Výstavba bran dostala zelenou

23. října 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
23. října 2006, 00:00

ELEKTRONICKÉ MÝTO Společnost Kapsch může pokračovat ve stavbě mýtných bran. Takový je verdikt brněnského krajského soudu, který zamítl žalobu firmy Autostrade proti rozhodnutí antimonopolního úřadu. Na dálnicích a rychlostních komunikacích se minulý týden opět rozeběhla výstavba mýtných bran, kterou musela firma Kapsch přerušit na základě předběžného opatření Krajského soudu v Brně.

ELEKTRONICKÉ MÝTO Společnost Kapsch může pokračovat ve stavbě mýtných bran. Takový je verdikt brněnského krajského soudu, který zamítl žalobu firmy Autostrade proti rozhodnutí antimonopolního úřadu.

Na dálnicích a rychlostních komunikacích se minulý týden opět rozeběhla výstavba mýtných bran, kterou musela firma Kapsch přerušit na základě předběžného opatření Krajského soudu v Brně. Na něj se totiž se stížností proti postupu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) obrátil jeden z neúspěšných žadatelů o miliardovou zakázku, firma Autostrade.

Úřad opakovaně veškeré stížnosti proti výběru firmy Kapsch jako generálního dodavatele mýtného systému zamítl. Stejně tak se zachoval soud s tím, že firma jednoznačně nesplnila ve své nabídce požadavky ministerstva dopravy, i když byly třeba pouze administrativního rázu.

AUTOSTRADE SE NEVZDÁVÁ

I když firma Autostrade neuspěla v dalším sporu a její stížnosti zamítly postupně ministerstvo dopravy, antimonopolní úřad, soud a Evropská komise, svou snahu zvrátit výsledek výběrového řízení na realizaci mýtného systému pravděpodobně ještě nevzdá. „Společnost Autostrade respektuje rozhodnutí soudu. Nyní je třeba vyčkat, až bude našim právním zástupcům usnesení soudu doručeno. Poté firma rozhodne o dalším postupu,“ říká zástupce firmy Roman Pospíšil.

Ten nevyloučil možnost podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, ale pouze v případě, že to doporučí právníci. Podobná stížnost už ale zřejmě nemůže zastavit výstavbu či provoz mýtného systému. To, že tento systém bude minimálně během následujících deseti let provozovat rakouská společnost Kapsch, je téměř jisté.

ZPOŽDĚNÍ PRÝ NEHROZÍ

Ministerstvo dopravy předpokládá, že se přes týdenní přestávku ve stavebních pracích podaří systém elektronického mýtného zprovoznit v původně plánovaném termínu, tedy od 1. ledna 2007. „Počítáme s tím, že firma Kapsch dostojí svým závazkům,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková. Podle generálního ředitele firmy Kapsch Karla Feixe je v původním harmonogramu realizace systému díky předběžnému opatření soudu zhruba dvoutýdenní skluz, ten se ale prý podaří eliminovat zejména díky nasazení většího počtu stavební techniky.

„Začneme budovat výrazně větší počet mýtných bran najednou, než předpokládal původní plán. Další úsporu času získáme změnou technologie stavebních prací,“ popisuje Feix nový scénář výstavby mýtného systému. Připustil ale zároveň, že rychlejší tempo výstavby mýtných bran přinese i větší omezení provozu na dálnicích a rychlostních komunikacích. Termín dokončení systému tak prý může ohrozit snad jen nepříznivé počasí.

STÍŽNOST NEUSPĚLA ANI V EVROPĚ

Autostrade se proti českému tendru na mýtné obrátila i na Evropskou komisi. Ale neuspěla ani u ní. Komise dospěla k názoru, že výběrové řízení na elektronické mýto v České republice neporušilo unijní pravidla pro veřejné zakázky. Prošetřovala celkem tři podněty v souvislosti s mýtným.

První šetření bylo kvůli možnému poskytnutí nepovolené veřejné podpory ve prospěch konsorcia Kapsch. Druhé šetření se zabývalo tím, zda při vypsání tendru nedošlo k diskriminaci některých systémů. Třetí pak, zda byl všem uchazečům zajištěn rovný přístup podle zákona o veřejných zakázkách.

„Podle našich informací Komise nadále pokračuje v šetření v oblasti nepovolené veřejné podpory ve prospěch konsorcia Kapsch, které bylo zahájeno na podnět Autostrade. Pokud jde o další šetření, Komise uvedla, že v bodech, k nimž vydala stanovisko, jsou české soudy více kompetentní k tomu, aby lépe posoudily celou problematiku,“ říká Pospíšil.

SOUD PŘIPUSTIL NEJASNOSTI

I přesto, že brněnský krajský soud zamítl stížnost firmy Autostrade, jeho soudce David Raus připouští, že kolem výběru vítěze tendru byly určité nejasnosti a vyloučení tří ze čtyř účastníků výběrového řízení k pochybnostem přímo svádí. Na druhou stranu prý pochybení nebyla takového charakteru, že by kvůli nim bylo možné přijmout jiný verdikt, než který soudci nakonec přijali.

Právníci navíc říkají, že i kdyby soud vyhověl stížnosti firmy Autostrade, tak by tato firma zakázku nezískala. Podle předsedy antimonopolního úřadu Martina Peciny je jedinou možností, jak Kapsch ještě od mýtného dostat, žaloba na smlouvu firmy s ministerstvem dopravy. Antimonopolní úřad by se mohl případem znovu zabývat, pokud by Nejvyšší správní soud vyhověl kasační stížnosti Autostrade.

DOPRAVCI ČEKALI NA SAZBY

Samotné dopravce netrápí jen to, zda se podaří mýtné zprovoznit od 1. ledna či o pár měsíců později. Dlouho jim chyběla zejména definitivní informace o výši a struktuře sazeb elektronického mýta. „Vláda sice už v září stanovila průměrnou cenu, ta však vycházela ze strukturované tabulky sazeb a seznamu všech úseků silnic, které by měly být zpoplatněny,“ říká zástupce logistického operátora firmy Schenker Štěpán Šteinfest. Teprve minulý týden vláda rozhodla o konkrétních sazbách mýtného, do té doby to byly jen odhady.

Na základě těchto odhadů ale měli dopravci či logistické firmy jen omezené možnosti plánovat to, jakým způsobem ovlivní zavedení výběru mýtného přepravní náklady. Zákazníci pak mohli špatně plánovat své hospodaření v příštích letech.

Odhady a plánování ztěžuje také chystané spouštění systému ve dvou fázích, tedy od 1. ledna 2007 zpoplatnění dálnic a rychlostních komunikací, a od 1. července rozšíření o silnice I. třídy. Navíc se uvažuje o možném zpoplatnění všech nákladních vozidel od 3,5 tuny, plánované na začátek roku 2008.

SPORY O MÝTNÉ

Do tendru se přihlásily čtyři firmy, respektive konsorcia firem - Kapsch, Autostrade, Mytia a A-Way/AŽD. Komise ministerstva dopravy kvůli formálním chybám v přihláškách vyloučila tři zájemce a zakázku zadala firmě Kapsch, která přitom nabídla druhou nejvyšší cenu. Firmy Autostrade a Mytia se obrátily se svými stížnostmi jak na antimonopolní úřad, tak na ministerstvo dopravy. Ani na jednom místě ale neuspěly. Následovaly tedy soudní žaloby, které odložily zpoplatnění silnic I. třídy až na červenec místo plánovaného ledna. Firma Kapsch mezitím postavila už zhruba polovinu mýtných bran a na počátku října otevřela ve spolupráci s Hospodářskou komorou čtrnáct kontaktních míst, kde si řidiči a dopravní společnosti budou moci zaregistrovat palubní jednotku premid pro platbu mýta předem (pre-pay) i pro platbu následnou (post-pay).

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče