Z terénu na dálnici

18. března 2010, 11:43 - Karel Zaoral
18. března 2010, 11:43

Druhá generace populárního vozu může být opět úspěšná

Sorento před lety přineslo do třídy sportovně-užitkových vozů (SUV), tehdy ještě zaměřených spíše na jízdu mimo zpevněné cesty, hodně svěží vítr. Auto se dobře prodávalo po celou dobu životnosti modelu, dokonce by se dalo říci, že šlo na dračku. Druhá generace je o poznání civilnější, jak to ostatně odpovídá současnému trendu. Schopností překonávat terén ubylo, naopak důraz na komfort a jízdní vlastnosti na sinici je znatelný.
Design druhé generace Sorenta je podstatně evropštější, stejně jako všechny současné modely obou sesterských automobilek Kia a Hyundai. Technicky se auto prodloužilo o deset centimetrů a snížilo o jeden a půl centimetru při stejném rozvoru. To by odpovídalo spíše kosmetickým změnám při faceliftu než zcela nové generaci. Opak je ale pravdou. Zatímco první generace stála na klasickém „off-road“ žebřinovém rámu, současné Sorento již má samonosnou karoserii. Zmizel manuálně přiřaditelný pohon 4 x 4, který nahradila automatika. Tuhá zadní náprava s listovými pery také patří minulosti, Sorento již má klasické víceprvkové zavěšení. Odstraněním terénní výbavy auto navíc „zhublo“ o dvě stě kilogramů. Uvnitř vozu je dostatek místa pro všech sedm pasažérů. Široké dveře umožňují pohodlný nástup celé posádce, dokonce i dvěma spíše dětským cestujícím do kufru, v němž se ukrývají souběžně s podlahou ony dvě sedačky navíc. Po jejich postavení už příliš místa v kufru nezbude, dva pasažéři navíc však za toto omezení stojí. Nehledě na to, že v plné sestavě auto mnoho jízd stejně nezažije a pro všechny ostatní případy je zavazadlový prostor dostatečný. Pracoviště řidiče má oproti předchozí generaci daleko útulnější vzhled, daný na pohled příjemnými materiály i zpracováním. Ergonomii není moc co vytknout, zejména proto, že většinu palubní elektronické výbavy lze pohodlně ovládat multifunkčním volantem. Sedadla jsou příjemným překvapením. Oproti klasickým americkým pohovkám mají dlouhé sedáky, měkká opěradla a tuhé bočnice.
Testovaný vůz byl poháněn novým čtyřválcovým turbodieselem o objemu 2,2 litru a výkonu 197 koní. Ve srovnání s předchozí generací jde o posun mílovými kroky. Kultivovaný motor plynule nabírá sílu už od volnoběhu a spolu s nižší hmotností dává vozu zajímavé dynamické parametry. Ve spolupráci s šestistupňovou automatickou převodovkou lze dosáhnout dlouhodobé spotřeby kolem osmi litrů nafty na sto kilometrů, což je příjemná hodnota.
Spolu s novou konstrukcí auto dospělo k dobré ovladatelnosti za všech podmínek. Přesné řazení a strmé a citlivé řízení posouvají Sorento plně na výši evropské konkurence. Nové Sorento má také relativně nízké ceny příplatkové výbavy, což v poslední době nebývá zvykem. Podvozek první generace, který komfortním naladěním musel částečně eliminovat nectnosti tuhé zadní nápravy, je v aktuálním modelu výrazně tužší. Přejezdy příčných prahů jsou pro posádku o něco citelnější, chování auta v zatáčkách se ale výrazně zklidnilo.

KLADY
Výbava
Jízdní vlastnosti
Motor
Vzhled

ZÁPORY
Vysoká nakládací hrana kufru

Kia Sorento motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
objem: 2199 ccm
převodovka: šestistupňová manuální
výkon: 145 kW
rychlost: 190 km/h
zrychlení z 0–100 km/h: 9,6 s
spotřeba: 8,6/5,4/6,6 l/100 km
cena: 709 980,- základní

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče