Využití fotbalových symbolů v marketingu

31. července 2006, 00:00 - Martin Doleček
31. července 2006, 00:00

* S velkým zájmem jsem četl články o marketingovém využití olympiády a jejích zákonných limitech. Jenže snad polovina firem pořádala zákaznické soutěže, kde hlavní cestou byl zájezd (nebo vstupenky) na zápas mistrovství světa ve fotbale.

V reklamních materiálech se sice nepoužívalo chráněné logo mistrovství (a často ani slovní spojení „MS ve fotbale“), nebo dokonce jenom nakreslený fotbalový míč, ale každému je jasné, o co šlo. Dopustily se i tyto firmy něčeho nekalého?

Vaněk

Vzhledem k tomu, že poskytování vstupenek na zápasy mistrovství světa ve fotbale představuje jednu z nejčastějších forem „parazitování“ na pověsti této sportovní události ze strany osob, které s ní nemají nic společného, je právě toto jednání předmětem výslovného zákazu ze strany Mezinárodní fotbalové asociace (FIFA). To platí i v případě, kdy jsou vstupenky nabízeny jako součást jiné ceny (zejména ve spojení se zájezdem). Výjimky z pravidel FIFA platí zejména pro oficiální partnery mistrovství světa, určité výjimky platí i pro partnery národních fotbalových reprezentací.

Na druhou stranu je třeba připustit, že pravidla FIFA, v nichž je uvedený zákaz obsažen, nejsou bezprostředně závazná pro třetí osoby a tedy většinou ani pro subjekty, které vstupenky jako výhry nabízejí. To však neznamená, že by uvedeným jednáním tyto subjekty neporušovaly zákon.

První z norem, k jejímuž porušení může jednáním takových osob docházet, je zákon o loteriích, který zakazuje takzvané spotřebitelské loterie. Právě formu spotřebitelských loterií soutěže o vstupenky, zájezdy a podobné „výhry“ často mají a s uvedenou právní normou jsou tak v rozporu. Na druhou stranu není právní úprava obsažená v zákoně o loteriích vyčerpávající a k tomu, aby se konkrétní subjekt provozující soutěž o vstupenky nedostal s touto normou do rozporu, v praxi často postačí, pokud z výběru výherce vyloučí náhodu.

Další normou, která na soutěže o vstupenky dopadá, je obchodní zákoník - konkrétně v něm obsažená úprava takzvané nekalé soutěže. Na konkrétních okolnostech pořádané soutěže o vstupenky, resp. zájezd (a vstupenky) na mistrovství světa ve fotbale závisí, zda tato soutěž je či není nekalosoutěžním jednáním. Podstatné bude zejména to, jakým způsobem vyhlašovatel soutěže inzeruje výhru v soutěži, zda vzbuzuje dojem o spojení mezi sebou a uvedenou sportovní událostí a podobně. Mnoho ze soutěží o vstupenky, které se v nedávné době v souvislosti s mistrovstvím světa ve fotbale objevily, by zřejmě za nekalosoutěžní (a tím i zakázané) jednání bylo možné považovat.

V úvahu připadá zejména zvláštní skutková podstata takzvané klamavé reklamy. Osobě, která takovou soutěž pořádá, tak hrozí různé sankce a povinnosti, zejména povinnost k náhradě škody, k poskytnutí přiměřeného zadostiučinění a podobně.

Právní úprava nekalé soutěže je však ve vztahu k nabízení vstupenek jako výher aktuální i z jiného důvodu: FIFA a národní fotbalové asociace zavedly takový systém distribuce vstupenek na mistrovství světa ve fotbale, ve kterém nelze jednoduše „přepisovat“ vstupenky na třetí osoby. Ke změně osoby oprávněné k využití konkrétní vstupenky je třeba, aby k takové změně dal souhlas příslušný orgán FIFA, respektive jím pověřená osoba. Bez takového souhlasu nedojde ke změně osoby oprávněné k využití vstupenky a „výherce“ žádnou výhru nezíská. Pokud by taková situace nastala (a je nutné zdůraznit, že pořadatel soutěže nemůže takové situaci zcela zabránit), mohlo by být jednání pořadatele soutěže považováno rovněž za nekalosoutěžní jednání sankcionovatelné podle obchodního zákoníku. Nabízel by totiž cenu, jejíž poskytnutí následně nebyl schopen zajistit.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče