Z vášně zrozená - Seat Ibiza 1,4 16V Coupé

25. listopadu 2002, 00:00 - Petr Doul, doul@profit.cz
25. listopadu 2002, 00:00

Španělé přicházejí s novou verzí populárního modelu Uvedení nové Ibizy na náš trh provázela velká mediální kampaň, která se honosila motem "Zrozená z vášně". Nakolik je tohle moto pravdivé, jsme se mohli přesvědčit v našem redakčním testu. V historii španělské automobilky Seat patří ibiza k prodejně nejúspěšnějším modelům vůbec.

Španělé přicházejí s novou verzí populárního modelu

Uvedení nové Ibizy na náš trh provázela velká mediální kampaň, která se honosila motem „Zrozená z vášně“. Nakolik je tohle moto pravdivé, jsme se mohli přesvědčit v našem redakčním testu.

V historii španělské automobilky Seat patří ibiza k prodejně nejúspěšnějším modelům vůbec. Na počátku devadesátých let se tenhle zástupce nižší třídy dobře prodával také u nás. Nevím, jestli to tenkrát bylo způsobeno jakýmsi „porevolučním“ hladem po „cizích“ autech, ale každopádně ibiza na našem trhu bodovala a svým tehdy velice moderním a neotřelým designem, vcelku solidním dílenským zpracováním a příznivou cenou oslovila nejednoho českého motoristu. Nová ibiza je opravdu nová, a to ve všech směrech, ovšem dobré vlastnosti, pro které byla našimi řidiči tolik vyhledávaná, zůstaly zachovány. Především přibyla trochu na velikosti, což je trend, který zaznamenáváme v posledních letech ve všech třídách, a tak někteří dnešní zástupci nižší střední třídy by mohli svou velikostí směle soupeřit s vozy střední třídy s datem výroby kolem roku 1990. To ovšem není případ nové ibizy. Nová ibiza sice narostla do délky o celých 77 mm, do šířky o 58 mm a do výšky o 19 mm, ale v porovnání s rozměry starého modelu je to zanedbatelný rozdíl. Velice příjemným rozdílem je ale vnější design vozu. Tady bych si dovolil tvrdit, že marketéři Seatu názvem kampaně doslova „trefili hřebíček na hlavičku“. Celkové vzezření auta působí totiž velice dynamicky, ať se na něj podíváte z kterékoli strany. Obzvláště u třídveřového modelu je vidět, že hlavním cílem bylo vytvořit automobil s temperamentním designem, který je Španělům tolik blízký. O originalitě některých detailů by se však dalo dlouze polemizovat. Především mám na mysli tvar předních a sdružených zadních světlometů, u kterých je jasně vidět, kam si španělští inženýři odskočili pro inspiraci. Podobnost na Alfu Romeo 147 není asi náhodná, v kuloárech se totiž šušká cosi o spolupráci se šéfdesignerem italské automobilky, který „postavil“ právě Alfu 147. Ať je to pravda či ne, ibiza je alfě hodně podobná. Díky rozměrným dveřím, které se dají doširoka otevřít, se do auta pěkně nasedá. Sedáky i opěradla potažená příjemným materiálem jsou vcelku dobře tvarována s pěkným bočním vedením. Sedadlo řidiče je navíc výškově stavitelné. Velkým neduhem předchozího modelu bylo špatné umístění hlavových opěrek, byly totiž moc vzadu za vrcholem sedadla a o pohodlném opření hlavy se nedalo vůbec mluvit. V nové ibize je už všechno v pořádku. Palubní deska má klasické uspořádání a středová konzole je mírně nakloněna k řidiči. U tvarování palubní desky kolem červeně podsvícených přístrojů a výdechů ventilace musím opět připomenout jakousi nepřímou příbuznost s Alfou 147. Celkový dojem z interiéru je hodně italský, a kdybych neviděl stříbrné „S“ na tříramenném volantu s airbagem, zřejmě bych si myslel, že sedím v alfě. Volant nové ibizy je ovšem dokonale tvarovaný se silnějším věncem, který dobře sedí v ruce. Navíc je možné nastavení jak výškové, tak podélné. Musím přiznat, že na předních sedadlech je překvapivě dostatek místa i pro většího chlapíka, ovšem zadní sedadla jsou spíše nouzová a hodí se tak akorát pro převoz dětí. Pár vzrostlých chasníků by mělo s prostorem dost velký problém. Zavazadlový prostor se otvírá stejným způsobem jako u většího Leona, tedy jakýmsi překlopením loga automobilky na zadních dveřích. Ty se dají zvednout opravdu vysoko, takže se jen stěží praštíte do hlavy, ale za nimi je dost málo místa. Dokonce i větší rodinný nákup by se sem nevešel. Jízdní vlastnosti nové ibizy jsou celkem solidní. Zvláštní pochvalu si zaslouží přesné a příjemné řízení. Další novou zbraní je ergonomie jednotlivých ovládacích prvků, na které zřejmě Španělé dost zapracovali. Výhrady mám pouze k nastavení tvrdosti podvozku, který je na můj vkus až moc tvrdý. Obzvlášť v Praze na kostkách a výmolech trpěly sedací partie mého těla. Nová ibiza zákazníky potěší širokou škálou nabízených motorů - celkem je možné vybírat ze šesti zážehových a vznětových agregátů o výkonech od 47 kW/64 k až po 96 kW/130 k. Já jsem měl k dispozici model s motorem o obsahu 1,4 litru a šestnáctiventilovým rozvodem. Udávaný výkon tohoto agregátu je rovných 100 koní, tedy 74 kW s maximální rychlostí za hranicí 190 km/h. Výkon motoru je vcelku uspokojivý, jen je třeba počítat s tím, že výkonová křivka vrcholí někde za hodnotou 5000 otáček za minutu. Zpočátku mi to trochu dělalo problémy při rozjezdech, ale pak jsem si na nutnost hodně sešlápnout plyn při rozjezdu zvykl. Nemilé překvapení mě ovšem čekalo při tankování. Spotřeba se totiž vyšplhala až k závratným 11 litrům na 100 km, což mi na „čtrnáctistovku“ přijde až moc, a to jsem nejezdil nijak extra ostře. O pravdivosti údajů o průměrné spotřebě paliva bych si dovolil vážně pochybovat. No a co říci závěrem? Nová ibiza je skutečně nová, a to po všech stránkách. Svým vzezřením uspokojí jak mladšího motoristu, tak i třeba samostatnou moderní ženu. Svou velikostí se už nehodí jako rodinné auto, snad jen v pětidveřové verzi by mohla směle konkurovat tuzemské fabii. Každopádně si dovolím tvrdit, že nová ibiza se bude opět dobře prodávat, stejně jako tomu bylo doposud.

Technické parametry

Seat Ibiza 1,4 16v Škoda Fabia 1,4

74 kW 74kW Comfort

Rozměry (d x š x v) 3953 x 1698 x 1441 3960 x 1646 x 1451

Pohot. hmotnost (kg) 1049 1065

Převodovka Manuální pětistupňová Manuální pětistupňová

Motor Zážehový Zážehový

šestnáctiventilový šestnáctiventilový

čtyřválec čtyřválec

Zdvihový objem (cm3) 1390 1390

Max. výkon (kW) 74/6000 ot./min 74/6000 ot./min.

Točivý moment (Nm) 126/4400 ot./min. 126/4400 ot./min.

0 - 100 km/h (s) 11,2 11,5

Max. rychlost (km/h) 191 185

Spotřeba - kombinovaná (l/100km) 6,4 7,1

Objem zavaz. prostoru (l) 267 260

Cena včetně DPH 373 900 Kč 393 900 Kč

Hodnocení

Podvozek a jízdní vlastnosti * Pohonná jednotka *

Interiér * Exteriér *

Dílenské zpracování * Výbava *

Pohodlí * Cena *

Celkem ***

Maximální hodnocení: * * * * * * * * * *

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče