Výstavba mýtného je v plném proudu

11. září 2006, 00:00 - admin
11. září 2006, 00:00

ZPOPLATNĚNÍ DÁLNIC Jedním z nových zdrojů financování výstavby dopravní infrastruktury bude od 1. ledna příštího roku mýtné. Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Petra Laušmana musí jít v souladu se zákonem všechny zisky z výběru mýta právě do výstavby a údržby komunikací.

ZPOPLATNĚNÍ DÁLNIC

Jedním z nových zdrojů financování výstavby dopravní infrastruktury bude od 1. ledna příštího roku mýtné. Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Petra Laušmana musí jít v souladu se zákonem všechny zisky z výběru mýta právě do výstavby a údržby komunikací.

Karel Feix, ředitel firmy Kapsch Telecom, která buduje mýtný systém, si vůbec nepřipouští, že by se zavedení mýta opozdilo. Od ledna se bude vybírat konkrétně na 970 kilometrech dálnic a rychlostních silnic, od poloviny příštího roku k nim přibudou i vybrané tahy prvních tříd. Mýtné brány, kterých bude celkem 178, se budují prakticky na všech dálničních úsecích, první vyrostla 15. července na 33,7 kilometru dálnice D1.

Výstavba mýtných bran vyžaduje jen omezení v odstavném pruhu a snížení rychlosti na 80 kilometrů v hodině. Pouze v případě montáže samotné brány se dálnice zhruba na 20 minut v každém směru uzavírá. Podle odhadů ministerstva dopravy a dodavatele by mělo mýto v České republice generovat výnos kolem osmi miliard korun.

Feix se neobává ani toho, že by kamiony úseky s nutností platit mýtné objížděly. „Zkušenosti ze světa ukazují, že po zavedení mýta krátkodobě stoupl provoz v některých lokalitách, vhodných pro objíždění. Zanedlouho se ale vše vrátilo k normálu,“ reagoval Feix na tyto obavy. Úspory za nezaplacení mýta by podle jeho slov nenahradily ztráty ze zpoždění, způsobené jízdou po okresních silnicích. „Nutnost maximálního využití kamionu s minimálními prostoji rozhoduje o přežití firem,“ upozornil.

Ještě před spuštěním mýtného bude v Česku vybudována síť distribučních a kontaktních míst, takzvaných Premid point a Premid point plus, kde bude možné získat a zaregistrovat palubní jednotku Premid, kterou budou muset mít od ledna všechna nákladní vozidla nad 12 tun projíždějící zpoplatněnými úseky. Distribučních míst má být koncem letošního roku už kolem dvou set.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče