K budoucnosti jejich rodinné firmy dodává: „Když budeme zdrávi, tak se ničeho nebojím.“

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).