Výstup z minority

16. května 2008, 18:12 - Čestmír Klos
16. května 2008, 18:12

Fair Trade

Dovoz produktů Fair Trade z chudých zemí „třetího světa“ do Česka vzrostl za poslední tři roky devětkrát. Výrobků s touto ochrannou známkou se loni prodalo za 27 milionů korun. Vzrůstající trend zájmu je celosvětový, dovezená produkce této kvality z roku na rok stoupla o 48 procent na 2,4 miliardy eur (60 miliard korun). Mnohem více než o tradiční řemeslné a umělecké výrobky ve světě stoupl zájem o biopotraviny. Nejvíc o kakao (nárůst o 91 procent), kávu (o 53 procent) a čaj (o 41 procent).
Značka Fair Trade je však nejen zárukou ekologického hospodaření, ale má mnohem komplexnější působnost, souhrnně označovanou jako „spravedlivý obchod“. Cílem tohoto obchodu je přímá a účinná podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí. Vylučuje jakýkoli podíl dětské práce, zaručuje dodržování základních norem pracovního práva a podílí se na zvyšování informovanosti spotřebitelů o tíživé situaci malých zemědělců a řemeslníků v rozvojovém světě. Dává chudým lidem šanci uživit se vlastními silami a žít důstojný život. Spotřebitel na oplátku dostává zboží vysoké kvality za přijatelnou cenu. Ta samozřejmě bývá o něco vyšší než obvyklý průměr u dané komodity. Protože se však výrobky svou kvalitou vždy vyrovnají dobrému standardu a většina dovozu je z oblasti biopotravin, lze jejich nákup považovat za výhodný.
Polovinu všech těchto dovezených potravinářských výrobků nakoupí Češi v prodejnách biopotravin. Za trendem však nezůstávají ani supermarkety, jež nabízejí 20 procent dovozu této kvality a teprve na třetím místě jsou specializované Fair Trade obchůdky (11 procent), které ovšem nabízejí celou šíři sortimentu, včetně řemeslných a uměleckých předmětů. Výrobky Fair Trade si lze objednat i v internetovém obchodě.

BOX
Obliba Fair Trade výrobků v ČR
32 procent čokoláda a cukrovinky
28 procent káva
18 procent čaj
4 procenta třtinový cukr
3 procenta nápoje
3 procenta ořechy, semena a rýže
1 procento ovoce
4 procenta řemeslné a umělecké výrobky, hudební nástroje
Zbytek jsou blíže nespecifikované výrobky
Pramen: Green Marketing

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Týkají se vás nedoplatky na daních? Pozor, exekutoři už je začali vymáhat
Budete platit daň z příjmu z prodeje nemovitosti?
Do čeho investovat, abychom ušetřili
Auta
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Už i Hyundai přechází na uhlíková vlákna, prozrazuje nový patent
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří
Hyundai i30 N se už vyrábí. Do konce roku vznikne pouze 1450 exemplářů
Technologie
Tohle by mohla být revoluce. Pi Charger slibuje první opravdu pohodlné bezdrátové nabíjení
Ovladač od Nvidie způsobuje problémy. Zejména s Nočním osvětlením [Windows Insider]
Naděje v kauze drahých pamětí. Výrobci DRAM konečně investují do zvýšení kapacit
„Nejnebezpečnější“ celebritou je Avril Lavigne, tvrdí experti z McAfee
Seznam chce spustit vlastní televizní stanici. Zažádal o licenci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít