Yeti se rodí u Rychnova

04. února 2010, 13:04 - Petr Korbel
04. února 2010, 13:04

Závod Škody Auto v Kvasinách měl dvakrát namále, ale kritická období přežil a jeho význam výrazně vzrostl. Počet zaměstnanců se za uplynulých patnáct let zvýšil čtyřikrát. K modelům Škoda Superb a Roomster loni přibyly automobily Yeti a Superb Combi. Nyní tam nabíhá zkušební výroba inovovaných vozů typu Roomster.

Autor: Jakub Stadler

Automobilka Škoda má v tuzemsku tři závody – největší je v Mladé Boleslavi, další ve východočeských Kvasinách a ve Vrchlabí. V Kvasinách jsou lidé přesvědčeni, že nejkrásnější škodovky se vždy rodily právě tady.

Těsně po válce to byla luxusní limuzína Škoda Superb OHV a elegantní model Škoda 1001 Roadster. Koncem padesátých let začali v Kvasinách vyrábět sportovní vůz Škoda 450, posléze modernizovaný a přejmenovaný na Škoda Felicia.

Šťastná felicia

Automobil s plátěnou (později laminátovou) střechou měl obrovský úspěch doma i v zahraničí. Mnozí se domnívají, že šlo o nejpůvabnější škodovku všech dob. V šedesátých letech se v Kvasinách montoval také praktický typ Škoda Octavia Combi. „Návštěvníci nám tu dodnes vyprávějí, jak s tímhle autem postavili barák,“ říká vedoucí závodu Jan Tauchman.

Pak ze zdejšího závodu vyjížděly krásky se sportovním duchem, modely Škoda 110R Coupé, Garde a Rapid. Zkrátka tu vždy dělali něco zvláštního, ambicióznějšího a dražšího, než byly běžné škodovky.

Stanice Solnice

Kvasiny jsou malá vesnice v podhůří Orlických hor. Rozprostírají se kolem říčky Bělá. Díky bohatství nedalekých lesů tu vznikla pila, která se později stala základem karosárny, neboť kostry automobilů se původně vyráběly ze dřeva.

Kvasiny bývaly tak nevýznamné, že zdejší konečná stanice železniční dráhy dostala název podle nejbližšího městečka Solnice. A podobně je tomu dodnes: Když přijedete vlakem do zastávky Solnice, vystoupíte přímo u hlavního vchodu do závodu Kvasiny společnosti Škoda Auto.

Vchod je poměrně nový. Vznikl v souvislosti s velkou přestavbou a rozšířením závodu, který se stal jedním z pilířů značky. Nechybělo přitom mnoho a žádná auta by se zde už nevyráběla.

Prohry a vítězství

Poprvé měl závod v Kvasinách namále v šedesátých letech minulého století. Konstrukce vozu Škoda Octavia Combi byla letitá, náběh výroby plánované řady Škoda 720 se ustavičně oddaloval a nakonec k němu nedošlo. Zato poptávka po náhradních dílech byla téměř neukojitelná. Závodu byla proto přisouzena role místa, kde se budou vyrábět jen náhradní karoserie, blatníky, dveře a kapoty na staré škodovky. Pracovníci v Kvasinách však vyvinuli kupé Škoda 110R a v tvořivější atmosféře 60. let přesvědčili nadřízené, že by byla škoda, kdyby plány tak krásného modelu zůstaly jen v šuplíku.

Podruhé se situace stala vážnou v devadesátých letech. Pro Kvasiny se původně počítalo s třídveřovým modelem Škoda 783 Favorit kupé, opět však zůstalo jen u prototypu. Závod se tedy musel spokojit s výrobou užitkových automobilů, jako byly Škoda Pick-up či Škoda Vanplus. Jak se blížilo zastavení výroby felicií, blížil se i konec odvozených užitkových variant.

Vzkříšení tradice

„Tenkrát to nevypadalo růžově,“ připouští vedoucí závodu Jan Tauchman. Zatímco v roce 2000 se v Kvasinách smontovalo skoro 43 tisíc aut, o rok později jen deset tisíc. Ale to již bylo o zachování výroby automobilů v Kvasinách rozhodnuto s tím, že půjde o vůz vyšší střední třídy, který dostal staronový název Superb.

Na zelené louce vyrostla moderní lakovna, kterou nedávno rozšířili. Ve zcela rekonstruované hale vznikla nová svařovna. Montáž se nastěhovala do další nové haly. Nikdo by už asi nepoznal, že závod vznikl ze staré pily a že výroba automobilových karoserií zde pod značkou Jawa začala již v třicátých letech.

Loni v Kvasinách vyrobili 94 335 aut (42 315 vozů typu Roomster, 19 672 Yeti a 32 348 Superb). „Na celkové loňské tuzemské produkci vozů Škoda se tak závod podílel z devatenácti procent,“ připomíná mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý. Dosavadní rekordní počet 96 484 kusů pochází z roku 2007.

„Letošní plán počítá s výrobou 130 tisíc aut,“ říká Tauchman, „ale vyslovuji toto číslo velmi opatrně, protože vývoj na trhu může naše plány změnit.“ Pro srovnání: V roce 1991 závod zhotovil asi devět tisíc vozidel.

Tři modelové řady Denní výroba teď činí 527 kusů.„V současné době denně vyrábíme 120 automobilů typu Roomster, 190 typu Yeti a 217 aut řady Superb, z toho 153 v provedení kombi,“ upřesňuje Tauchman. „I na nás trochu dopadá světová odbytová krize,“ dodává. Neochota zákazníků utrácet postihla po skončení německého šrotovného hlavně víceúčelový model Roomster. Od začátku ledna se vyrábí jen v jedné směně, loni jeho produkce běžela ve dvousměnném provozu. Celková kapacita svařovací a montážní linky tohoto typu, která činí 360 vozů, je v současné době naplněna pouze z 33 procent. Na druhé výrobní lince vznikají automobily typu Superb a sportovně-užitkové vozy řady Yeti. Tady může mít někdo pocit, že ho šálí zrak. Auta zpočátku jedou na montážní lince pozadu, což je raritou. Pohyb vzad ničemu nevadí, ale je poněkud zvláštní. V jiných podobně koncipovaných továrnách bývá zařízení, které vozy otáčí, a po celou dobu montáže se pohybují dopředu. Zde však točna schází. S montáží vozů řady Yeti se původně počítalo pro závod ve Vrchlabí a linku bylo zapotřebí rychle rozšířit tak, aby se na ní daly montovat dva různé automobily, což vyžaduje hodně místa. Z místa na místo „Výroba vozů typu Yeti a Superb běží ve třísměnném režimu,“ upozorňuje Tauchman s tím, že zaměstnanci jsou schopni zastávat různé práce. Tato poměrně složitá auta totiž montují i lidé, kteří původně pracovali u linek na výrobu řady Roomster. „Přál bych si, aby tady jednou byla jedna linka, na které by se vyráběly všechny tři typy, což by z hlediska produktivity a pružnosti mělo nesporné přednosti,“ doplňuje Tauchman. Novinky zabodovaly Superbů se ekonomická krize nyní dotýká jen okrajově, protože vznikla značná poptávka po nové verzi Superb Combi. Denní kapacita činí u této modelové řady 270 aut a objednávkami je naplněna z 80 procent. Pro model Yeti si závod vytvořil maximální denní kapacitu 200 vozů a v současnosti ji naplňuje z 95 procent. Většina evropských automobilek by Škodě mohla tato čísla jen závidět. Je však otázkou, co se stane, až obě čerstvé novinky (Yeti i Superb Combi se dostaly do výroby v loňském roce) v očích zákazníků zevšední. Na trhu se brzy objeví inovovaný roomster. „Tohle auto fotit nesmíte,“ varuje doprovod u linky na montáž roomsterů. Vozy ověřovací série se tu totiž již vyrábějí. Novinka se má představit na jarním autosalónu v Ženevě, náběh sériové výroby je plánován na březen. Pro laika nejsou vnější změny příliš patrné. Největší inovace se odehraje pod kapotou, kde se mimo jiné objeví nový přeplňovaný benzinový čtyřválec o objemu 1,2 litru z Mladé Boleslavi. „Závod v Kvasinách má už s tímto agregátem zkušenosti, protože jej využívá pro model Yeti,“ podotýká mluvčí Černý. Růst počtu pracovníků Závod zaměstnává skoro čtyři tisíce lidí, z toho přes šest set připadá na agenturní pracovníky. Většinou jde o Poláky, kteří dojíždějí z příhraničních obcí. „Když jsem před patnácti lety do Kvasin nastoupil, pracovalo tu asi tisíc lidí,“ vzpomíná Tauchman. Před čtyřmi lety bylo třeba počet pracovníků skokově zvýšit kvůli náběhu typu Roomster. Náboráři je hledali široko daleko. Nízká nezaměstnanost na Rychnovsku a poměrně vysoké mzdy ve Škodovce nabízejí šanci i místním obchodníkům a poskytovatelům služeb. Přímo v areálu Škody navíc působí čtyři dodavatelské firmy a ve vzdálenosti do sedmi kilometrů další tři významné spolupracující podniky (Johnson Controls, FAB-FACEA a M. Preymesser logistika). Kolem Kvasin, Solnice i v Rychnově nad Kněžnou tak vyrostlo mnoho nových rodinných domů. V Kvasinách byla tradice vlastního vývoje. Navazuje na ni prototypová dílna, kterou využívají i ostatní koncernové značky. Vznikl tam například prototyp jednoho vozu Bentley. Vstup do tajné dílny však vedoucí závodu povolit nechce. Dílna ani nespadá pod jeho pravomoc, nýbrž přímo pod Mladou Boleslav. „Výhodou je, že při ruční výrobě prototypů se uplatní někteří starší pracovníci, kteří jsou velmi zkušení a zodpovědní, ale už by nestačili tempu výrobní linky,“ konstatuje Tauchman. Z Boleslavi do Kvasin a zpět

Současný vedoucí závodu pochází z Mladé Boleslavi. Dodnes tam jezdí na víkendy, je v Mladé Boleslavi přihlášen k trvalému pobytu a předpokládá, že tam stráví penzi.

Janu Tauchmanovi je 59 let, ve Škodě působí od roku 1971. Začínal v útvaru kvality, byl asistentem technického náměstka. Dále pracoval v takzvané změnové službě, kde se zabýval modernizací a zaváděním nových modelů, a byl technickým náměstkem. Vedoucím závodu v Kvasinách se stal v roce 1995.

„Používám superb combi a manželka, která také pracovala až do důchodu ve Škodě, má yeti,“ hlásí se Tauchman k současné produkci svého závodu. Žádnou historickou škodovku z Kvasin sice nemá, ale připomíná akce klubu majitelů felicií – loni se do Kvasin sjelo asi 150 veteránů z celé Evropy. Kdysi uvažoval o zřízení muzea, ale v málo navštěvovaném pohraničí by na sebe nevydělalo.

Yeti se sněhu nebojí

„Rád bych vyzdvihl úlohu místní samosprávy v Solnici a v Kvasinách, jakož i spolupráci s krajem a agenturou CzechInvest,“ podtrhuje vedoucí závodu Tauchman. Šlo o přípravu průmyslové zóny, vybudování komunikací a zázemí pro pracovníky. „Významně se tu investovalo rovněž do zdravotnictví a do rozvoje učňovského a středního odborného školství,“ doplňuje.

Ani umístění tak důležitého závodu v podhůří není překážkou. Na přívaly sněhu jsou tady zvyklí. Areál závodu byl po sněhové kalamitě perfektně upraven, hlavní přístupové cesty byly v mnohem lepším stavu než silnice v okolí Prahy. Potíže měli jen někteří zaměstnanci dojíždějící z odlehlých horských obcí.

Automobil roku v ČR

„Superb druhé generace už je úplně svébytné auto, na rozdíl od první generace není odvozen od modelu Volkswagen Passat,“ soudí vedoucí závodu. „Má výborné jízdní vlastnosti a nabízíme jej i ve velmi žádané verzi kombi, takže jeho budoucnost vidím jako velmi nadějnou,“ dodává Tauchman.

Roomster právě prochází modernizací. Tento vůz se nachází asi v polovině životního cyklu. Protože vývoj nových modelů je stále rychlejší, podle Jaroslava Černého zbývá ještě dost času na rozhodnutí, zda a jakého bude mít nástupce.

Nový vůz Škoda Yeti v lednu získal titul Auto roku v České republice. Takže v Kvasinách mají zase o důvod víc myslet si, že nejlepší škodovky pocházejí právě od nich.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče