Vyzkoušeli jsme – Suzuki Grand Vitara

30. března 2009, 00:00 - Erich Handl
30. března 2009, 00:00

Podnikatelským hitem začátku devadesátých let bylo malé terénní auto Suzuki Vitara. Konkurence mezi off-roady nebyla tehdy na českém trhu velká a Vitara představovala cenově nejdostupnější auto s pohonem všech kol. Profit otestoval v minulém týdnu třetí generaci tohoto japonského evergreenu.

Autor: Suzuki

Vitara první generace byla představena v roce 1988 a její výroba skončila po dlouhých devíti letech. Současná třetí verze navazuje na terénní klasiku dvou předchozích verzí. Auto má pevnou zadní nápravu a stálý pohon všech kol s redukční převodovkou. Je k mání pod názvem Grand Vitara v třídveřové i pětidveřové variantě, Profit vyzkoušel delší model s pevnou střechou. Pod kapotou jsme měli nejnovější benzinový šestiválec 3,2 litru, který představuje špičku motorizací značky.

Stále v konzervativním kabátu

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Třídveřová i pětidveřová Grand Vitara má verzi N1 umožňující odpočet DPH, ale počet míst u delší verze se montáží přepážky sníží z pěti na čtyři. Za přestavbu zájemce připlatí 22 tisíc korun. Vůz lze doporučit všem zájemcům o jízdu v těžším terénu, nový šestiválec se ale kvůli vysoké spotřebě nehodí na dálnici. Vitara není ideální ani pro převážení delších nákladů.

Jaká je nejnovější Grand Vitara? Karoserie zůstala konzervativní a příliš se neliší od tvarů předchůdce. Snad jen okolí mlhovek, nová zpětná zrcátka a výraznější tvar zadních svítilen dávají tušit, že jsme ve třetím tisíciletí. Také interiér zůstal poměrně střízlivý, ale má elegantnější střední panel s počítačem. Kabina je nyní vybavena měkčenými plasty a má nádech exkluzivity. Místa pro nohy je všude dost, nevelký kufr je vybaven praktickými připevňovacími oky.

Motor V6 s proměnlivým časováním rozvodu VVT je vynikající na silnici i v terénu. Má výbornou charakteristiku točivého momentu, při rozjezdech nás doslova vmáčkl do opěradel sedaček. Agregát dobře spolupracoval i v terénu, kde je Vitara jako doma. V březnovém sněhu a bahně hodně pomáhala redukční převodovka, uzávěrka mezinápravového diferenciálu i omezovač samočinné převodovky. Navíc jsme mohli vypnout i standardně dodávaný systém ESP.

Na manuál zapomeňte

TECHNICKÉ ÚDAJE

  • *model - Suzuki Grand Vitara typ vozu - pětidveřové SUV motor - naftový šestiválec objem válců - 3,2 litru max. výkon - 171 kilowattů max. rychlost - 200 km/h zrychlení 0-100 km/h - 9,3 sekundy spotřeba - 12,7 l /100 km kufr - 398 l cena (základ)** - 759 900 Kč

K neduhům auta patřila jeho poměrně vysoká spotřeba – po silnicích i polních cestách jsme jezdili za 12,7 litru na sto kilometrů. Řadu milovníků klasických off-roadů by u tohoto vozu odradila automatická převodovka bez možnosti přepnout na manuál. Většina zákazníků pro tento vůz je v Americe, a tak japonský závod v Hamamatsu vůbec Suzuki Grand Vitara s řadicí pákou nevyrábí. Podnikatelé, kteří potřebují převážet delší náklad, nebudou aplaudovat ani vysokému schodu, který vytvoří sklopené opěráky zadních sedadel mezi kufrem a kabinou. Kufr tak lze sice zvětšit z 398 na 758 litrů, ale pořádně tam neuložíte ani lyže.

Suzuki Grand Vitara lze doporučit zájemcům, kteří chtějí jezdit v těžším terénu. Díky pevné zadní nápravě, velkým nájezdovým úhlům a světlé výšce tam překonává většinu konkurentů ze sektoru malých SUV. Nový šestiválec je výkonný, ale jeho handicapem je vysoká spotřeba.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít