Využití fotbalových symbolů v marketingu

31. července 2006, 00:00 - Martin Doleček
31. července 2006, 00:00

* S velkým zájmem jsem četl články o marketingovém využití olympiády a jejích zákonných limitech. Jenže snad polovina firem pořádala zákaznické soutěže, kde hlavní cestou byl zájezd (nebo vstupenky) na zápas mistrovství světa ve fotbale.

V reklamních materiálech se sice nepoužívalo chráněné logo mistrovství (a často ani slovní spojení „MS ve fotbale“), nebo dokonce jenom nakreslený fotbalový míč, ale každému je jasné, o co šlo. Dopustily se i tyto firmy něčeho nekalého?

Vaněk

Vzhledem k tomu, že poskytování vstupenek na zápasy mistrovství světa ve fotbale představuje jednu z nejčastějších forem „parazitování“ na pověsti této sportovní události ze strany osob, které s ní nemají nic společného, je právě toto jednání předmětem výslovného zákazu ze strany Mezinárodní fotbalové asociace (FIFA). To platí i v případě, kdy jsou vstupenky nabízeny jako součást jiné ceny (zejména ve spojení se zájezdem). Výjimky z pravidel FIFA platí zejména pro oficiální partnery mistrovství světa, určité výjimky platí i pro partnery národních fotbalových reprezentací.

Na druhou stranu je třeba připustit, že pravidla FIFA, v nichž je uvedený zákaz obsažen, nejsou bezprostředně závazná pro třetí osoby a tedy většinou ani pro subjekty, které vstupenky jako výhry nabízejí. To však neznamená, že by uvedeným jednáním tyto subjekty neporušovaly zákon.

První z norem, k jejímuž porušení může jednáním takových osob docházet, je zákon o loteriích, který zakazuje takzvané spotřebitelské loterie. Právě formu spotřebitelských loterií soutěže o vstupenky, zájezdy a podobné „výhry“ často mají a s uvedenou právní normou jsou tak v rozporu. Na druhou stranu není právní úprava obsažená v zákoně o loteriích vyčerpávající a k tomu, aby se konkrétní subjekt provozující soutěž o vstupenky nedostal s touto normou do rozporu, v praxi často postačí, pokud z výběru výherce vyloučí náhodu.

Další normou, která na soutěže o vstupenky dopadá, je obchodní zákoník - konkrétně v něm obsažená úprava takzvané nekalé soutěže. Na konkrétních okolnostech pořádané soutěže o vstupenky, resp. zájezd (a vstupenky) na mistrovství světa ve fotbale závisí, zda tato soutěž je či není nekalosoutěžním jednáním. Podstatné bude zejména to, jakým způsobem vyhlašovatel soutěže inzeruje výhru v soutěži, zda vzbuzuje dojem o spojení mezi sebou a uvedenou sportovní událostí a podobně. Mnoho ze soutěží o vstupenky, které se v nedávné době v souvislosti s mistrovstvím světa ve fotbale objevily, by zřejmě za nekalosoutěžní (a tím i zakázané) jednání bylo možné považovat.

V úvahu připadá zejména zvláštní skutková podstata takzvané klamavé reklamy. Osobě, která takovou soutěž pořádá, tak hrozí různé sankce a povinnosti, zejména povinnost k náhradě škody, k poskytnutí přiměřeného zadostiučinění a podobně.

Právní úprava nekalé soutěže je však ve vztahu k nabízení vstupenek jako výher aktuální i z jiného důvodu: FIFA a národní fotbalové asociace zavedly takový systém distribuce vstupenek na mistrovství světa ve fotbale, ve kterém nelze jednoduše „přepisovat“ vstupenky na třetí osoby. Ke změně osoby oprávněné k využití konkrétní vstupenky je třeba, aby k takové změně dal souhlas příslušný orgán FIFA, respektive jím pověřená osoba. Bez takového souhlasu nedojde ke změně osoby oprávněné k využití vstupenky a „výherce“ žádnou výhru nezíská. Pokud by taková situace nastala (a je nutné zdůraznit, že pořadatel soutěže nemůže takové situaci zcela zabránit), mohlo by být jednání pořadatele soutěže považováno rovněž za nekalosoutěžní jednání sankcionovatelné podle obchodního zákoníku. Nabízel by totiž cenu, jejíž poskytnutí následně nebyl schopen zajistit.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít