Význam hypermarketů a diskontních prodejen ještě vzroste

03. května 2004, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
03. května 2004, 00:00

NÁVRAT OBCHODŮ DO CENTER MĚST PŘINESE ŠANCI MENŠÍM PRODEJCŮM Tuzemský maloobchodní trh se bude dále koncentrovat. Pravděpodobně přijdou některé nadnárodní firmy, které tu zatím nejsou zastoupeny. Jiné, které na českém trhu nemají dost silnou pozici, naopak vyklidí pole.

NÁVRAT OBCHODŮ DO CENTER MĚST PŘINESE ŠANCI MENŠÍM PRODEJCŮM

Tuzemský maloobchodní trh se bude dále koncentrovat. Pravděpodobně přijdou některé nadnárodní firmy, které tu zatím nejsou zastoupeny. Jiné, které na českém trhu nemají dost silnou pozici, naopak vyklidí pole.

Český maloobchod neočekává v souvislosti s příslušenstvím k jednotnému evropskému trhu žádné zemětřesení. Jeho struktura se postupně dotváří a podle odborníků z obchodu se nedá čekat, že by zažil podobně podstatné změny jako po vpádu velkých řetězců v devadesátých letech minulého století. Řada českých nezávislých prodejců vytváří vlastní řetězce, které jim dávají možnost využít výhod společného nákupu, silnější vyjednávací pozice vůči dodavatelům, společného marketingu a podobně.

PODÍL TOP 10 POROSTE Tuzemský maloobchod čeká podle odborníků v příštích letech další koncentrace s růstem tržního podílu největších firem. Napovídají tomu odhady kumulovaného tržního podílu deseti největších firem v oboru. Z loňských zhruba 33 procent by se podle expertů měl v dalších třech letech zvýšit na 43 procenta. U rychloobrátkového zboží bude podíl největších maloobchodních prodejců ještě výraznější. Z loňských 55 procent tržního podílu se má vyšplhat na 67 procent. Podle Tomáše Krásného ze společnosti Incoma prostor pro další zvyšování podílu největších firem na českém trhu existuje, protože v současnosti je koncentrace tuzemského maloobchodu na šedesáti až sedmdesáti procentech vyspělých evropských zemí. O rychlosti, kterou český trh zabírají, svědčí údaj z roku 1994, kdy na tuzemském maloobchodním trhu vládl velký počet malých firem a podíl největších obchodníků se pohyboval okolo sedmi procent. Česká republika může podle Krásného očekávat vstup dalších nadnárodních maloobchodních firem, jejichž tržní podíl poroste. Na druhé straně se dá předpokládat, že některé zahraniční podniky z našeho domácího trhu odejdou, protože si nevybudovaly dostatečně silnou pozici. HYPERMARKETY BUDOU POSILOVAT Dále bude růst význam hypermarketů a potravinářských i nepotravinářských diskontních prodejen. Například hypermarkety by měly do roku 2006 zvýšit svůj tržní podíl z 25 na přibližně 33 procent. Hypermarkety dnes už neodvádějí zákazníky zdaleka jen malým prodejnám, ale i supermarketům. Jako nejdůležitější nákupní místo uvedlo podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha z konce loňského roku hypermarket 37 procent domácností, což je o sedm procent více než o rok dříve. A protože hypermarketové pokrytí Česka ještě zdaleka neskončilo, počítají odborníci s tím, že jich do čtyř let přibudou zhruba další dvě desítky. Většina z nich bude s největší pravděpodobností patřit firmám, které už dnes na tuzemském trhu jsou. Obliba řetězců by mohla podle analytiků dosáhnout maxima za dalších dvanáct až osmnáct měsíců. Záliba v nákupech v hypermarketech sice roste aporoste, ale v menší míře. K nejoblíbenějším nákupním místům budou podle odborných odhadů patřit dalších pět až deset let. Na špičce je udrží především šíře nabízeného sortimentu. V atraktivnosti nabídky jim významně konkurují diskonty, které navíc přidávají i nízkou cenu. V tuzemsku jim podle agentury Incoma dává přednost téměř pětina domácností. Také diskontům rostou preference a společně s hypermarkety tak odvádějí zákazníky supermarketům a malým obchodníkům. MENŠÍM OBCHODŮM SE BLÝSKÁ NA ČASY Postupně by se však měla situace podle odborných odhadů zlepšovat i pro menší obchody. Souvisí to hlavně s předpokládaným návratem obchodů do center měst. Další plus pro menší prodejce je postupný odklon části spotřebitelů od rozhodování především na základě ceny a jejich touha po kvalitním zboží a odborné a příjemné obsluze. Řetězce idiskontní prodejny se zaměřují na kvalitní zboží i ve svých značkových výrobcích. Vedle základních řad laciného zboží nabízejí i kvalitní produkty vnáročnějších cenových kategoriích. Od loňského roku nabízí například Makro maso a brambory s dohledatelným původem, které jsou přirozeně idražší. Podle Stanislava Sekyry z oddělení Food fresh Makro Cash & Carry ČR dává každý druhý zákazník přednost dražšímu a kvalitnějšímu masu. ŠETŘIT A KUPOVAT NA DLUH**

Pro obchodníky je přirozeně nejdůležitější, jak hluboko budou chtít lidé sahat do svých peněženek. Podmínky pro cenovou válku, kterou prodejci rozpoutali, přestávají být v Česku příznivé. Nízkých cen totiž v mnohých prodejnách docilují prodejem zboží pod jeho pořizovací hodnotou a současně tlakem na dodavatele, aby své výrobky prodávali pod nákladovou cenou. N a druhou stranu pomáhá obchodníkům roztáčející se spirála nákupů na dluh. Nejrůznější splátkové prodeje doplněné spotřebitelskými úvěry a kreditními kartami podporují prodej i v dobách, kdy spotřebitelé více myslí na zadní vrátka a mají tendenci šetřit. A spořivější tendence by se podle analytiků mohly letos u lidí projevit.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující…
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Estonská elektrická tříkolka je pořádné retro. A baterii si odnesete v kufru
Technologie
Další den, nové sestavení. Microsoft vydal Windows 10 Insider Preview build 16294
Překvapení: AMD příští rok vydá 12nm procesory a GPU, na nové technologii 12LP od GloFo
Nejvýkonnější herní konzoli si už můžete předobjednat. Xbox One X stojí 13 500 Kč
Osmijádrové Intely na příští rok by stále mohly být 14nm, založené na Coffee Lake
E-shop Lidlu odstartoval. Láká na bezplatnou dopravu a 90denní lhůtu pro vrácení zboží
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít