Výstavba bran omezí provoz na dálnicích

24. července 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
24. července 2006, 00:00

ZAVEDENÍ MÝTNÉHO Plán na výběr elektronického mýtného na českých dálnicích a rychlostních komunikacích vstupuje do fáze konkrétní výstavby prvních bran. To si vyžádá krátkodobé uzavírky jízdních pruhů na dálnicích a rychlostních komunikacích. Výrazné dopravní komplikace by to ale přinést nemělo.

ZAVEDENÍ MÝTNÉHO Plán na výběr elektronického mýtného na českých dálnicích a rychlostních komunikacích vstupuje do fáze konkrétní výstavby prvních bran. To si vyžádá krátkodobé uzavírky jízdních pruhů na dálnicích a rychlostních komunikacích. Výrazné dopravní komplikace by to ale přinést nemělo. | Mýtná brána vyroste na silnici za přibližně čtyři hodiny.**|

Na počátku příštího roku by se mělo začít vybírat mýtné na necelých 1000 kilometrech českých dálnic a rychlostních komunikací. K tomu je třeba vybudovat celkem 178 mýtných bran, které budou snímat projíždějící nákladní auta a kontrolovat, zda plní požadavky dané zákonem. První mýtná brána už stojí na 33. kilometru dálnice D1, od začátku srpna začnou přibývat další.

„Budování bran musíme dokončit do 30. listopadu, aby zbyl čas na testování,“ informuje Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch Telecom, která vyhrála tendr na vybudování systému výběru mýta. Připouští ale, že systém nebude fungovat na 100 procent hned od 1. ledna. „V Rakousku trvalo zhruba tři měsíce, než se podařilo vychytat všechny mouchy,“ dodává Feix.

Mýtné brány se budou na dálnicích a dalších komunikacích budovat za plného provozu pouze s krátkodobými omezeními. Celá operace trvá zhruba čtyři hodiny. Kamion přiveze na dané místo dálnice rozloženou konstrukci mýtné brány, která váží přes jedenáct tun. Vysoká je šest metrů a její rameno, jež překlene dálnici, měří třicet metrů. K tomu, aby mohly být mimo těleso dálnice vyhloubeny základy mýtné brány, stačí stavbařům odstavný dálniční pruh. Pak se uzavře pro dopravu jeden jízdní pruh, ale v tom dalším bude provoz plynule pokračovat až do doby, než jeřáb začne přemísťovat rameno mýtné brány.

Celková uzavírka dálnice v jednom směru by měla trvat maximálně 20 minut. „Brány chceme stavět v době nejmenšího provozu, tedy zejména v noci,“ říká Feix. Náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek navíc ujišťuje, že se mýtné brány budou průběžně stavět v celé síti, nikoliv pouze na jedné dálnici. „V jednom týdnu přitom bude moci být maximálně deset uzavírek,“ zdůrazňuje.

Ač se původně plánovalo, že se k 1. lednu 2007 zpoplatní jak dálnice a rychlostní komunikace, tak silnice I. třídy, skutečnost je jiná. Jelikož se totiž kvůli tuhému odporu firem, které neuspěly v tendru, protáhlo uzavření smlouvy, nestihly by se letos vybudovat brány na všech zpoplatněných komunikacích.

„Smlouva nás zavazovala realizovat mýtný systém za dvanáct měsíců, to by ovšem znamenalo spustit mýtné až od 1. dubna 2007. Dohodli jsme se tedy s ministerstvem dopravy na změně scénáře a mýtný systém vybudujeme na 968 kilometrech za pouhých devět měsíců. To je světový rekord,“ tvrdí šéf společnosti Kapsch Telecom. Ten také společně se zástupci ministerstva dopravy popírá, že by se zavedení mýtného v Česku protahovalo. „V Rakousku trval celý proces od záměru až ke spuštění systému čtyři roky, v České republice se o zavedení elektronického mýta rozhodlo v květnu 2004,“ podotýká Kubínek.

Zatímco s postavením bran na dálnicích a rychlostních komunikacích by neměl být problém, některé kraje a obce se rozhodly bojkotovat stavbu mýtných bran na silnicích I. třídy. Obce připouštějí, že jde o nátlakovou akci, která jim má zajistit více peněz na opravy silnic. Obávají se, že kamiony budou zpoplatněné silnice objíždět právě po jejich komunikacích, a tím je značně poškodí.

Kraje chtějí garance, že část peněz vybraných na mýtném půjde k nim. Kraje a obce chtějí kupříkladu zdržovat stavební řízení. „My budeme blokovat, dokud to půjde. Jestli to budou řády měsíců, let nebo týdnů,“ říká středočeský hejtman Petr Bendl.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan.…
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Test na pondělí: BMW M550i xDrive M Performance
Technologie
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
ABBYY FineReader 14: zaostřeno na PDF (vyzkoušeno)
Microsoft dosáhl milníku. Hlas rozpozná stejně dobře jako člověk
Netflix odmítl zaplatit další sezónu seriálu. Produkci Sense8 nabídl pornoweb
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít