Výzkumné agentury představily aktuální pohledy na českou společnost

30. května 2011, 13:11 - Profit, TZ
30. května 2011, 13:11

V Praze proběhlo ve čtvrtek největší každoroční setkání výzkumných agentur Jarní SIMAR, na němž agentury prezentovaly závěry svých nejnovějších studií. Podtitulem letošního, již čtvrtého ročníku byla kvalita života a kvalita výzkumu.

Foto: Profimedia.cz

Odborníci z celkem 12 agentur na konferenci analyzovali různé aspekty života české společnosti a jejich vztah ke spokojenosti lidí i aktuální trendy, které ve společnosti zaznamenávají.

Setkání, které se konalo v Letenském zámečku, uspořádalo sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR a bylo určeno především pro zadavatele a další odborníky, kteří ve své práci marketingový výzkum využívají. Sdružení SIMAR zde také informovalo o novince letošního roku, kterou je zavedení pravidelných nezávislých kontrol v členských agenturách, které přispěje ke zlepšení kvality i pověsti oboru.

Společným jmenovatelem jednotlivých příspěvků byl pohled na to, jak jsou lidé spokojeni se svým životem a jak měřit jeho kvalitu. Českou společnost lze dělit podle různých kritérií – jak objektivních ukazatelů, tak subjektivního vnímání vlastní situace. „Ukazuje se, že kvalitu života ovlivňuje množství různých faktorů, jako je životní styl, příjem, vzdělání, bydliště, ale pocit životního štěstí je také ovlivňován socio-kulturním prostředím nejenom uvnitř jedné země, ale i v rámci globálního pohledu,“ uvádí Eva Veisová, předsedkyně sdružení SIMAR.

Výzkumy potvrzují, že česká společnost se za posledních dvacet let značně diferencovala a lze v ní nyní identifikovat skupiny s různými sociodemografickými charakteristikami i chováním. Společnost se dělí nejen podle kategorií, jako je příjem, ale také podle toho životních perspektiv a přístupu k životu například ve stáří. „Právě generace starších lidí nad 50 let je příkladem takové skupiny, která se stále více hlásí o slovo. Vykazuje specifické rysy i názory, a pokud je firmy chtějí oslovit a nabídnou jim své produkty a služby, potřebují znát jejich hodnoty i to jak reagují na různé typy marketingové komunikace a jaké hodnoty vyznávají,“ říká Tomáš Rychecký, místopředseda sdružení SIMAR.

Dalším podstatným ukazatelem, který ovlivňuje spokojenost lidí, je to v jakém regionu žijí a velikost sídla (město x venkov). Segmentace a regionální odlišnosti ale nejsou jen záležitostí České republiky, jak dokazují globální studie. Spotřebitelé a jejich hodnoty se významně liší v jednotlivých skupinách zemí. Zatímco v bohatých západních zemích je nejsilnější skupina tzv. „Enjoyers“, lidí, kteří si chtějí života převážně užít a vnímají ho jako plný skvělých věcí, v jiných částech světa převládá důraz na konformitu, bezpečnost či dosažení vysokého statusu.

Na konferenci také zazněly příspěvky, které hodnotily kvalitu života z hlediska využívání moderních technologií, jako je mobilní komunikace a internet, a také dopady nového fenoménu sociálních sítí, které se pro firmy stávají důležitou platformou pro poznání zákazníků a komunikaci s nimi.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče