Vztah mezi nájemci a majiteli budov zaznamená významný posun

07. prosince 2011, 18:38 - Profit, TZ
07. prosince 2011, 18:38

Ze studie Jones Lang LaSalle vyplývá, že na obzoru je významný posun ve vztahu mezi nájemci a majiteli budov, jelikož evropští nájemci kancelářských prostor se stávají vlivnějšími.

Foto: Profimedia.cz

Z výzkumu „Kanceláře 2020“ vyplývá, že 80 % vedoucích pracovníků z oblasti realitního trhu věří, že nájemci se stávají mocnějšími a kladou na majitele budov a investory vyšší nároky.

Benoît du Passage, výkonný ředitel Jones Lang LaSalle pro Francii a jižní Evropu, a výkonný sponzor projektu pro klienty, uvedl: „Nájemci si uvědomují, že mají lepší vyjednávací pozici než kdy předtím a přehodnocují své realitní strategie, aby se ujistili, že jejich pracovní prostředí je maximálně využito pro potřeby jejich businessu. Posun v rovnováze sil mění ráz kancelářského trhu a vede k větší spolupráci mezi majiteli budov a developery. Předpokládáme, že posun síly ve prospěch nájemců bude pokračovat po dobu nejméně dalších deseti let s předstihem oproti cyklickým nájemním trendům.

Bill Page, vedoucí průzkumu kancelářského trhu v UK a v regionu pan-EMEA, Jones Lang LaSalle, který celý průzkum vede, tvrdí: „Na evropském kancelářském trhu došlo k posunu vnímání, jelikož je  nyní silně ovlivněn stranou poptávky. Nájemci disponují na trhu skvělou vyjednávající pozicí  a mohou tak ovlivnit, co se bude stavět. Specifikace jejich požadavků se staly mnohem detailnější – od lokality, kapacity, hustoty, udržitelnosti, bezpečnosti a klimatizace až po sprinklery. Navíc flexibilní a dlouhodobé partnerství s developery a externími dodavateli služeb povede k lepším výsledkům pro obě strany, zejména v dobách, kdy je obtížné získat financování půjčkami.“  A dodává: „Obě strany mohou mít prospěch z  dobře uvážené počáteční investice. Rozdíl může být ve schopnosti developera pracovat na bázi dlouholetého partnerství s klienty a dodavateli externích služeb, v předvídání jejich potřeby, vyhledávání a nastavení prostor tak, aby představovaly přidanou hodnotu. Mimo to je nepravděpodobné, že se rozsah financování výstavby kancelářských budov vrátí do stádia před rokem 2007, takže bude potřeba, aby inovativní spolupráce s korporátními klienty vyplnila tuto mezeru.“   

Mimo tento trend se navíc ještě zkracuje doba pronájmů, protože nájemci požadují flexibilnější pracovní strategie. Průměrná doba nájmu v centru Londýna se za posledních deset let propadla o 50 % a to z 12,7 let v roce 2001  na 7,9 let v roce 2011. Očekává se, že průměrná doba pronájmu na klíčových trzích v západní Evropě poklesne do roku 2020 na 5 let. Tím se zvýší obrat na trhu, jelikož nájemní smlouvy vyprší rychleji a častěji může dojít k poklesu nárůstu obsazenosti prostor (i když hovoříme o čisté absorpci), protože kancelářské plochy jsou obsazovány efektivně.

V České republice je situace odlišná od západní Evropy. Standardní doba nájmu je tři až pět let pro starší budovy a pět až osm let u nových budov a předpronájmů. Zkrácení doby nájmu se tak nedá očekávat. Zároveň však korporace očekávají stejné standardy a služby, které jim jsou poskytovány na ostatních trzích, “ poznamenává k tématu Petr Kareš, vedoucí oddělení zastupování nájemců pro Jones Lang LaSalle v Praze.

Benoît du Passage téma uzavírá: “Nájemci potřebují efektivní pracovní prostředí a nestydí se říct své požadavky nahlas. Developeři potřebují vysoce kvalitní nájemce. Vzhledem k tomu, že nemovitosti postoupily výše na žebříčku firemních priorit, pronajímatelé a nájemníci musejí vytvořit opravdové partnerství, což bude ke prospěchu obou stran.

Eduard Forejt, vedoucí oddělení zastupování pronajímatelů potvrzuje: „Kancelářský development v Praze (resp. ČR) se od roku 2000  orientuje na efektivitu a kvalitu samotných prostor, proto vznikají mezi objekty především lokalitní rozdíly než kvalitativní. V takovém prostředí samozřejmě začíná hrát významnou roli vztah mezi pronajímatelem a nájemcem. Na sekundárním trhu, tedy při druhém a dalším pronájmu kancelářských ploch, je přístup pronajímatele k nájemci klíčový.  Nekvalitní správa nemovitostí, ignorování přání a stížností nájemců nezřídka vede k neochotě prodloužení pronájmu již existujících nájemců daných nemovitostí.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče