Vývozní firmy se těší do Unie

24. listopadu 2003, 00:00 - (dr)
24. listopadu 2003, 00:00

POZITIVNĚ OVLIVŇUJÍ EXPORT HLAVNĚ VNITROPODNIKOVÉ AKTIVITY - HLEDÁNÍ NOVÝCH TRHŮ ČI ZVYŠOVÁNÍ PRODUKTIVITY. Zatímco na jaře vnímaly firmy budoucnost exportu celkem pozitivně, na podzim se očekávání vývozců v krátkodobém výhledu (tři měsíce) zhoršilo, v dlouhodobém (12 měsíců) naopak zaznamenalo zlepšení.

POZITIVNĚ OVLIVŇUJÍ EXPORT HLAVNĚ VNITROPODNIKOVÉ AKTIVITY - HLEDÁNÍ NOVÝCH TRHŮ ČI ZVYŠOVÁNÍ PRODUKTIVITY.

Zatímco na jaře vnímaly firmy budoucnost exportu celkem pozitivně, na podzim se očekávání vývozců v krátkodobém výhledu (tři měsíce) zhoršilo, v dlouhodobém (12 měsíců) naopak zaznamenalo zlepšení. V krátkodobém horizontu jsou přitom pesimističtější exportéři v Čechách než na Moravě. Vyplývá to z exportního výzkumu společnosti GfK Praha, který od podzimu 1999 v přibližně pololetních frekvencích mapuje názory našich největších vývozních firem, jejich zkušenosti z obchodování na zahraničních trzích a očekávání budoucího vývoje. Osmé vlny se zúčastnilo 250 tuzemských společností. Pokračuje také trend pozitivnějšího vnímání ekonomické situace firmy. Moravští vývozci přitom hodnotí ekonomickou situaci firmy jako lepší výrazně častěji než čeští (54 procenta: 40 procentům). Příčinou nárůstu vývozu z tuzemska je v první řadě konkurenceschopnost produktů z hlediska jejich kvality a příznivý vývoj směnných kurzů. Naopak nejvíce mu škodí a stojí za jeho poklesem kurzová a měnová nestabilita. Přitom růstu vývozu v posledním roce nejvíce podle dotázaných pomohly hlavně vnitrofiremní aktivity, například nové kontakty, vlastní úsilí, produktivita a kvalita vlastní produkce. Není bez zajímavosti, že stabilizaci kurzu uvedlo jako pozitivní faktor necelé procento respondentů. Pokud jde o to, co by pomoci mohlo, nejvíce bodů získala nespecifikovaná vyšší aktivita státu, stabilizace směnných kurzů, tedy aktivity ležící mimo rozhodovací pravomoci firem. Teprve na třetím místě uvedli dotázaní exportéři kvalitnější výrobky. Exportní trhy se nemění, klíčové jsou země Evropské unie, hlavně Německo. Jakkoli je právě tam silná konkurence, pro tuzemské firmy mají tato odbytiště velký význam. „Pokud firma ztratí trh v Německu, zase se ho snaží získat. Jsou to trhy tak zajímavé, že stojí za to o ně bojovat i proti tvrdé konkurenci,“ uvedl Ladislav Klika z GfK Praha. Podle něho jsou tuzemští exportéři optimisté, což souvisí zejména s blížícím se vstupem do Evropské unie a následným zjednodušením vývozů. „Ceny dokáží převálcovat jakýkoli argument. Tradice dlouhodobého dodavatele nevyváží skutečnost, že někdo jiný dodá srovnatelnou kvalitu za cenu o dvacet procent nižší,“ dodal Klika k šancím tuzemských firem na společném trhu.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče