Vyzkoušeli jsme – Škoda Octavia a Superb: Škoda testovala za polárním kruhem

11. února 2009, 00:00 - Jan Rýdl
11. února 2009, 00:00

Bez ohledu na krizi a pokles prodejů i výroby uspořádala v lednu mladoboleslavská automobilka v Kiruně v severním Švédsku, 300 kilometrů za polárním kruhem, testování vozů s náhonem všech kol.

Přizvaní novináři přitom prověřili, jak spolupracuje čtvrtá generace inteligentní spojky Haldex s poslední verzí elektronického stabilizačního systému ESP.

Do zkušebních jízd byly zařazeny octavie a superby s benzinovými i naftovými motory. K dispozici byly jak vozy manuální, tak také s automatickou převodovkou.

V první části zkušebních jízd se vozy testovaly na „vymetených“ drahách na zamrzlém jezeře. Na čistém kruhu, ve slalomu i poté na „soutěžní“ kilometrové dráze se lehčí Octavia 4×4 se zapnutým ESP jevila oproti předcházejícím generacím jako obratnější a s větší rozhodností přebírala elektronika od řidiče iniciativu v momentech nezbytných pro zvládnutí začínajícího smyku. Řidiči stačilo jen citlivě pracovat s plynovým pedálem a volantem. Zajímavé bylo vnímat pozorné rozdělování přenosu výkonu při rozjezdech, a to nejen mezi nápravami, ale také mezi jednotlivými koly.

Mezinápravová spojka Haldex 4 reaguje v setinách vteřiny. Zatímco při běžném provozu přenáší na přední kola většinu výkonu motoru, při razantních rozjezdech „přelije“ maximální trakci na v tuto chvíli nejefektivnější zadní nápravu. Pokud jsou ale tři kola na kluzkém povrchu a dobře zabírá jen běhoun jedné pneumatiky, pak právě na toto kolo Haldex „umí“ přesměrovat až 85 celého výkonu.

Stabilní i na ledě

Superb se na polárním ledu choval přiměřeně své mírně vyšší hmotnosti, což ale znamenalo, že tendence přejít do smyku byla ještě mizivější než například u plně zatížené octavie. Na čistém ledu ale šlo víceméně jen o dojem řidiče.

Jako velmi stabilní se pak dvoulitrový dieselový superb představil při zkoušce na silnicích v běžném provozu. Stabilní zůstával díky živě reagující elektronice například i při úmyslně necitlivých zásazích do řízení, které by jinak měly vést ke ztrátě trakce přední nápravy a smyku. Tuto vlastnost bylo třeba ocenit především při míjení se s kamiony, které kvůli své schopnosti zvířeným oblakem přemrzlého sněhu oslepit ostatní řidiče připravují prakticky bez výjimky dramatické momenty na jinak rovinatých a širokých silnicích s dobrým povrchem.

Funguje i v Arktidě

Vozy s náhonem 4×4, které Škoda ve Švédsku pro testy připravila, překvapivě i v arktickém provozu (teploty se pohybovaly od -25 až do snesitelných -5 °C) vykazovaly bez výjimky průměrnou spotřebu blízkou hodnotám prezentovaných automobilkou. Podstatnější vliv na spotřebu paliva měl víc styl jízdy než polární prostředí.

A tak například Superb 2.0 TDI CR 4×4 s výkonem 125kW, který má v dokladech uvedenu kombinovanou spotřebu 6,4 l/100 km, vykázal při umírněné jízdě (jinou na zasněžených a omrzlých silnicích v severním Švédsku ani doporučit nelze) na 250 kilometrech mimo sídla spotřebu 5,9 litru.

Skandinávie, Rusko nebo Švýcarsko patří mezi nejvýznamnější odběratele vozů Škoda 4×4. Vedle nepopiratelně lepších jízdních bezpečnostních parametrů octavií a superbů je zajímavá i jejich uspokojivá prostupnost v hlubším sněhu – dokud sněhová masa nedosáhne k úrovni nádechů chladiče v přední masce vozu, má octavia i superb velmi dobrou vůli jít vpřed.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Poslední testovací kolo. Stáhněte si Android O Developer Preview 4
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít