Vyzrajte na bannerovou slepotu

18. dubna 2006, 00:00 - PAVEL HRUBEC
18. dubna 2006, 00:00

DEJTE O SOBĚ VĚDĚT - PROPAGACE FIREMNÍHO WEBU Další možností, jak přilákat návštěvníky na váš firemní web, je klasická internetová reklama. Tradiční formáty bannerů jsou však stále méně účinné. Zejména menším firmám se může vyplatit obyčejná textová reklama, i když je na první pohled nenápadná.

DEJTE O SOBĚ VĚDĚT - PROPAGACE FIREMNÍHO WEBU Další možností, jak přilákat návštěvníky na váš firemní web, je klasická internetová reklama. Tradiční formáty bannerů jsou však stále méně účinné. Zejména menším firmám se může vyplatit obyčejná textová reklama, i když je na první pohled nenápadná.

Nejznámější formou „on-line reklamy“ jsou klasické bannery. Jejich účinnost je však velmi nízká a hlavně: stále klesá. Zatímco ještě před pár lety na reklamní bannery klikalo několik málo procent uživatelů internetu, teď si na ně klikne zhruba jen každý 100. až 1000. návštěvník. Rozšiřuje se takzvaná bannerová slepota - lidé si prostě zvykli blikající proužky příliš nevnímat.

Nevýhodou pro vás jako inzerenta přitom je, že za tuto formu reklamy většinou neplatíte podle skutečně oslovených zákazníků, ale podle počtu návštěvníků webu, na němž běží váš banner. Máte-li banner například na velkém a navštěvovaném portálu, zaplatíte sice za desetitisíce „zhlédnutí“ banneru, ve skutečnosti si ho ale všimne málokdo, natož aby na něj klikl.

Aby peníze za bannery nebyly zbytečným výdajem, věnujte velkou pozornost výběru vhodných webů pro umístění vaší reklamy. Účinnější (a zároveň daleko levnější) než masivní inzerce na nejnavštěvovanějších webech totiž může být promyšlené umístění vaší reklamy na několika málo oborově specializovaných stránkách. Pokud už se totiž někdo pohybuje třeba na webu věnovaném bydlení, jistě je větší pravděpodobnost, že ho zaujme banner nabízející křesla, než třeba návštěvníka velkého portálu, který si chce jen v rychlosti vybrat svou freemailovou schránku nebo přečíst zprávy.

Na první pohled lákavé mohou být takzvané výměnné systémy (například BillBoard.cz a newLinx), kde za zobrazení banneru s vaší reklamou nic neplatíte. I ty však mají řadu nevýhod: Účast v systému vás zavazuje zveřejnit na svém webu cizí bannery, přičemž možnosti jejich výběru a omezení jsou poměrně malé - hrozí tedy „zaplevelení“ vaší firemní stránky třeba nepříliš estetickými odkazy na něčí soukromé weby, které vůbec nesouvisejí s předmětem vašeho podnikání. Za zveřejnění svého banneru sice nic neplatíte, často je však umístěn na velmi špatné pozici (třeba na konci stránky).

Pro samotný obsah banneru pak platí, že musí především zaujmout. Podobné je to u dalších forem reklamy, ale uvědomte si, že zatímco například televizního nebo rozhlasového spotu si příjemce většinou nemůže nevšimnout, tak jeden z mnoha blikajících bannerů někde na spodním okraji webu musí být daleko „agresivnější“, aby vůbec upoutal jeho pozornost. Úspěch proto mají zejména bannery s neobvyklým obsahem a motivující ke kliknutí (pokud je vaším cílem přilákat návštěvníka na firemní web, nikoliv pouhá podpora známosti značky).

Banner s detailní grafikou a různými „hračičkami“ sice může uspět na soutěži webdesignérů, ale čtenáře asi do očí neudeří. Nebojte se tedy velkých písmen či obrázků a hlavně stručných, jednoduchých textů vzbuzujících zvědavost a potřebu kliknout si pro získání podrobností.

NOVÉ DRUHY JSOU AGRESIVNÍ Čím dál tím rozšířenější jsou netradiční druhy bannerů, často nazývané „agresivní“. Jsou reakcí na zmíněnou slepotu a jejich cílem je vnutit se čtenáři -zabránit mu, aby si stránky mohl prohlédnout obvyklým způsobem. Nejúčinnější a zároveň nejméně negativně přijímané jsou celostránkové reklamy zobrazující se na pár vteřin před načtením samotného obsahu požadované stránky. Například když se chce čtenář podívat na zpravodajský server, ale nejdříve se mu zobrazí reklama. Nejnavštěvovanější internetová média mají „etický kodex“ upravující pravidla pro tyto formáty, například že po několika sekundách musí reklama sama zmizet (a před tímto limitem musí mít uživatel možnost kdykoliv ji vypnout), nebo že se návštěvníkovi stejné stránky během dne může zobrazit pouze jednou. I přesto ji návštěvníci přijímají velmi negativně - zvláště jde-li o nečekanou zvukovou reklamu, vyskakující nová okna nebo banner, který se pohybuje současně s textem stránky a vadí při jejím čtení. Podrobný seznam těchto formátů najdete na webu Sdružení pro internetovou reklamu - www.spir.cz. OBYČEJNĚJŠÍ, ALE ÚČINNĚJŠÍ

Také v případě internetové reklamy platí, že méně je někdy více. Obyčejná textová reklama (tedy proklik bez grafických prvků) je sice na první pohled méně efektnější, ale často efektivnější. Zvláště pokud vám ji někdo umístí tak, že ji čtenáři budou vnímat jako součást textového obsahu, nikoliv jako reklamní doplněk. Zatímco grafické bannery mnohdy čtenáři automaticky přehlížejí jako reklamu, obyčejný text jsou zvyklí číst, i když si poté uvědomí, že jde o inzerci.

Výhodou textové reklamy je také její význam pro zvýšení pozice vašeho webu ve vyhledávačích (viz minulý díl seriálu - SEO), protože vám přidává body za odkazy z jiných stránek. Většinou je také levnější.

Vhodné je i zapojení do různých oborových sdružení a webů, které obsahují odkazy například na všechny firmy z dané oblasti.

Podobně účinné - a navíc zcela zdarma - mohou být vaše časté příspěvky do různých diskuzí na odborných webech, pokud k vašemu podpisu a názvu firmy zahrnete i proklik. Pozor však na to, že hranice mezi věcným příspěvkem a neférovým pokusem o reklamu může být velmi tenká, takže si brzy můžete udělat řadu nepřátel mezi odborníky i konkurenty z oboru. Takové negativní jednání může vést až k penalizaci vašeho webu ve vyhledávačích nebo třeba pokusu o hackerské a podobné aktivity.

Dobrou kombinací je také spojení inzertního článku (PR) s přímými prokliky na váš web. I tady platí, že zejména menším firmám se mnohdy vyplatí věnovat čas a energii výběru internetových médií, která osloví právě vaši cílovou skupinu, než se snažit oslovit všechny uživatele internetu prostřednictvím nejnavštěvovanějších všeobecných portálů.

AGRESIVNÍ BANNERY INTERSTITIAL Zobrazuje se přes celou obrazovku před načtením cílové stránky Maximální možná délka zobrazení je sedm vteřin. Reklamu musí být možno okamžitě přeskočit pomocí viditelného tlačítka nebo nápisu. Zobrazeni interstitialu může nastat maximálně jednou za den u každého uživatele. OUT OF THE BOX**

Pohybuje se po webových stránkách přes redakční obsah. Přes redakční obsah se nesmí pohybovat déle než 20 vteřin. Po uplynutí této doby musí zmizet nebo se přesunout na plochu, kde uživateli nebrání k plnému využívání webových stránek. (výběr ze seznamu na www.spir.cz)

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče