Výstavy jsou nutnou součástí komunikačního mixu

03. března 2003, 00:00 - Petr Bým
03. března 2003, 00:00

Veletrh Reklama/Polygraf připravuje celý tým pracovníků. V jeho čele stojí ředitelka Monika Hrubalová, které PROFIT položil několik otázek.

Veletrh Reklama/Polygraf připravuje celý tým pracovníků. V jeho čele stojí ředitelka Monika Hrubalová, které PROFIT položil několik otázek.

* Jaký důvod k návštěvě vašeho veletrhu má malý či střední podnikatel?

Nikde jinde nemůže získat tolik informací v tak krátkém čase. Už samotný katalog veletrhu je jejich bohatým zdrojem, pak jde samozřejmě o expozice. Pozorný návštěvník si dokáže za jeden den udělat kvalitní obrázek o tom reklamním oboru, který ho zajímá. A opět - kromě jiného získá firemní katalogy i s ceníky, což mu umožní pohodlné porovnání nabídky. Nejen z hlediska věcného, ale i kvality dodavatelů.

* Všechny domácí firmy se na veletrhu jistě neobjeví.

Troufám si říci, že v některých oborech, třeba signmakingu či 3D reklamě, veletrh prezentuje 70-80 % trhu. Pro návštěvníka tedy není obtížné nejen podle exponátů, ale i podle velikosti a umístění expozice rozpoznat, kdo je v tom kterém oboru dominantním, kdo méně významným hráčem. Platí to bez výhrady - letos se nám dokonce stalo to, že na jednoho významného producenta dárkových a propagačních předmětů nezbylo adekvátně „důstojné“ místo. Nakonec jsme se ním dohodli, že letos prostě na veletrhu nebude. Pokud zaujímáte na trhu významnou pozici, vaše expozice tomu musí odpovídat. V této nomenklatuře má veletrh Reklama nadto „monopol“, což je důvod navíc.

* A jaké jsou důvody pro účast v roli vystavovatele?

Odborně zaměřené veletrhy a výstavy jsou pro výrobce v mnohém ohledu nenahraditelné. Některé věci prostě musíte zákazníkovi ukázat, to nenahradí sebelepší propagační brožurka. Vedle toho jsou veletrhy výbornou příležitostí k prezentaci novinek, třeba ve sféře autoprůmyslu se to už stalo pravidlem. Veletržní expozice se kromě toho zásadním způsobem podílí na budování firemního image. V neposlední řadě je to příležitost k navázání či obnově osobních kontaktů především se zákazníky. V našem případě mohu tato tvrzení opřít i o skutečnost, že zhruba 50 % vystavovatelů je nám „věrna“, jde o opakující se účasti, jsou i firmy, které jsou na veletrhu každý rok. Což ostatně platí i pro návštěvníky.

* Pro mnohé firmy je aktivní účast na veletržních akcích finančně příliš náročná.

To je ale omyl. Ceny prezentací na domácích akcích jsou víceméně srovnatelné s náklady tiskové inzerce. Je také třeba zvážit, jaké jiné komunikační nástroje má firma k dispozici. Ve sféře B2B jich mnoho není. Výstavy a veletrhy jsou v tomto ohledu velice efektivní. Samozřejmě - nestačí jenom „být při tom“, jde o to, jak se firma na veletrh připraví, s jakými nápady přijde, jaký stánek má a zejména to, jak účast na té či oné veletržní akci zapadá do jejího komunikačního mixu. To není jenom otázka peněz, ale času a nápadu. Ovšem přítomnost na veletrhu, to neznamená nutně mít vlastní expozici.

Většina veletrhů dnes věnuje velkou pozornost doprovodnému programu. Pro nás to platí také. Bude probíhat po celou dobu výstavy a na třech místech zároveň. Svým způsobem jde o jakýsi paralelní veletrh, a to veletrh myšlenek - prakticky jde hlavně o přednášky, prezentace a diskuzní fóra. Zájem o takové akce je značný, je to totiž možnost jak oslovit početně sice slabé, ale profesně přesně definované skupiny potenciálních zákazníků. Nemusíte přitom být v seznamu přednášejících - má to význam i z hlediska rozsevu tiskových propagačních, obvykle tiskových materiálů, který lze omezit právě na návštěvníky těchto akcí. Stejným způsobem můžete oslovit vystavovatele nebo návštěvníky.

* Reklama sama sebe prezentuje jako veletrh mezinárodní!?

Překročit hranice České republiky - to je jeden z našich cílů. Loni na veletrhu vystavovalo 11 zahraničních firem, letos jich bude o něco více. Hodně si v tomto směru slibujeme od našeho vstupu do Evropské unie. Už teď je vidět, že zájem o ČR stoupá - brzy se staneme trhem, z kterého bude možné pronikat do EU. Máme ambici být hlavním veletržním fórem v středoevropském regionu.

Mohlo by vás zajímat

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

Hry pro příležitostné hráče