Webové stránky slouží nejen jako firemní vizitka

12. května 2003, 00:00 - připravil Petr Bým
12. května 2003, 00:00

Vaši klienti a obchodní partneři vás budou hledat a prověřovat na internetu. Využijte toho! V loňském roce se na českém internetu objevila inzerce za takřka dvě stě milionů korun. Není to nijak závratná částka. Připočteme-li k ní však ještě úhrn částek, které domácí společnosti investovaly do svých webových stránek, půjde už o úctyhodnou sumu.

Vaši klienti a obchodní partneři vás budou hledat a prověřovat na internetu. Využijte toho!

V loňském roce se na českém internetu objevila inzerce za takřka dvě stě milionů korun. Není to nijak závratná částka. Připočteme-li k ní však ještě úhrn částek, které domácí společnosti investovaly do svých webových stránek, půjde už o úctyhodnou sumu.

Webové stránky jsou vlastně specifickou reklamou. Primárně jde o reklamu (či inzerci) a teprve ve druhém sledu web plní funkci prezentace společnosti. Na druhé straně není dobré tuto roli podceňovat - při prověřování obchodních partnerů je právě internet tím prvním, po čem se dnes sahá. Záznam v obchodním rejstříku a právě webové stránky - to pro počátek většinou postačí. Někdy také k ukončení kontaktů. Pro leckoho je nekvalitní web signálem stejných nedostatků ve všech ostatních oblastech života společnosti. Zdravý rozum má své limity První kroky na internetu se obvykle v malých firmách provádějí vlastními silami. Odborník by jistě komentoval: proto je tolik webových prezentací tak špatných. Pravdou ovšem je, že v malých poměrech lze skutečně leccos udělat svépomocí. Vedle zdravého rozumu a jasného plánu (co chceme sdělit a co je účelné sdělovat právě na webu) má přitom své nezastupitelné místo nápodoba. Zmapovat konkurenci, v tomto případě na webu, je užitečné. Máte-li možnost si prohlédnout více webových prezentací, jenom prostým zprůměrováním jejich obsahu (pro formu to platí méně) lze zkonstruovat stránky, které obstojí. A pokud se jedná o obor nebo produkt již tradiční, velmi často už má své standardy i pro webové stránky. Není nutné takové normy slepě následovat, ale představují jakousi jistotu. Originální řešení samozřejmě existují a jsou lákavá, ovšem také riziková. Tím spíše, že v „malých“ poměrech není možné podrobit efektivitu stránek skutečně kvalitním testům. Takové služby k dispozici jsou, představují ovšem náklady. I tady si lze vypomoci - lepší jakýkoliv test než žádný. Už test se dvěma osobami, které se alespoň obrysově „shodují“ s potenciálními uživateli, často ukáže překvapivé věci. S takovým postupem lze ale vystačit skutečně jen tam, kde stránky budou jednoduché, nevelké svým rozsahem a nemají být hlavním marketingovým nástrojem. Cokoli za těmito hranicemi je už práce pro odborníky.

Navigace, site map, vyhledávání

Základní motto všech účastníků tvorby webových stránek by mělo být: konkurence je od nás vzdálena jen dvě kliknutí. První a následný dojem je tedy rozhodující - tady se internaut rozhoduje, zda půjde „dál“, nebo přejde jinam. Home page - titulní stránka - je tedy v mnohém ohledu klíčová. Atraktivní podoba (grafické ztvárnění) není snad nedůležitá, ale větší význam má to, jak svému návštěvníku nabídnete vaše menu. Ostatně tak se základní navigační prvek webových stránek také jmenuje. Jako vždy je možností více a existují jakési vzory pro různé účely i obory. Menu se obvykle umisťují na levou svislou lištu, horní vodorovnou lištu nebo do středu stránky - tento přístup je velmi obvyklý pro vyhledavače. Je také vysoce efektivní. Málokterá plocha stránky je vizuálně tak atraktivní. Nevýhoda je však v tom, že navigace vám zabírá prostor, který byste mohli použít jinak - třeba pro propagaci nového výrobku. Firemní prezentace proto obvykle centrální plochu využívají už přímo k představení společnosti či produkce. Menší „čitelnost“ menu umístěných při okrajích monitoru je zřejmá, ovšem každý jen trochu poučenější internaut hledá obsah stránek na těchto místech. Navíc mu lze hledání toho, co potřebuje, ještě dále usnadnit, a to znásobením nabídky důležitých sekcí. Stejný účel má tzv. site map, kterou je rovněž dobré umístit na obvyklé místo (horní vodorovná lišta, obvykle její pravá část), která uživateli „stručně a jasně“ demonstruje obsah webu. Další pomůckou je vyhledávání - tato funkce ale nepochybně patří na weby obsahově větší a je už také technicky náročnější.

Aby vás snadno vyhledali

Webové stránky jedné z největších farmaceutických firem GlaxoSmitKline využívají k navigaci horní vodorovnou lištu, poměrně velký a vizuálně nejatraktivnější prostor ponechávají grafickému prvku a mottu firmy. Bílá a světle modrá barva jsou typické právě pro farmacii a zdravotnictví vůbec.

Stránky společnosti Adam, působící na poli zdravotnické informatiky, mohou posloužit jako příklad „zmnožování“ některých hesel nabídky. Sekce Investor relations najdeme v obou hlavních menu a spolu s některými dalšími ještě na konci titulní strany, kam ovšem musí uživatel dorolovat.

Čeho se vyvarovat při tvorbě webových stránek

Omyl marketingový

Pracovníci marketingu by nejraději na každé stránce měli veliké logo firmy, velikou fotografii produktu a k tomu velikými písmeny nápis „Jsme nejlepší!“. To není dobrý přístup - webová stránka není totéž co inzerát. Stejně tak jsou marketéři lační zjistit co nejvíce poznatků při registraci uživatele (to je pro provozovatele vždycky výhra, zejména pro sběr informací) - nic se ale nesmí přehánět. Pokud budete chtít vědět, jaký má váš internaut číslo bot, nejspíš ho odradíte.

Omyl designerský

Estetika jako alfa omega tvorby a potom vzhledu webu je také špatná volba. Kromě toho, že návštěvník chodí na ten či onen web nikoli kvůli jejich kráse, ale informačnímu obsahu, jde také o techniku. Jakýkoli grafický prvek, natož pak animace, prodlužuje načítání stránek. To je hlavně v našich poměrech velmi významný faktor - zejména „domácí“ připojení mají nízkou kapacitu, jsou prostě pomalá. A internaut je tvor velmi netrpělivý.

Omyl inženýrský

Technici mají sklon k přeceňování nejrůznějších funkcí webu (např. zasílání novinek) na úkor jejich informační hodnoty i vzhledu. Funkce jsou sekundární, v první řadě musíte internauta na web vůbec přilákat, pak ho zaujmout a teprve pak přijdou na řadu tyto funkce, byť mají povahu dodatečných služeb uživateli.

Omyl autorský

Zejména tam, kde se web dělá poprvé, jeho tvůrci snadno přecení svou vlastní roli. Jsou neodolatelně nutkáni k tomu, aby světu sdělili: kdo jsou, jaké mají cíle, proč právě tento web provozují, jak dobré jejich webové stránky jsou a co oni sami od nich očekávají. Prostě zapomínají na zákazníka, kterého toto vše nezajímá ani trochu - on chce web nějak použít, a to hned, nikoli si o něm číst.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče