Z Příbrami do světové špičky

01. listopadu 2004, 00:00 - PETR HAVEL
01. listopadu 2004, 00:00

SPOLEČNOST RAVAK Firma Ravak, současný největší středoevropský výrobce sprchových koutů a akrylátových van, se jako jedna z mála tuzemských rodinných společností dokázala prosadit ve světě. Přitom vznikla až v roce 1991 na zelené louce.

SPOLEČNOST RAVAK Firma Ravak, současný největší středoevropský výrobce sprchových koutů a akrylátových van, se jako jedna z mála tuzemských rodinných společností dokázala prosadit ve světě. Přitom vznikla až v roce 1991 na zelené louce. Základem současného úspěchu byl správný podnikatelský odhad a to, že se zakladatelé firmy Ravak ocitli ve správný čas na správném místě. Zmíněným místem byla Paříž a přítomnost Jiřího Kreysy a Jindřicha Vařeky na tamějším stavebním veletrhu. Rodící se nový zdravý životní styl, jehož součástí je kvalitní vybavení domácích koupelen, a zároveň absence nabídky sprchových koutů a van na tehdejším tuzemském trhu, přivedla oba zakladatele podniku na myšlenku toto volné místo zaplnit. Zpočátku šlo o licenční výrobu, Ravak však velmi brzy pochopil, že je třeba inovovat zastaralý design, vytvořit vlastní image firmy a rozšířit nabídku pro spotřebitele. „Začali jsme proto investovat do vlastního vývoje produktů,“ vzpomíná místopředseda představenstva Ravaku a marketingový ředitel Patrik Kreysa. To se vyplatilo - z ročního obratu ve výši necelých 100 milionů korun v roce 1995 se firma loni dostala na obrat blížící se dvěma miliardám. EXPANZE NA TRHY

„Začátky byly těžké. Dnes už se to může zdát až komické, ale na počátku 90. let nebyly sprchové kouty běžným a všeobecně známým produktem jako dnes. Vzpomínám si, že na jednom z prvních veletrhů, kde jsme představili sprchové kouty, si spousta lidí myslela, že jde o nějaké zástěny určené k převlíkání v ložnici,“ vzpomíná Kreysa. Jenže už v roce 1998 se stala firma lídrem na tuzemském trhu ve svém oboru, i díky tomu, že byla spuštěna výroba akrylátových van. „V sadili jsme zejména na kvalitu, měli jsme v té k dispozici nejmodernější technologie. A také na servis pro zákazníka,“ konstatuje Kreysa. Podíl na tuzemském trhu se rychle zvýšil na 70 procent. Poté, co podnik v zásadě naplnil potřeby poptávky v ČR, rozhodl se expandovat do zahraničí. „Na Slovensku, v Maďarsku, v pobaltských státech či Ukrajině jsme se velmi brzy dostali na podobná čísla jako v ČR, tedy na více než poloviční podíly na trhu v těchto zemích,“ popisuje expanzi Kreysa. Firma ale v současnosti významně exportuje i do států EU, zejména do Španělska, Portugalska či Itálie, mimo Evropu pak zejména do bohatých arabských států jako Saúdská Arábie, Kuvajt či Katar. Velkou výzvou byla pro Ravak Čína. „V Číně jsme založili jako jeden z prvních výrobců koupelnového zboží na celém světě vlastní dceřinou společnost a otevřeli reprezentační prodejny,“ uvádí Kreysa. Od letoška se v Číně produkty Ravaku přímo vyrábějí.

ŽÁDOUCÍ PATROTISMUS

Tradičním problém českých firem při expanzi do zahraničí, nedostatek kapitálu, vyřešila firma vstupem strategického partnera. „Nezvolili jsme formu klasického úvěrování, ta se nám nezdála výhodná. Do naší firmy vstoupil zahraniční, výhradně finanční partner, který přinesl nový kapitál, avšak manažersky se nijak nepodílí na chodu firmy,“ prozrazuje Kreysa. V tom jsou naopak aktivní všichni rodinní příslušníci, což mimo jiné ústí do skutečnosti, že Ravak je doslova příbramským patriotem. Je nejen největším zaměstnavatelem ve městě (600 z 800 zaměstnanců firmy je přímo z Příbrami), ale angažuje se i ve prospěch rozvoje rodného regionu. Z hrozícího bankrotu pozdvihl Ravak investičně kdysi dominantního tuzemského výrobce zemědělských pícninářských strojů, Strojírny Rožmitál, a také zde se již připravují investice do rozvojových technologií a expanze do zahraničí. Přímo v P říbrami Ravak letos koupil polikliniku, kterou rekonstruuje s cílem zlepšit úroveň zdravotní péče v regionu. Firma podporuje i místní dětský domov a kostel. „To jsou ale spíše soukromé aktivity, o reklamu nám v tomto případě nejde,“ konstatuje Kreysa. Do propagace svých produktů ale podnik ročně investuje několik desítek milionů korun, každoročně také vydává rozsáhlý katalog, který vychází ve 40 jazycích.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče