Výstava v Brně otevřela motosezonu

16. března 2010, 13:02 - Erich Handl
16. března 2010, 13:02

Veletrh Motosalon, který v neděli skončil, představil téměř všechno, co výrobci a dovozci motocyklů nabízejí. Na výstavě se předvedly také čtyřkolky a moderní verze tříkolového velorexu.

Autor: Jakub Hněvkovský

Výstava motorek zastřešená Svazem dovozců automobilů se letos poprvé konala na výstavišti v Brně. Na veletrhu bylo znát, že se o přízeň zákazníků dělí s pražskou výstavou Motocykl. Tu ve stejném termínu uspořádala v Holešovicích Incheba. V Brně tak nebyla vidět jedna ze značek takzvané velké japonské trojky, Suzuki. Chyběla také italská Ducati, někteří dovozci čínských strojů a domácí Jawa. Celý veletrh se tak vešel do jediného pavilonu. „Přesto byla brněnská výstava tou nejreprezentativnější přehlídkou tuzemské nabídky. Jediný pavilon v Brně je mnohem větším prostorem, než nabízí Incheba v pražských Holešovicích,“ říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Výstava tak ukázala celkem 21 motocyklových značek od 90 vystavovatelů. Největší stánky měly tradičně japonská Honda a Yamaha a také Kawasaki. Zahanbit se nenechal ani americký Harley Davidson, velké zastoupení mělo BMW. Překvapením byla opulentní expozice oživlé značky Triumph, dva motocykly ukazoval také britský Enfield.

Veletrh ozdobili také Italové. Návštěvníci mohli obdivovat designově zajímavé motorky od Aprilie a značek Moto Guzzi a Piaggio.

Jawa neměla co ukázat

Jestliže české motorkářské výstavy v posledních letech zaplavily levné stroje z čínské provenience, v Brně byl jediný velký stánek značky Kymco. Menší expozice měly Keeway, Kentoya Hyosung, Chunlan, Loncin a Linhai. Některé z nich ukazovaly i čtyřkolky.

Na brněnském výstavišti bohužel chyběla česká Jawa, která jinak většinou žádnou domácí výstavu nevynechá. „Důvodem neúčasti nejsou ani tak finance, jako spíše to, že Jawa chystá nové modely, ještě je nemá připraveny a ty staré nechce ukazovat,“ říká Jiří Kyncl ze Sdružení automobilového průmyslu.

Domácí producenty tak zastupoval jen opavský Motoscoot, reprezentoval ale důstojně. Jeho majitel Pavel Brída poprvé ukázal prototyp moderní verze tříkolky velorex, která se bude prodávat pod názvem Velor-X-trike. Hodně místa dostaly v Brně také alternativní pohony a způsoby dopravy. Dva dovozci ukazovali skútry poháněné elektřinou. A za padesát korun se mohli návštěvníci svézt na dvoukolovém elektrickém vozítku Segway.

BMW rychlé jak raketa

Které jednotlivé novinky z Brna stojí za zmínku? Hlavní výstavní premiérou bylo odhalení výše zmíněné tříkolky Velor-X-trike. K tahákům Hondy patřila kapotovaná cestovní VFR 1200F, Kawasaki sázela na silničního polonaháče Z1000. Tuzemskou výstavní premiéru u BMW si odbyla blesková S1000RR, která zrychluje z 0 na 100 kilometrů v hodině za 2,9 sekundy a dává prý slušnou šanci na provedení triku s ubrusem, který rychle strhnete ze stolu a prostřené nádobí zůstane stát nedotčené. Milovníky soutěží lákal v Brně i závodní speciál Aprilia RXV 450 Rallye Dakar či koncept motorky budoucnosti Moto Guzzi V 12 Strada.

ZAČÁTEK PATŘIL VIP HOSTŮM
Zahájení patřilo novinářům a odborným návštěvníkům, mezi nimiž nechyběla delegace senátorů Parlamentu ČR a představitelů rezortních ministerstev i profesních asociací. Přestřižení pásky se ujali náměstek ministra průmyslu a obchodu Erik Geuss, primátor města Brna Roman Onderka a ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš.

Z hlediska pořizovací ceny byla velmi zajímavá expozice čínských motorek Loncin, umístěná hned vedle Motoscootu. Solidně vypadající dvěstěpadesátku s názvem Jedi si tam mohli zájemci pořídit už za 50 tisíc korun, zajímavé enduro XM 125 vyšlo na 35 tisíc. Malý skútr se u Loncinu vejde do 20 tisíc korun.

A co alternativní způsoby dopravy? Stoupající výkonnost akumulátorů umožňující delší dojezd elektrického skútru láká stále více lidí k přechodu od benzinu k elektřině. V Brně ukazovaly tyto stroje s nekonečným dojezdem tři dovozci. Nejvíce pozornosti ale budilo v Brně stanoviště dvoukolek Segway, které už v Česku využívá například městská policie. Jezdí se na nich vstoje, stabilitu zajišťuje pět gyroskopů umístěných v podlaze. Elektrická Segway dokáže na jedno nabití baterie ujet až čtyřicet kilometrů a dosáhne maximální rychlosti 20 kilometrů v hodině. Jde pravděpodobně o městské vozítko budoucnosti, jehož rozšíření zatím brání vysoká pořizovací cena. Nejlevnější Segway vyjde na 165 000 korun, za což se dá dnes už pořídit nové malé auto i s klimatizací.

Doprovodný program

Součástí Motosalonu bylo i mnoho doprovodných akcí, mezi nimi například autogramiády a besedy motocyklových závodníků Karla Abrahama, Jakuba Kornfeila nebo Petra Kuchaře. Promítal se i třináctidílný seriál o motocyklech „Jak přežít“, který vysílala Česká televize. Na obrazovkách pavilonu P se objevily také záznamy originálních akcí nejrůznějších motocyklových a trikeových klubů, dokumenty o cestování (například cesta na motocyklech Enfield Bullet po Himálaji, čtyřkolkami po Rumunsku a Slovensku).

Někteří účastníci asi nejtěžšího automobilového závodu se na Motosalonu představili osobně se svými motorkami, čtyřkolkami i automobily. Sobota pak patřila kaskadérským kouskům. Součástí Motosalonu byly i mezinárodní závody Free Style Motocross Race Brno 2010.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče