Wi-fi šetří peníze

11. října 2004, 00:00 - JAKUB DITRICH, Autor je konzultantem pro on-line projekty
11. října 2004, 00:00

BEZDRÁTOVÝ INTERNET Jen málo podnikatelů, kteří by se měli zajímat o snižování nákladů, si pod zkratkou wi-fi představí něco konkrétního. O co vlastně jde? V principu o bezdrátovou technologii v bezlicenčním pásmu 2,4 GHz. Protože na této frekvenci fungují například i mikrovlnné trouby, objevuje se občas pojem "mikrovlnka".

Anténa pro bezdrátový internet wi-fi.

BEZDRÁTOVÝ INTERNET Jen málo podnikatelů, kteří by se měli zajímat o snižování nákladů, si pod zkratkou wi-fi představí něco konkrétního. O co vlastně jde? V principu o bezdrátovou technologii v bezlicenčním pásmu 2,4 GHz. Protože na této frekvenci fungují například i mikrovlnné trouby, objevuje se občas pojem „mikrovlnka“. Výhodou wi-fi technologie je nízká cena, způsobená především tím, že certifikovaná zařízení jsou k dispozici ve velkých sériích a dnes existují stovky různých výrobců. Tyto dva důvody - tedy možnost okamžitého nasazení dle licence od úřadů a minimální ceny zařízení (antén, přístupových bodů, notebooků) spolu s celosvětovou marketingovou kampaní společnosti Intel - spustily lavinu zájmu. Ta se mimo jiné projevuje tím, že na exponovaných místech (například v centrech měst) je dostupné pásmo zcela vyčerpáno a vzájemné rušení je natolik silné, že je možné budovat pouze pokrytí uvnitř budov. Ostatně právě proto byla wi-fi původně vytvořena. Rádiové vlny ale na takto vysoké frekvenci zvládnou průchod jenom omezeným počtem stěn, pokud jsou ale ve volném prostoru, dokáží se šířit i na velké vzdálenosti (aktuální světový rekord amerických studentů v N evadské poušti je přes 113 km). V Česku, kde je tzv. poslední míle pro většinu poskytovatelů internetu neřešitelným oříškem, došlo k vytvoření nesčetně tzv. komunitních sítí, které díky wi-fi suplují úlohu metalického vedení. Avšak neúnosné zahlcení pásma spolu s klesajícími cenovými nabídkami ostatních operátorů (ADSL, CDMA) postupně rozšíření wi-fi jako řešení pro pevné internetové připojení omezí. ŠANCE PRO PODNIKATELE Naproti tomu je možné i v tuzemsku pozorovat trend pokrývání frekventovaných míst - takzvaných hotspotů. Ty jsou nejčastěji umístěny tam, kde se očekává po bezdrátovém připojení poptávka, tedy v dopravních uzlech, ale i v knihovnách, kongresových centrech a v neposlední řadě v hotelech všech kategorií. Rentabilita zřizování hotspotů závisí především na poptávce po rychlém připojení. Situace se skutečně mění a za uplynulý rok došlo k podstatnému nárůstu užívání notebooků a PDA (kapesních počítačů). Podstatná většina z těchto zařízení již mají přístup k bezdrátové síti zabudovaný, případně má majitel dokoupený adaptér. I přesto, že se synonymem pro mobilní internet stala v Čechách nabídka GPRS, výhodou wi-fi je vysoká rychlost a možnost použití bez dalšího vybavení jako telefon nebo kabel. Bezdrátový internet oceníte pak především v zahraničí, kde bude posezení v hotspotu jedna z mála příležitostí, jak se dostat ke svým e-mailům a datům na firemním serveru. U nás se setkáme nejčastěji s hotspoty, které zajišťují mobilní operátoři Eurotel a T-Mobile a také Český Telecom. Z nezávislých operátorů je největším poskytovatelem WideNet, která také umožňuje přístup prostřednictvím svých hotspotů pro zákazníky zahraničních sítí. UVNITŘ OSTRAŽITĚ**

V moderních kancelářích se již wi-fi natrvalo uchytila jako úsporné řešení pro vytváření firemní sítě. Na technologii jsou v tomto prostředí ovšem kladena poněkud jiná kritéria. Venkovní veřejné sítě jsou z povahy věci nezabezpečené, aby se k nim mohl kdokoli připojit. Firemní sítě musí být zabezpečeny naopak maximálně, k čemuž slouží šifrovací protokoly. I tak je ale bezpečnost firemních bezdrátových sítí často mizerná. Je smutným faktem, že i přes širokou osvětu je stále mnoho sítí snadno zneužitelných. Náklady na vybudování firemní bezdrátové sítě jsou v řádu několika tisíc korun, pokud se jedná o několik kanceláří.

Schéma městské bezdrátové sítě.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

Hry pro příležitostné hráče