Vzhled karet prochází revolucí

31. října 2007, 12:33 - Tomáš Skřivánek
31. října 2007, 12:33

Zaoblené rohy jsou teprve začátkem, říká šéf MasterCard Ján Čarný

Spojení společnosti MasterCard Europe s oceněním MasterCard Banka roku pro nás představuje aktivní snahu o zpřehlednění místního finančního trhu a objektivní zhodnocení jeho úrovně. Nabízíme tím veřejnosti pomocnou ruku při výběru z rozmanitého spektra poskytovaných finančních produktů a zároveň přinášíme zpětnou vazbu jednotlivým finančním domům. To jsou také důvody, proč jsme se rozhodli toto ocenění podpořit a stát se jeho generálním partnerem, řekl týdeníku EURO Ján Čarný, generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro ČR, Slovensko a Ukrajinu. V Maďarsku bude letos MasterCard Banka roku vyhlášena podruhé a na Ukrajině startuje první ročník.

EURO: V poslední době pobýváte hodně na Ukrajině. V jakém stadiu rozvoje je tam trh platebních karet? ČARNÝ: Ukrajina představuje zemi s velikým potenciálem v rámci východní Evropy. V roce 2006 vzrostlo HDP o sedm procent a předpovědi pro letošní rok naznačují ještě příznivější vývoj. Ekonomika je stabilní, relativně nezávislá na politické situaci a pro zahraniční podniky skýtá řadu možností. Je evidentní rostoucí zájem zahraničních investorů o finanční sektor - dnes na ukrajinském trhu působí například Raiffeisenbank, Unicredit, PPF, Citibank. Platební karty nejsou na Ukrajině ničím neznámým, už dnes je na místním trhu 38 milionů karet, což představuje zhruba 0,8 karty na obyvatele. Většina transakcí má však stále podobu výběrů z bankomatů.

EURO: V Evropě se mezi logy na obchodech stále více objevuje označení PayPass. O jakou službu se jedná? Čím se liší od běžných karet Maestro a MasterCard? ČARNÝ: Technologie MasterCard PayPass, která se již osvědčila v řadě evropských zemí, je bezkontaktní platební metoda, která výrazným způsobem urychlí proces platby. Praxe v jiných zemích ukazuje, že díky technologii MasterCard PayPass trvá celá platební transakce zhruba jednu sekundu. Držitel karty vybavené bezkontaktním řešením MasterCard PayPass jednoduše přiblíží kartu ke čtečce PayPass, která je schopna si data přečíst na bezdotykové bázi. Díky této technologii není třeba zadávat PIN nebo vkládat kartu do čtecího zařízení. MasterCard PayPass je zaměřen na placení nižších částek - pod hranicí 300 korun. Po zavedení bezkontaktního řešení MasterCard PayPass dojde k rozšíření akceptační sítě karet o prodejní místa s vysokou frekvencí transakcí a platbou nízkých částek. Platební karty proto mohou proniknout do míst, jako jsou fast foody, trafiky, parkoviště, či dokonce městská hromadná doprava.

EURO: Penetrace obyvatelstva debetními i kreditními kartami v tuzemsku v posledních letech prudce vzrostla. Dostává se trh již do fáze nasycenosti, nebo vidíte prostor pro další strmý růst karet? ČARNÝ: V České republice je asi devět milionů platebních karet, většina z nich jsou karty debetní. Kreditní karty jsou ale důkazem, že Česko zatím není nasyceným trhem. Počet kreditních karet dosáhl loni meziročního nárůstu ve výši 56 procent, což řadí tento typ karet do pozice nejrychleji rostoucího segmentu platebních karet. Díky rostoucímu konkurenčnímu boji jejich vydavatelů jsou kreditní karty v současnosti nabízeny skutečně v masovém měřítku, napříč všemi příjmovými skupinami. Zároveň roste atraktivita tohoto produktu, neboť jej vydavatelské banky spojují s dodatečnými službami a benefity. Pravdou však je, že řada lidí si stále výhody kreditních karet plně neuvědomuje a nemá o tomto produktu dostatek informací. Tento trend se snažíme změnit například prostřednictvím vzdělávacích kampaní.

EURO: Jak bude vypadat platební karta za deset let? ČARNÝ: Design platebních karet prochází v současné době skutečnou revolucí. Vzhled karet je ovlivňován bezpečnostními prvky, jakými jsou kupříkladu magnetický proužek nebo chip, také materiál prošel významnou změnou. Můžeme se setkat s kartami z naparfémovaného či fosforeskujícího materiálu, což způsobuje, že karty voní po růžích nebo svítí ve tmě. I sami držitelé mohou určovat vzhled svých karet, lidé si mohou na kartě nechat zobrazit třeba fotografii svých blízkých nebo obrázek z dovolené. Personalizace karet má využití i u firem, kdy umožňuje společnostem mít na kartě vyobrazené třeba logo. Ve světě se také začíná upouštět od klasického tvaru karty. Zaoblené rohy karet jsou teprve začátkem. Díky bezkontaktnímu platebnímu řešení MasterCard PayPass nebude tvar karty omezen otvorem ve čtečce terminálu nebo bankomatu. Platební karta tedy může mít tvar například přívěsku na klíče nebo být zabudována v hodinkách či mobilním telefonu. Očekávám, že i další vývoj platebních karet bude pokračovat tímto směrem.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče