Vznikne registr malých a středních firem?

12. května 2003, 00:00 - Dana Rybáková
12. května 2003, 00:00

Malé a střední firmy budou mít možnost za několik tisíc získat ohodnocení svého "zdraví". To by jim mělo usnadnit přístup k úvěrům a přinést další výhody.Nedostatek informací a vysoká rizikovost jsou z pohledu bank druhým jménem pro malé a střední podniky.

Pražská hospodářská komora, ČSOB a CCB připravují pilotní projekt

Malé a střední firmy budou mít možnost za několik tisíc získat ohodnocení svého „zdraví“. To by jim mělo usnadnit přístup k úvěrům a přinést další výhody.

Nedostatek informací a vysoká rizikovost jsou z pohledu bank druhým jménem pro malé a střední podniky. Finanční instituce se jen těžko orientují v jejich světě a podnikatelé z tohoto segmentu, zejména ti menší, zase jen těžko dávají dohromady všechny informace, které po nich banky při žádosti o úvěr chtějí. Podniky potřebují pro svůj rozvoj finanční prostředky. Každá banka by zase ráda zabrala co největší kus trhu úvěrů pro malé a střední firmy. Po letech zřejmě finanční ústavy pochopily, že návrh, jak situaci vyřešit, budou muset na stůl položit především ony. Jak by mohl vypadat?

První použití: pro banky

Příprava pilotního projektu souvisejícího s podporou malých a středních firem začala letos v dubnu. Pilotní projekt s konkrétními firmami byl měl začít v září a jeho trvání je plánováno na šest měsíců. Myšlenka je celkem jednoduchá: malé a střední firmy si nechají udělat rating, tedy ohodnocení zdraví firmy například z hlediska schopnosti splácet úvěr. Pomocí tohoto nástroje pak bude možné hodnotit jednotlivé podniky, zprůhlednit trh a zpřístupnit dobrým firmám pro začátek bankovní úvěry. Věřitelské vztahy však nevznikají jen v bankách, takže v budoucnosti by využití ratingu či na tomto základě vytvořeného registru firem, bylo širší. Iniciátorem celé akce je Hospodářská komora hlavního města Prahy, ratingy firmám udělí společnost Czech Credit Bureau (CCB) a první bankou, která s těmito informacemi bude pracovat, je ČSOB. CCB je provozovatel bankovního registru klientských informací (tzv. úvěrového registru), který začal fungovat vloni s cílem snížit rizika bank a výrazně zvýšit celkovou sumu poskytnutých úvěrů. „Malé a střední podniky budou moci dávat žádost o provedení ratingu prostřednictvím pražské hospodářské komory. Výsledek pak dostanou výhradně do svých rukou. Podnik se dozví, jak se na něj dívá subjekt zvenku, a to hlavně očima věřitele,“ uvedl Pavel Finger z CCB. Firma může dát souhlas s tím, že chce své ratingové hodnocení poskytnout určitým subjektům. Rating se přitom nebude zaměřovat čistě na hospodaření firem, ale bude se opírat i o další informace, jako je jeho lokalizace či obor podnikání. Budou tu i informace o aktivitách jeho majitelů, tedy například i to, v kolika společnostech figurují.

Úvěrové řízení se zrychlí a zlevní

„Žádný rating nemůže postihnout veškeré jemnosti bankovních požadavků. Ale pokud pilotní projekt dopadne, jak očekáváme, můžeme odbourat, troufám si říct, až sedmdesát procent administrativy spojené se žádostí o úvěr,“ podotkl Aleš Pospíšil z ČSOB. Podle něho však zdaleka nejde jen o zahájení vztahu s klientem. Každá banka žádá jednou za rok od klienta informace o stavu jeho ekonomiky. „V další fázi by banky tyto věci mohly úplně odbourat, stačil by jim jen rating. Ale to je dlouhodobý horizont,“ dodal Pospíšil. Žadatelům o úvěr by se měl zjednodušit život. Zjednodušit se má i proces v bance, což pro tuto instituci znamená jistě i nižší náklady. To má zase přinést výhodu klientovi. „Zvažujeme slevu padesát procent ze schvalovacího poplatku pro klienty, kteří budou mít rating,“ uvedl Pospíšil. Lhůta od zažádání o úvěr k rozhodnutí o tom, zda ho firma dostane, by se podle něho měla zkrátit na týden. V současnosti čekají manažeři malých a středních firem na rozhodnutí bank řadu týdnů.

Dobrý podnik bude mít výhody

Projekt se nejdříve zaměří na firmy s obratem 10 až 300 milionů za rok. Týkat se bude všech regionů v České republice. „První fáze se nebude týkat těch, kteří podnikají sami na živnostenský list a mají největší sklony k tak zvané účelové optimalizaci svých výsledků a vedou firmy tak, aby vůbec existovaly,“ řekl Vladimír Srp z pražské hospodářské komory. Podnikatele chtějí oslovit jednak pomocí vznikající sítě informačních míst pro podnikatele Hospodářské komory ČR, jednak prostřednictvím poboček ČSOB. Cena za rating by se měla pohybovat v jednotkách tisíc korun. Nejvíc samozřejmě záleží na tom, jaké výhody budou firmy na základě dobrého ratingu mít. Podle Pospíšila je třeba podnikatelům jasně říci, že když zveřejní svůj rating, dostanou se do databáze firem, které mají určité postavení a také výhody. „Bavíme se samozřejmě o těch dobrých podnicích, které budou na špičce ratingového ohodnocení. Pak ale budou existovat ti, kdo budou uprostřed a na konci ohodnocení. A ti se budou chovat úplně odlišně. Samozřejmě i to bude informace pro banku a okruh potenciálních věřitelů. Jestliže bude rating v podstatě povinností a já ho nebudu chtít ukázat, uzavře se mi zřejmě nejedna cesta,“ dodal Srp.

Ceny půjdou dolů

Možnost prokázat, že podnik patří k dobrým firmám, pohne k větší aktivitě určitě i banky. Podnikatel rozešle své ohodnocení do více peněžních institucí a potom přijme nejlepší nabídku. V konečném důsledku se zjednodušení bankovního postupu při vyhodnocování potenciálního věřitele a konkurenční boj o kvalitní dlužníky projeví například v nižších cenách bankovních služeb.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče