Vyzkoušeli jsme – Volvo XC 90 V8: nenápadný dravec s osmiválcem

23. února 2009, 00:00 - Erich Handl
23. února 2009, 00:00

Největší úspěchy u českých podnikatelů má švédské Volvo s terénním modelem XC 90. Je dostatečně reprezentativní a přitom umožňuje odpočet DPH.

Profit jej otestoval s nejsilnějším osmiválcovým motorem, který byl navržen firmou Yamaha přímo pro toto auto.

Volvo představilo svůj první vidlicový osmiválec ve své historii před pěti lety v Paříži. Původně byl určen pro americký trh, ale nakonec se objevil i v Evropě jako špičková nabídka pro úspěšné byznysmeny. Motor má objem 4,4 litru a výkon 315 koní, XC 90 s ním má podle výrobce zrychlovat z nuly na stovku za zhruba sedm sekund. Nový motor si Volvo nevyvíjelo samo, nýbrž vznikal u japonské značky Yamaha, se kterou má mateřská firma Ford z minulosti dobré styky. Yamaha je přitom spíše známa jako přední světový výrobce motorek.

TECHNICKÉ ÚDAJE

  • *model - Volvo XC 90 V8 typ vozu - pětidveřové SUV motor - benzinový osmiválec objem válců - 4,4 litru max. výkon - 232 kilowattů max. rychlost - 210 km/hod zrychlení 0-100 - 7,3 sekundy spotřeba - 13,3 l/100 km kufr - 483 litrů cena - 1 529 000 Kč Jaké jsou naše dojmy z testu? Volvo XC 90 je robustní sportovně užitkový vůz, který sice už léta nemění svůj design, ale nabízí švédskou klasiku. Verze V8 je vylepšena o několik prvků, má 18“ kola, boční lišty a kliky dveří lakované v barvě vozu, mřížku chladiče v grafitové šedé barvě a chromovaný lem kolem sacího otvoru v nárazníku. Hezkým detailem jsou také dvojité koncovky výfuku. Skoro třímetrový rozvor vozu zaručuje dostatek místa v kabině, auto zdobí velký kufr s objemem skoro půl kubíku a s rovnou nákladovou hranou. Aby se prostor v kokpitu ještě zvětšil, dostala Yamaha za úkol udělat pohonný agregát co nejmenší. Auto bylo při našich jízdách jisté na asfaltu i v lehčím terénu, pohon na všechna kola se systémem Haldex zaručuje průjezdnost sněhem i blátem. Motor s obrovským tahem 232 kilowattů dává skutečně raketové rozjezdy, na dálnici zaručuje maximální rychlost přes 200 kilometrů v hodině. Ocenili jsme také hluboký zvuk osmiválce, který je sice dunivý, ale díky úpravě sacího potrubí zase ne tak masitý jako velké americké motory. JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ**

Volvo XC 90 V8 nabízí verzi N1, odpočet DPH je možný. Podnikatel ušetří na dani 290 500 korun. Auto je kombinací řady dobrých vlastností – je výkonné, reprezentativní, prostorné a má velký kufr. Ale za to se platí – má vysokou pořizovací cenu i spotřebu.

Mezi nevýhody Volva patří vysoká spotřeba – 13,3 litru benzinu na sto kilometrů jízdy. Ale to k osmiválci, který má výkon jako obrněný transportér, prostě patří. Horší je, že auto zklame příznivce manuálního řazení. Dodává se totiž jen se šestistupňovým automatem. V našem testu pracoval přesně a spolehlivě, ale do terénu by to chtělo manuál. Toto minus vyvažuje alespoň možnost sekvenčního ručního řazení.

Volvo XC 90 V8 je nenápadný dravec, který nabízí komfort i výkon v jednom balení. Hodně lidí si jej asi kupuje kvůli tomu, že vypadá sice svalnatě, ale zase ne tak agresivně jako konkurenční teréňáky od BMW nebo Mercedesu. Za výkon i pohodlí se ale platí – vůz vyjde na opuletních 1 529 000 korun.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče