Vyzkoušeli jsme – Suzuki Grand Vitara

30. března 2009, 00:00 - Erich Handl
30. března 2009, 00:00

Podnikatelským hitem začátku devadesátých let bylo malé terénní auto Suzuki Vitara. Konkurence mezi off-roady nebyla tehdy na českém trhu velká a Vitara představovala cenově nejdostupnější auto s pohonem všech kol. Profit otestoval v minulém týdnu třetí generaci tohoto japonského evergreenu.

Autor: Suzuki

Vitara první generace byla představena v roce 1988 a její výroba skončila po dlouhých devíti letech. Současná třetí verze navazuje na terénní klasiku dvou předchozích verzí. Auto má pevnou zadní nápravu a stálý pohon všech kol s redukční převodovkou. Je k mání pod názvem Grand Vitara v třídveřové i pětidveřové variantě, Profit vyzkoušel delší model s pevnou střechou. Pod kapotou jsme měli nejnovější benzinový šestiválec 3,2 litru, který představuje špičku motorizací značky.

Stále v konzervativním kabátu

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Třídveřová i pětidveřová Grand Vitara má verzi N1 umožňující odpočet DPH, ale počet míst u delší verze se montáží přepážky sníží z pěti na čtyři. Za přestavbu zájemce připlatí 22 tisíc korun. Vůz lze doporučit všem zájemcům o jízdu v těžším terénu, nový šestiválec se ale kvůli vysoké spotřebě nehodí na dálnici. Vitara není ideální ani pro převážení delších nákladů.

Jaká je nejnovější Grand Vitara? Karoserie zůstala konzervativní a příliš se neliší od tvarů předchůdce. Snad jen okolí mlhovek, nová zpětná zrcátka a výraznější tvar zadních svítilen dávají tušit, že jsme ve třetím tisíciletí. Také interiér zůstal poměrně střízlivý, ale má elegantnější střední panel s počítačem. Kabina je nyní vybavena měkčenými plasty a má nádech exkluzivity. Místa pro nohy je všude dost, nevelký kufr je vybaven praktickými připevňovacími oky.

Motor V6 s proměnlivým časováním rozvodu VVT je vynikající na silnici i v terénu. Má výbornou charakteristiku točivého momentu, při rozjezdech nás doslova vmáčkl do opěradel sedaček. Agregát dobře spolupracoval i v terénu, kde je Vitara jako doma. V březnovém sněhu a bahně hodně pomáhala redukční převodovka, uzávěrka mezinápravového diferenciálu i omezovač samočinné převodovky. Navíc jsme mohli vypnout i standardně dodávaný systém ESP.

Na manuál zapomeňte

TECHNICKÉ ÚDAJE

  • *model - Suzuki Grand Vitara typ vozu - pětidveřové SUV motor - naftový šestiválec objem válců - 3,2 litru max. výkon - 171 kilowattů max. rychlost - 200 km/h zrychlení 0-100 km/h - 9,3 sekundy spotřeba - 12,7 l /100 km kufr - 398 l cena (základ)** - 759 900 Kč

K neduhům auta patřila jeho poměrně vysoká spotřeba – po silnicích i polních cestách jsme jezdili za 12,7 litru na sto kilometrů. Řadu milovníků klasických off-roadů by u tohoto vozu odradila automatická převodovka bez možnosti přepnout na manuál. Většina zákazníků pro tento vůz je v Americe, a tak japonský závod v Hamamatsu vůbec Suzuki Grand Vitara s řadicí pákou nevyrábí. Podnikatelé, kteří potřebují převážet delší náklad, nebudou aplaudovat ani vysokému schodu, který vytvoří sklopené opěráky zadních sedadel mezi kufrem a kabinou. Kufr tak lze sice zvětšit z 398 na 758 litrů, ale pořádně tam neuložíte ani lyže.

Suzuki Grand Vitara lze doporučit zájemcům, kteří chtějí jezdit v těžším terénu. Díky pevné zadní nápravě, velkým nájezdovým úhlům a světlé výšce tam překonává většinu konkurentů ze sektoru malých SUV. Nový šestiválec je výkonný, ale jeho handicapem je vysoká spotřeba.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče