Z nuly k miliardovému obratu

10. ledna 2005, 00:00 - (rd), RADAN DOLEJŠ
10. ledna 2005, 00:00

ZAKLADATELÉ FIRMY PAPIRIUSFirma Papirius dobývá střední a východní Evropu. Prodává papír, tužky, občerstvení, kopírky, nábytek. Počátky jejích zakladatelů však byly mnohem skromnější.

Zakladatelé firmy Papirius Jan Černý a Petr Sýkora. foto: Martin Pinkas/EURO

ZAKLADATELÉ FIRMY PAPIRIUS Firma Papirius dobývá střední a východní Evropu. Prodává papír, tužky, občerstvení, kopírky, nábytek. Počátky jejích zakladatelů však byly mnohem skromnější. Dva batohy a vypůjčený starý žigulík. Nebyla to výbava kočovné rodiny, ale majetek vznikající firmy Papirius. Dnes je to patrně největší firma svého druhu ve střední a východní Evropě, s více než miliardovým obratem, se čtyřmi stovkami zaměstnanců a třiceti tisíci zákazníky. Dva kamarádi z vysoké školy, Jan Černý a Petr Sýkora, pomáhali známému v papírenském velkoobchodu. Když sehnali prvního zákazníka, nebyl ve skladu tabelační papír, který si zákazník objednal. Tak ho koupili za vlastní peníze a sami dovezli. Úhradu získali v hotovosti, za kterou nakoupili další papír. Dostali se až k prodeji veškerého kancelářského vybavení s výjimkou počítačů. Působí v Česku, na Slovensku, Maďarsku a čerstvě v Litvě. „Koupili jsme jednu ze dvou největších místních firem,“ vysvětluje Petr Sýkora nástup do Pobaltí. Podnikaní pouze v Česku už by je prý s kolegou nudilo. Ještě letos ale plánují další expanzi, jejíž cíl prozatím není veřejný. V Maďarsku je pro ně podnikání adrenalinové, protože úhlavním konkurentem jim je světová dvojka mezi dodavateli kancelářských potřeb - společnost Office Depot. Přesto se drží v tamní trojici největších firem svého oboru. JEN PERSONÁLNÍ CHYBY

Strategická podnikatelská šlápnutí vedle se dvěma zakladatelům vyhýbala obloukem. K drobným chybám počítá Sýkora některá personální rozhodnutí. Podle svých slov si hned na začátku podnikání dobře stanovili cíle a především se dohodli, co nikdy nechtějí dělat. K zakázaným oblastem pro Papirius patří třeba prodej vlastního softwaru, počítačového vybavení nebo velkoobchod s papírem. „Někteří naši obchodníci nedokázali pochopit, že firemním cílem není prodat jednou za 14 dní dva kamiony kancelářského papíru do papírnictví. Ale prodat hlavně služby spojené s dodávkou papíru,“ prozrazuje jeden z receptů ze strategické kuchyně Petr Sýkora. Ke službám především patří, aby se zákazník vždy do firmy dovolal, operátorka na něj byla příjemná a dostal všechno, co požaduje. Pod tím se například skrývá odvoz prázdných krabic, doprava zboží přímo až do kanceláře, vše až po fakturaci podle přání zákazníka. „A především pomáháme velikým firmám šetřit peníze,“ vytahuje Sýkora další kartu z rukávu. Týká se to zejména bank, kde jsou velká nákupní oddělení provázaná složitými byrokratickými opatřeními. „Dokážeme jim zajistit kontrolu nad výrobky, které objednají, aby nečekali dlouho na jejich dodání. A pomáháme optimalizovat nakupované zboží tak, aby před Vánoci nenakoupili hromady fixů, pastelek a nalepovacích papírků, které zaměstnanci rozkradou jako vánoční dárky pro známé.“

STÁLE JSOU KAMARÁDI Petr Sýkora a Jan Černý jsou i po letech společného podnikání kamarádi. „Tuhle jsme spolu jeli jedním autem ze Slovenska a ani jednou jsme se nepohádali,“ předkládá důkaz Sýkora. Kanceláře mají hned vedle sebe a často na společných poradách řeší společné problémy. Sýkora se stará především o marketing, finance a obchod, kolega má na starosti zbytek. Mimo firmu se už příliš nestýkají. N e proto, že by si nerozuměli, ale protože mají odlišné zájmy. Jana Černého potkáte spíše ve městě, zatímco Petra Sýkoru na horách. „Ale je to v pořádku, nemusíme se vidět čtyřiadvacet hodin denně,“ glosuje Sýkora. Začátky podnikaní je také donutily odložit studium vysoké školy na neurčito. Nedávno se ale do školních lavic vrátili a dostudovali. Sýkora se navíc věnuje i studijnímu programu MBA: „Jsem z toho úplně nadšený, ve třídě je spousta cizích a chytrých lidí, neskutečně mi to otevírá obzor.“ BEZ ZAMĚSTNANCŮ TO NEJDE

Už při příjezdu do firemní centrály v Rudné u Prahy návštěvníka zaujme parkoviště s dvěma vyhrazenými parkovacími místy. Velká cedulka hned u dveří do budovy informuje: „Vyhrazeno pro nejlepší obchodníky měsíce.“ Schody do prvního patra lemují zarámované kancelářské svorky, propisky, náplně do sešívaček. Vedle recepce visí další nástěnka s vypsanými nejlepšími obchodníky měsíce. N ávštěvník okamžitě získá dojem, že tady se o zaměstnance dobře starají. „Jediný dlouhodobě udržitelný rozdíl mezi naší firmou a konkurencí je v lidech, proto jsou pro nás nejdůležitější. Chceme, aby naši lidé tady byli výrazně spokojenější než u konkurence,“ konstatuje Sýkora. Spokojenost má zajistit projekt „Mraveniště aneb Místo, kde stojí za to být“. Jeho pomocí firma mapuje potřeby zaměstnanců. Hlavními oblastmi jsou benefity poskytované firmou, interní komunikace, organizační struktura společnosti a obecně funkce personálního oddělení a jeho zacílení na zaměstnance. Získané informace se postupně zavádějí do praxe. Prvním počinem je akce „Mámy, buďte s námi!“ Pokud firma ženě před nástupem na mateřskou dovolenou hradila jazykovou výuku, má možnost i nadále v ní bezplatně pokračovat. Stejnou možnost má i u interních a externích školení odpovídajících pracovnímu zařazení a plánovaných na daný rok. Papirius dokonce uhradí náklady na hlídání dítěte po dobu, kdy si žena ve firmě bude zvyšovat kvalifikaci.

ZÍTRA, NEBO ZDARMA

Papirius je poměrně známý svým sloganem „Zítra, nebo zdarma“. Firma se zavazuje dodat objednané zboží zákazníkovi zdarma, pokud ho není schopna dodat následují den po objednávce. Není to však tak jednoznačné, jak slogan působí. Na dodávku zdarma totiž má nárok zákazník pouze po splnění dvanácti různých podmínek. Například se garance nevztahuje na konkurenty Papiriusu, na nestandardní množství objednaného zboží nebo na dlužníky společnosti.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče