Vyzkoušeli jsme – Škoda Octavia a Superb: Škoda testovala za polárním kruhem

11. února 2009, 00:00 - Jan Rýdl
11. února 2009, 00:00

Bez ohledu na krizi a pokles prodejů i výroby uspořádala v lednu mladoboleslavská automobilka v Kiruně v severním Švédsku, 300 kilometrů za polárním kruhem, testování vozů s náhonem všech kol.

Přizvaní novináři přitom prověřili, jak spolupracuje čtvrtá generace inteligentní spojky Haldex s poslední verzí elektronického stabilizačního systému ESP.

Do zkušebních jízd byly zařazeny octavie a superby s benzinovými i naftovými motory. K dispozici byly jak vozy manuální, tak také s automatickou převodovkou.

V první části zkušebních jízd se vozy testovaly na „vymetených“ drahách na zamrzlém jezeře. Na čistém kruhu, ve slalomu i poté na „soutěžní“ kilometrové dráze se lehčí Octavia 4×4 se zapnutým ESP jevila oproti předcházejícím generacím jako obratnější a s větší rozhodností přebírala elektronika od řidiče iniciativu v momentech nezbytných pro zvládnutí začínajícího smyku. Řidiči stačilo jen citlivě pracovat s plynovým pedálem a volantem. Zajímavé bylo vnímat pozorné rozdělování přenosu výkonu při rozjezdech, a to nejen mezi nápravami, ale také mezi jednotlivými koly.

Mezinápravová spojka Haldex 4 reaguje v setinách vteřiny. Zatímco při běžném provozu přenáší na přední kola většinu výkonu motoru, při razantních rozjezdech „přelije“ maximální trakci na v tuto chvíli nejefektivnější zadní nápravu. Pokud jsou ale tři kola na kluzkém povrchu a dobře zabírá jen běhoun jedné pneumatiky, pak právě na toto kolo Haldex „umí“ přesměrovat až 85 celého výkonu.

Stabilní i na ledě

Superb se na polárním ledu choval přiměřeně své mírně vyšší hmotnosti, což ale znamenalo, že tendence přejít do smyku byla ještě mizivější než například u plně zatížené octavie. Na čistém ledu ale šlo víceméně jen o dojem řidiče.

Jako velmi stabilní se pak dvoulitrový dieselový superb představil při zkoušce na silnicích v běžném provozu. Stabilní zůstával díky živě reagující elektronice například i při úmyslně necitlivých zásazích do řízení, které by jinak měly vést ke ztrátě trakce přední nápravy a smyku. Tuto vlastnost bylo třeba ocenit především při míjení se s kamiony, které kvůli své schopnosti zvířeným oblakem přemrzlého sněhu oslepit ostatní řidiče připravují prakticky bez výjimky dramatické momenty na jinak rovinatých a širokých silnicích s dobrým povrchem.

Funguje i v Arktidě

Vozy s náhonem 4×4, které Škoda ve Švédsku pro testy připravila, překvapivě i v arktickém provozu (teploty se pohybovaly od -25 až do snesitelných -5 °C) vykazovaly bez výjimky průměrnou spotřebu blízkou hodnotám prezentovaných automobilkou. Podstatnější vliv na spotřebu paliva měl víc styl jízdy než polární prostředí.

A tak například Superb 2.0 TDI CR 4×4 s výkonem 125kW, který má v dokladech uvedenu kombinovanou spotřebu 6,4 l/100 km, vykázal při umírněné jízdě (jinou na zasněžených a omrzlých silnicích v severním Švédsku ani doporučit nelze) na 250 kilometrech mimo sídla spotřebu 5,9 litru.

Skandinávie, Rusko nebo Švýcarsko patří mezi nejvýznamnější odběratele vozů Škoda 4×4. Vedle nepopiratelně lepších jízdních bezpečnostních parametrů octavií a superbů je zajímavá i jejich uspokojivá prostupnost v hlubším sněhu – dokud sněhová masa nedosáhne k úrovni nádechů chladiče v přední masce vozu, má octavia i superb velmi dobrou vůli jít vpřed.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Auta
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon…
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan. Překvapení se nekoná
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Technologie
Intel uvádí procesory generace 8000. První čtyřjádra pro notebooky, Coffee Lake bude později
Král realtimových strategií se vrátí. Microsoft oznámil Age of Empires IV
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít