Z kuchaře sportovním prezidentem

28. května 2007, 00:00 - EVA MARZINI
28. května 2007, 00:00

Pořádá a organizuje největší komerční sportovní show svého druhu v Česku. Větší je už jen sokolský slet. Peníze na produkci shání od sponzorů. Letos se chystá podruhé prorazit na obrazovce televize. Už teď přemýšlí, jak sežene balík peněz na televizní přenos.

MICHAEL ZIMA, WELLNESS CLUB

Michael Zima se před sedmi lety rozhodl založit produkční živnost, v níž propojí marketing a propagaci s kulturou těla, mysli a ducha - wellness. Do podnikatelského projektu zapojil nezávislé sdružení provozovatelů sportovních a relaxačních center, jehož je zakladatelem i prezidentem, a nazval jej Wellness Club.

Vytvořil největší sportovní akci svého druhu pro veřejnost. Jeho Wellness Marathon letos v pražské Sazka Areně navštívilo dva tisíce lidí a Wellness Celebrity Show sklízela úspěch na obrazovkách televize Prima.

PĚŠÁKEM NA ŽIVNOST

Michael Zima se kvůli rodičům vyučil kuchařem. Absolvoval s vyznamenáním, ale u kuchařiny nezůstal. Měl jiné ambice. Stal se obchodníkem a ve dvaceti začal podnikat v oblasti zdravé výživy. Nejprve tři roky pracoval pro americkou společnost a učil se, jak se dělá obchod. „Američané mi dali takzvan,drive‘. Doslova mě nakazili pracovním elánem a odhodláním nic nevzdávat. Hodně jsem od nich odkoukal. Hlavně jak se dělá marketing a propagace,“ popisuje Michael Zima. Poté pracoval tři roky u německé společnosti. Tam se opět ledaco přiučil: „K americkému nasazení jsem přidal německou preciznost a pragmatičnost.“ Po půl roce se vypracoval z poradce na viceprezidenta firmy.

Na pracovních cestách ve Spojených státech se poprvé setkal s pojmem wellness. „Bylo to něco nového. Dozvěděl jsem se, že nejde jen o kulturu těla, ale i o ducha a mysl. Nový životní trend mi imponoval. V těch předchozích firmách jsem byl,pěšákem na živnosťák‘. I když jsem dosáhl toho, co jsem si přál: Měl jsem vysokou pozici, auto, příjem v tehdejších markách. Ale přece jen mi něco chybělo,“ objasňuje Zima. Přelom v jeho životě nastal, když po třech letech německá společnost v Česku ukončila činnost. Rozhodl se dále pracovat „pro sebe“, a to v duchu wellness.

STO ČLENŮ UKECAL

Zima začal organizovat sportovní akce a přemýšlel, koho by myšlenka wellness zajímala. Oslovil sportovní centra. Vyrazil za nimi s plakáty a letáky, aby je zapojil do sportovní show, kterou právě chystal. Po rozhovoru s majiteli center zjistil, že je nikdo nesdružuje. V tom vycítil příležitost. Navrhl jim vytvoření nezávislého sdružení. Členy se měla stát jen kvalitní a větší sportovní centra, která budou do budoucna směřovat k wellness. „Řekl jsem si, že center budeme mít sto, tak jsem se do toho pustil. Musel jsem je o členství přesvědčit, vlastně jsem je ukecal. Trvalo mi to asi tři měsíce,“ vypráví o nasazení, s jakým do projektu šel. Plán mu vyšel. Do sdružení vstoupilo padesát pražských center a padesát dalších podniků z různých koutů republiky. První rok si provozovatelé nebyli jisti, co mohou od Zimy čekat. Ovšem jakmile je přesvědčil, každý následující rok se mu prý povedlo udělat pro ně víc, než jim původně slíbil.

Například Iva Fibichrová z Fittop centra si Zimovy aktivity chválí. „Díky školení, které pro členy pořádá, jsme si uvědomili některé nedostatky v provozu. Zahrnuje nás také informacemi o nových produktech z oblasti výživy, zajišťuje pro členy bonusy a podobně. Kdysi jsme spolupracovali s jistou známou sportovní značkou, ta však po čase přestoupila do větší sítě sportovních center. Od té doby nás oslovil jedině pan Zima,“ upřesňuje.

PROPOJIL PŘÍJEMNÉ S UŽITEČNÝM

Provozovatelům sportovních center garantuje reklamu, propagaci a promoakce pro klienty. „Zároveň jsem postupně zdokonaloval princip vzájemně prospěšné spolupráce, který se začal vyplácet hlavně při jednání s potenciálními sponzory akcí klubu,“ popisuje Zima podnikatelský záměr.

Uvádí, že všechno přicházelo samovolně. Nedělal si žádné studie, zda wellness bude v Česku fungovat. „Cítil jsem, že děláme správné věci a akce měly pozitivní odezvu. Každá nám ukázala, co tady není a chybí, co tady nikdo nedělá,“ objasňuje Zima, jak se na akcích Wellness Clubu učil a rostl.

OBCHOD ZA PÁR BEDEN BANÁNŮ

„Sdružení sedm let existuje čistě na sponzorech. Věděl jsem, že sponzorským partnerům musím nabídnout daleko víc než jen vyvěšení loga,“ uvádí Zima.

Když poprvé oslovil společnost Chiquita, zeptali se ho, kolik na akci bude účastníků. Přesně tolik dostal banánů a žádné peníze za reklamu. „S Chiquitou jsme začali opravdu za bedny banánů. Přiznávám, že jsem z toho byl rozmrzelý a necítil jsem se jim zavázán. To byla ovšem chyba. Slíbil jsem ředitelce, že jí pošlu fotodokumentaci akce, ale neposlal jsem ji. Dokumentaci však potřebovala a dva roky mě za to vyprovázela s prázdnou. Na dlouho jsem kvůli maličkosti oddálil spolupráci s dnes již čtyřletým generálním partnerem Wellness Marathonu,“ líčí Zima zkušenosti s partnery.

PODNIKÁNÍ S NEÚSPĚCHY A ODŘÍKÁNÍM

Jeho akce jsou postupem času smělejší a okázalejší, ale také finančně náročnější. Mistryně světa v aerobiku Olga Šípková vysokou úroveň Zimových akcí potvrzuje. „Sama jsem předcvičovala na loňském Marathonu v Sazka Areně. Účast profesionálů z branže úroveň projektu jistí a navíc umějí lidi rozproudit.“

První akce Wellnes Clubu uspořádaná v roce 2000 stála sto tisíc korun. „Jelikož jsme v produkci začínali, zdálo se nám to hodně peněz. Vloni nás jarní Wellness Marathon v Sazka Areně stál milion a podzimní Wellness Celebrity Show se záznamem TV Prima dva miliony,“ popisuje Zima. V minulém roce měl Wellness Club celkový obrat pět milionů korun.

Neúspěchy bere sportovně. Říká, že produkce je živý organismus, plný změn, a pokud se z toho nechcete zbláznit, tak je lepší se přizpůsobit a počítat s tím předem. „Když mě někdo naštve nebo mě nepodpoří, netratím dál energii, poděkuji a přemýšlím, koho mám oslovit dalšího. Tři roky jsem obesílal velké firmy s wellness projekty, ale až čtvrtý rok akce podpořily,“ vysvětluje pozitiva odříkání.

ŽÁDNÉ VÝZKUMY, ALE ŽIVOT

Na obchody si vytvořil vlastní pohled. „Často se setkávám s manažery, kteří se bez tabulek, výzkumů, studií trendů a předpokládaného vývoje trhu nedokáží rozhodnout. Já místo toho mluvím s provozovateli center a naslouchám účastníkům akcí. Řídím se hlavně intuicí, občas selským rozumem, chcete-li,“ uzavírá Michael Zima.

KONKURENČNÍ AKCE V ČESKU

Mezinárodní kongres aerobiku The best of Face Czech - 850 účastníků

Fit Styl Marathon - přibližně 700 účastníků

MICHAEL ZIMA

Narodil se v roce 1973 ve Stráži pod Ralskem. Je svobodný. Po rodině však touží prý více než po úspěchu či bohatství. Bydlí a podniká v Praze. Má rád fitness, tenis, squash, tanec a masáže. Relaxuje také v kině, na koncertě a cestováním, jízdou v kabrioletu. Zajímá se o filozofii a psychologii, marketing a média, astrologii, numerologii, tarot a dobročinnost.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče