Využití databáze pro marketingové účely

21. května 2007, 00:00 - Václav Janek
21. května 2007, 00:00

Koupil jsem si CD-ROM s obsáhlou databází firem. Prodejce odůvodnil vysokou cenu produktu tím, že je v ní zahrnuto i právo využít databázi pro marketingové účely. Protože přesně to zamýšlím, CD-ROM jsem si koupil. Přesto se raději ptám, zda můžu na e-maily uvedené v databázi poslat svou obchodní nabídku.

Vždyť v Profitu č. 4/2007 jste psali, že nevyžádaná obchodní sdělení lze e-mailem posílat jenom se souhlasem příjemce.

Při zasílání nevyžádaných obchodních sdělení elektronickou formou je nutné mít vždy předem výslovný souhlas příjemce. To platí jak pro e-maily, tak například i pro SMS a podobné moderní komunikační kanály. Výjimkou je jen situace, kdy takové sdělení posíláte svým dosavadním zákazníkům. Ty není nutné předem žádat o souhlas. I oni ale musí mít jednoduchou a zřetelnou možnost kdykoliv zasílání takových sdělení odmítnout. Pro podrobnější informace doporučuji vámi zmíněný článek v Profitu č. 4/2007, který čerpá i ze stanovisek Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Posíláte-li však obchodní sdělení jinou než elektronickou formou, platí odlišná úprava. Jde zejména o klasické marketingové kanály jako vhazování letáků do poštovních schránek nebo direct marketing (zasílání nabídek na konkrétní adresy). Zde platí, že nedal-li příjemce jasně najevo nesouhlas, lze mu taková obchodní sdělení posílat. Typickým příkladem nesouhlasu je samolepka „nevhazujte reklamní letáky“ nalepená na poštovní schránce.

Pro dodržování těchto pravidel není podstatné, zda vaše firma získala adresy příjemců vlastními silami, nebo zda si je koupila od jiného podnikatele (například jako vámi zmíněný CD-ROM).

Posílat běžné nabídkové dopisy nebo letáky do schránek tedy můžete i bez toho, abyste si adresy příjemců koupil formou hromadné databáze. Z tohoto pohledu není zakoupená databáze o nic více „legálnější“ než adresy sesbírané svépomocí.

Obdobně je tomu u elektronicky zasílaných obchodních sdělení. Ani využitím „řádně nakoupených“ adres se nezbavujete zákonné povinnosti mít předem souhlas každého příjemce. Jen čistě teoreticky si lze představit, že by vydavatel takové databáze získal souhlas od tisíců firem, obsažených na CD-ROM. Ale i kdyby se mu to skutečně podařilo, byl by takový souhlas použitelný jen pro zasílání sdělení od vydavatele databáze, nikoliv od jejich jednotlivých dalších uživatelů. Podle příslušné legislativy totiž musí být souhlas vztažen ke konkrétnímu odesílateli.

Pavel Hrubec, mediální poradce

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Revoluce? Už dnes si můžete objednat auto na solární pohon.…
Range Rover Velar nadchne už svým vzhledem. Ale tím to nekončí [první dojmy a velká galerie]
Španělský sourozenec Škody Kodiaq se bude jmenovat Donosti, Aran nebo Teide
Reálná spotřeba Bugatti Chiron? Není tak strašná, jak by se mohlo zdát
Rolls-Royce Phantom: Vlastní platforma, přes 130 kg zvukové izolace a komfort létajícího koberce
Technologie
Konkurence nebo ne, Intel měl v druhém čtvrtletí rekordní tržby. Zvedl i cíle pro celý rok
Microsoft ruší servisní kanály Current Branch a Current Branch for Business [Windows 10]
Konec řízené distribuce. Creators Update byl vypuštěn na všechna kompatibilních zařízení
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít