Z byznysu rovnou do vlády

18. září 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
18. září 2006, 00:00

ALEŠ ŘEBÍČEK, MINISTR DOPRAVYOd roku 1993 se v čele ministerstva dopravy vystřídalo sedm osob, z nichž velká většina neměla s dopravou nikdy nic společného. Málokterý ministr také přišel do vysoké politiky přímo z podnikatelské praxe.

ALEŠ ŘEBÍČEK, MINISTR DOPRAVY

Od roku 1993 se v čele ministerstva dopravy vystřídalo sedm osob, z nichž velká většina neměla s dopravou nikdy nic společného. Málokterý ministr také přišel do vysoké politiky přímo z podnikatelské praxe.

Aleš Řebíček byl ještě před několika měsíci předsedou představenstva a spolumajitelem dopravně-stavební společnosti Viamont.

Ministr dopravy Aleš Řebíček přichází do ministerské funkce s 15letou praxí ve stavebnictví a dopravě. Je dopravním inženýrem a titul získal na Vysoké škole spojů v Žilině, kde se specializoval na obor Provoz a ekonomika dopravy a spojů. Právě zkušenosti z oblasti dopravy chce využít na ministerském postu.

„Do úřadu nejdu s pocitem práce na jeden měsíc. Mé plány jsou dlouhodobé a chtěl bych většinu z nich realizovat,“ říká Řebíček. Za největší priority považuje především rozvoj dopravní infrastruktury, kde se chce pokusit urychlit dostavbu a obnovu klíčových dopravních spojů na silnici i železnici. Mezi klíčové projekty patří také stabilizace veřejné dopravy, podpora dynamického rozvoje letecké dopravy v České republice a rychlejší liberalizace v nákladní i osobní železniční dopravě. „Na prvním místě je pro mě to, aby se lidé mohli přesouvat rychle a bezpečně bez ohledu na to, zda cestují po železnici, po silnici nebo letecky,“ upřesňuje své záměry nový ministr dopravy.

ZAČÍNAL NA ŽELEZNICI

Svoji profesní kariéru zahájil Řebíček jako dopravní inženýr na železnici. V roce 1992 založil spolu se dvěma kolegy společnost Viamont. Nejdřív se zaměřili hlavně na železniční stavby. „Bylo to vlastně naše štěstí. Stavět na dráze je přece jen něco jiného než běžné stavebnictví, a tak jsme měli i mnohem menší konkurenci,“ vzpomíná.

V roce 1993 podal Viamont první privatizační projekt na regionální železnici a o čtyři roky později začal provozovat první trať mezi Trutnovem a Svobodou nad Úpou. V současné době je firmou se 700 zaměstnanci a ročním obratem blížícím se dvěma miliardám korun. Řebíček však svůj třetinový podíl ve firmě před letošními volbami prodal. „Beru to tak, že skončila jedna životní etapa a moje role v ní,“ říká.

PŘES SNĚMOVNU DO VLÁDY

O angažmá Řebíčka jako potenciálního ministra dopravy se spekulovalo ještě před parlamentními volbami, ve kterých kandidoval jako dvojka na ústecké kandidátce ODS. Uspěl a poprvé usedl do poslanecké lavice. Počítal s tím, že se bude zapojovat do řešení dopravních problémů ze své poslanecké funkce, osud tomu ale chtěl jinak.

Speciální kapitolou je pro něj řešení složité situace na dálnici D1. „Každý již snad pochopil, že nákladní dopravu v zemi nejde nijak omezovat. Dopady na ekonomiku by byly výrazně negativní. Ale jde ji regulovat a řídit,“ říká. Jeho plánem je zvýšit investice do informovanosti veřejnosti o stavu dopravy a především do výstavby informačních tabulí na všech dálničních tazích. „Zlepšením informovanosti o dopravě na dálnicích snížíme riziko dopravních kolapsů a nehodovosti,“ doplňuje.

HLEDÁNÍ NOVÝCH ZDROJŮ

Hlavním úkolem nového ministra je podle jeho slov změna financování, která by pomohla k rychlejšímu budování silnic, železnic a především zlepšila komfort cestování. Pro dopravu by mělo být ročně k dispozici kolem 80 miliard korun. „Dosavadní vláda získávala zdroje pro dopravní infrastrukturu především z privatizace státních podniků. Největší vlna privatizace však již proběhla. Proto nyní před ODS stojí zásadní úkol najít jiné zdroje financování,“ vysvětluje Řebíček. Jeho záměrem je také maximální využití jistých výnosů z dopravy a vstup soukromého kapitálu (v rámci projektů PPP) do procesu výstavby. *

ZÁKLADNÍ PRIORITA: VÍCE PENĚZ DO DOPRAVY

Je těžké najít alespoň jednoho člena vlády premiéra Mirka Topolánka, který by byl spokojený s rozpočtem svého rezortu. Ani nový ministr dopravy Aleš Řebíček není v tomto směru výjimkou. Jednou z jeho hlavních priorit, se kterou šel do nové funkce, je usilovat o více peněz ze státního rozpočtu, zejména na výstavbu nových dálnic a železničních koridorů, ale i na opravy zanedbaných silnic. Konkrétními cíli v oblasti výstavby dopravní infrastruktury jsou pro Řebíčka co nejrychlejší řešení výstavby a zprovoznění rychlostní silnice R35, která výrazně odlehčí přetížené dálnici D1, zprovoznění pražského silničního okruhu R1 a výrazné pokročení ve výstavbě dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic. Pokud jde o železniční dopravu, hodlá se nový ministr přičinit o snížení sazby za použití dopravní cesty, což by ulehčilo přístup na železnici pro další dopravce, a to jak v osobní, tak v nákladní přepravě. Za jeden ze svých nejdůležitějších úkolů považuje nový ministr včasné zavedení systému elektronického výběru mýta pro nákladní automobily.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče