Vyvarujte se nejlevnějších věcí

19. června 2006, 00:00 - RENATA BARTOŠKOVÁ
19. června 2006, 00:00

DÁRKOVÉ PŘEDMĚTY Firemní dárek musí být v první řadě vkusný a užitečný. Ať už dáváte propisku zákazníkovi na pobočce, nebo golfovou hůl významnému obchodnímu partnerovi, nepodceňujte kvalitu. Firemní dárkové předměty plní hned několik funkcí, ať už je dáváte svým klientům, obchodním partnerům nebo zástupcům médií.

DÁRKOVÉ PŘEDMĚTY

Firemní dárek musí být v první řadě vkusný a užitečný. Ať už dáváte propisku zákazníkovi na pobočce, nebo golfovou hůl významnému obchodnímu partnerovi, nepodceňujte kvalitu.

Firemní dárkové předměty plní hned několik funkcí, ať už je dáváte svým klientům, obchodním partnerům nebo zástupcům médií. Dárek by měl v první řadě potěšit obdarovaného a ukázat, že jste sympatická společnost, která si dotyčného váží a dává mu i „něco navíc“. Druhou základní funkcí dárku je reklama - na předmětu je vaše logo nebo i další informace. Ideální je, když je tato reklama „živá“ či pohyblivá a vaše firma se díky ní dostane do povědomí dalších lidí.

Správné používání reklamních předmětů v marketingu tedy pomáhá při udržování si přízně klientů, obchodních partnerů či médií. Může vám také získat zcela nové zákazníky (například když někdo hledá kontakt na stěhovací firmu a vzpomene si právě na název té vaší, protože ho viděl včera na kamarádově triku).

Při rozdávání dárků nezapomínejte ani na své zaměstnance - i u nich plní takový předmět obě zmíněné funkce, tedy děkovací i reklamní.

Je vhodné mít více různých dárků pro odlišné skupiny klientů. Například plastová propiska za pět korun jako dárek pro klienta se statisícovou zakázkou by obdarovaného nejspíš udivila a vedla k opačnému výsledku, než jste zamýšleli.

 Papírové tašky jsou čím dál populárnější.

DAŇOVÝ VÝDAJ JEN DO 500 KORUN

Dárek pro vašeho obchodního partnera, který je opatřen logem (nebo názvem firmy, zboží či služby), je možné uplatnit jako daňový výdaj. Předmět ale nesmí mít větší hodnotu než pět set korun bez DPH.

Od listopadu 2005 si lze z daní odečíst i víno, pokud je opatřeno vaším logem (nebo názvem) a vejde se do pětisetkorunového limitu. Sekty a perlivá vína jsou z této možnosti vyloučena (podrobněji viz Profit č. 1/2006). Do ceny, která nepřesáhne zmíněných 500 korun, se započítávají také náklady, jež vzniknou s pořízením reklamního předmětu. Jde například o výdaje na dopravu, dotisk reklamních vinět, polepení lahví či náklady na případné dárkové balení. Ostatní dárky, které podléhají spotřební dani, si odečíst nemůžete.

HLAVNÍ JE UŽITEK

„Firemním dárkem může být jakýkoliv předmět vyhovující vašim marketingovým záměrům, od plyšového mravence až po autobus,“ říká Zdeňka Palečková, jejíž společnost Paleco vyrábí papírové tašky a další reklamní předměty z papíru.

Hodnota firemních dárků se pohybuje od několika korun až do řádu tisíců. Důležité je správně vyvážit hodnotu dárku a množství, které je třeba zakoupit. Jinými slovy je nutné co nejlépe odhadnout cílovou skupinu. Významné obchodní partnery je vhodné obdarovat minimálně jednou do roka (tedy přinejmenším na Vánoce) něčím hodnotnějším. Specializované firmy nabízejí široké spektrum takzvaných „manažerských darů“, jako jsou různé kožené tašky, luxusní hodinky, golfové hole a podobně. Pokud ale pořádáte nějakou propagační akci nebo tiskovou konferenci, je pro vás výhodnější zvolit levnější dárkové předměty. Tady se hodí propisky, hrníčky, textilie a různé plastové drobnosti.

Samozřejmě je dobré, když předmět nějak souvisí s tím, čím se firma zabývá. Lidé sice ocení i originalitu, nejdůležitější je ale užitečnost a vkusnost předmětu.

RÁDIO NA ČTRNÁCT DNÍ

Nejběžnějším reklamním předmětem jsou stále propisovačky, které také patří do nejlevnější skupiny. Méně nákladné jsou rovněž různé předměty z umělé hmoty, jako jsou zapalovače, klíčenky nebo škrabky na auta. Tyto věci jsou určeny pro základní prezentaci firmy, pro běžné rozšiřování nejširšímu okruhu lidí.

„Do střední kategorie bych pak zařadil věci zhruba od dvaceti do sta korun. Jsou to buď textilie, drobná elektronika, kalkulačky, rádia nebo budíky. Počítejte ale s tím, že rádio za padesát korun nebude hrát déle než čtrnáct dní. Na elektronice se tedy nevyplácí šetřit. Proto bych řekl, že nejvhodnější dárky z té střední kategorie jsou textilie, jako trička, kšiltovky nebo deštníky. Tedy něco, co lidé mohou skutečně využít,“ vysvětluje Petr Nachtman ze společnosti Printek, zabývající se potiskem a dodávkami reklamních předmětů.

Dražší výrobky už jsou specifické a používají se do jisté míry jako jakýsi osobní dárek, tedy pro konkrétně vybrané osoby. V kategorii těchto „manažerských darů“ najdete značkové věci (například propisky od Parkera), kvalitní elektroniku, příslušenství k počítačům a mnoho dalších předmětů. Ty nejdražší většinou firmy nakupují v malém množství (často do deseti kusů), ale i tak je to pro ně nákladné. Málokterá společnost si - při ceně tří tisíc korun za jednu - může dovolit objednat padeprofit sát kožených tašek, a to přestože objednání si většího množství předmětů většinou snižuje průměrnou cenu za kus.

LEVNÝ NĚKDY NEBÝVÁ FUNKČNÍ

„Určitě vám neprospěje, když třeba na tiskové konferenci rozdáte propisky, které ještě v průběhu akce přestanou psát. To se bohužel stále děje. Zhruba před deseti lety mezi sebou dodavatelské firmy soupeřily hlavně o to, kdo nabídne nejlevnější propisovačku. Dneska už to tak ale není. Požadavek, aby propiska byla levná a ještě k tomu fungovala, si totiž protiřečí,“ vysvětluje Nachtman.

„Převážná většina předmětů, řekl bych tak devadesát procent, se dováží. Výrobců reklamních předmětů je v Česku totiž opravdu málo a navíc vyrábějí hlavně věci z umělé hmoty, jako jsou škrabky na auta, různé krabičky, přívěsky na klíče nebo igelitové tašky. Dokonce i většina propisovaček je dnes už z dovozu. My dovážíme hlavně z Německa a Holandska, ale původ zboží je na Dálném východě, v Číně nebo na Thaj-wanu, odkud to putuje přes různé velkosklady,“ upřesňuje Nachtman.

TELEFON NA HLAVĚ Další chybou bývá špatné grafické zpracování. Různé předměty samozřejmě dávají odlišné možnosti využití. Zatímco například na tašky je možné uvést poměrně hodně informací o firmě, na propisce je ideální jen logo, případně odkaz na webové stránky.

Specifické je v tomto směru oblečení. „Napsat název firmy i s jejím zaměřením a telefonním číslem na tričko nebo na čepici, je chyba. Sice je technicky možné to tam dát a radovat se, že zákazníci vaše kontaktní údaje uvidí, ale na druhé straně málokdo obdarovaný bude chtít chodit s telefonním číslem na čepici. Se samotným logem je to nositelné, s telefonním číslem nikoliv,“ říká Nachtman.

NESTYDNOUCÍ KÁVARoste obliba papírových výrobků.|

Profitem oslovení odborníci potvrzují, že firmy postupně přestávají nakupovat nejlevnější předměty a na řadu se naopak dostávají ty nejdražší. Stále oblíbenější jsou různá příslušenství k počítači, jako USB rozbočovače nebo flash disky.

„K dostání jsou i různá jiná zařízení, jako je například ohřívač na kávu, který je zapojen do USB portu v počítači a díky tomu udržuje stálou teplotu nápoje v hrníčku. Je to předmět, který vlastně nikdo nepotřebuje, ale téměř každého potěší,“ říká Nachtman.

Roste také zájem o ekologičtější výrobky, jako jsou třeba papírové tašky místo igelitových. „Důvodem je návrat k přírodě a ekologický aspekt,“ říká Zdeňka Palečková z firmy Paleko.

ZBYTEČNÍ PROSTŘEDNÍCI?

Co se týče ceny předmětu, je vždy výhodnější objednávat zboží co nejkratší cestou. Z ekonomického hlediska je tedy nejlepší komunikovat přímo s firmou, která předměty dodává a zároveň je sama potiskuje. Jakýkoliv další prostředník zvedá konečnou cenu, a to minimální za přidanou práci. „Hlavně velké reklamní agentury tyto zakázky často zadávají menším a ty pak teprve dodavateli,“ říká Nachtmann.

Specializované firmy mívají i vlastní katalog předmětů a není problém si z nich vybrat. Raději ale nespoléhejte jen na to, co uvidíte v katalogu. Vyžadujte po firmě nejen ukázku předmětu, ale také zkušební potisk - jedině tak se přesvědčíte, že dárkový předmět bude vypadat podle vašich představ.

JAK NA TO**

* Nevybírejte si nejlevnější předměty - nefunkční dárek by pro vás byl špatnou reklamou.

* Nesnažte se vtěsnat co nejvíce informací na malé předměty.

* Na oblečení dávejte jen logo firmy bez dalších informací, jinak ho lidé nebudou chtít nosit.

* Vyžadujte nejdříve zkušební potisk předmětu.

* Obracejte se přímo na dodavatele předmětů. Čím kratší cestou k vám výrobky půjdou, tím zaplatíte méně.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče