Menu Zavřít

Vývozu pomáhají aliance

7. 3. 2005
Autor: Euro.cz

S podporou vládní agentury CzechTrade vloni úspěšně exportovala více než stovka tuzemských firem. Pomohl k tomu i vznik šesti nových vývozních aliancí. Rekordních výsledků dosáhla vloni vládní agentura na podporu exportu CzechTrade. „Vyvážet do zahraničí jsme pomohli 108 českým firmám.

S podporou vládní agentury CzechTrade vloni úspěšně exportovala více než stovka tuzemských firem. Pomohl k tomu i vznik šesti nových vývozních aliancí.

Rekordních výsledků dosáhla vloni vládní agentura na podporu exportu CzechTrade. „Vyvážet do zahraničí jsme pomohli 108 českým firmám. Ty uzavřely 131 exportních zakázek na nových trzích. Celkový objem jejich exportu představuje 5,8 miliardy korun,“ řekla generální ředitelka agentury Jitka Hanzlíčková.

ALIANCE SE OSVĚDČUJÍ

O prospěšnosti vývozních alianci na zvyšování exportních schopností českých firem se v tuzemsku mluví již několik let. Vloni CzechTrade inicioval založení šesti takových sdružení. Vznikly v oborech dobývací technika, biomasa, energetika, bezpečnostní a ochranné pomůcky pro civilní obranu, informační technologie a vyhledávání, těžba a zpracování vody. „Je to cesta i pro menší české firmy, které se mohou »svést« na zahraniční trhy s velkými tuzemskými podniky,“ říká Hanzlíčková. Velké firmy nebo sdružení vývozců totiž mají při tendrech a veřejných zakázkách v zahraničí daleko větší šanci.

První prezentace nových aliancí v zahraničí již přinesly své výsledky. Kontrakty dojednané v rámci vývozních sdružení v oborech dobývací technika, voda a informační technologie se blíží jedné miliardě korun.

DAŘILO SE V ITÁLII

Nejvíce se tuzemským vývozcům podporovaných CzechTrade vloni dařilo v Itálii. Vyplývá to alespoň z exportních úspěchů firem, které daly agentuře souhlas se zveřejněním svých exportních úspěchů.

Italům pravděpodobně často zářily na vánočních stromcích české ozdoby. Hned tři čeští producenti tohoto svátečního sortimentu našli v Miláně odběratele. Společnosti Rautis, Bohemian Gifts a Vánoční ozdoby DUV družstvo nyní jednají o rozšíření spolupráce.

Uspěla i Textilka Svitap J. H. J. Do Itálie nejdříve vyvezla krycí fólie na bazény. Nato se na tamním trhu uchytila s velkými stany, které se využívají při pořádání slavností a večírků. Na Apeninském poloostrově uspěla i společnost Atlas. Vyvezla tam perličkové bižuterie a kabelek ze stejného materiálu za 600 tisíc korun. Olomoucká firma Grios zase italskému partnerovi dodává drátěné výztuhy do slunečních clon. Objem zakázky dosahuje tří milionů korun. Clonami chce partner zásobovat německý koncern VW.

NEJVÍCE PODPOR NA MORAVU

V rámci programů na podporu malého a středního podnikání poskytla agentura CzechTrade 373 dotací v průměrné hodnotě 185 tisíc korun. Většina dotovaných firem - 65 procent -předpokládá nárůst vývozu o desetinu.

CONTENT24

CzechTrade funguje také jako implementační agentura v rámci Operačního programu průmysl a podnikání. Program Marketing má přispět ke zlepšení prezentačních možností tuzemských firem v zahraničí. Schválení se dočkalo 49 projektů v průměrné hodnotě 1,7 milionu korun.

Nejvíce úspěšných projektů připadá na Jihomoravský a Zlínský kraj - po třinácti. Na jedenáct projektů dostali peníze podnikatelé z Olomouckého kraje. Nejmenší počet úspěšných žadatelů - pouze jediného - má Jihočeský kraj.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).