Vyšší daň uvalil stát i na šetrné LPG

19. ledna 2004, 00:00 - (vs)
19. ledna 2004, 00:00

NEMILÉ PŘEKVAPENÍ ČEKALO PO 1. LEDNU LETOŠNÍHO ROKU NA ŘIDIČE, KTEŘÍ SE ROZHODLI JEZDIT MÍSTO NA BENZIN ČI NAFTU NA PROPAN-BUTAN. PLYN ZNÁMÝ POD MEZINÁRODNÍ ZKRATKOU LPG SE STAL NEJROZŠÍŘENĚJŠÍM ALTERNATIVNÍM PALIVEM V ČESKÉ REPUBLICE.

NEMILÉ PŘEKVAPENÍ ČEKALO PO 1. LEDNU LETOŠNÍHO ROKU NA ŘIDIČE, KTEŘÍ SE ROZHODLI JEZDIT MÍSTO NA BENZIN ČI NAFTU NA PROPAN-BUTAN. PLYN ZNÁMÝ POD MEZINÁRODNÍ ZKRATKOU LPG SE STAL NEJROZŠÍŘENĚJŠÍM ALTERNATIVNÍM PALIVEM V ČESKÉ REPUBLICE.

Stát zvýšil spotřební daň také u tohoto ekologického paliva - z 2850 Kč na 3933 Kč. LPG společně se zemním plynem patří v současnosti k nejčistším palivům, které proti benzinu a naftě výrazně šetří životní prostředí. Propan-butan je v průměru o polovinu levnější než benzin, šetří proto i peněženku řidiče. Palivo si tedy volí lidé, kteří mají vztah k životnímu prostředí nebo mají hlouběji do kapsy. V druhém případě zejména starší lidé a majitelé více jetých vozů, které nejsou vybaveny katalyzátory. Právě u starších vozů sehrává LPG pozitivní roli v ochraně ovzduší, podle expertů auto na LPG nemá o nic horší emise než vůz s moderním katalyzátorem. V současnosti jezdí na toto palivo asi 200 000 aut, tedy zhruba pět procent všech vozidel. V roce 2002 spotřebovala téměř 66 000 tun LPG. Navýšení spotřební daně u LPG státnímu rozpočtu příliš nepomůže. Proti celkové spotřební dani ve výši několika desítek miliard korun, která se ročně vybere z benzinu a nafty, přinese navýšení spotřební daně u tohoto plynu zhruba 70 milionů Kč. „Protestovali jsme v minulosti, nyní ne,“ řekl Profitu náměstek ředitele Dopravního podniku v Mostě Karel Beneš. Dopravnímu podniku, kde jezdí 89 autobusů na LPG, se nelíbilo zatížení ekologického paliva spotřební daní. Její navýšení od počátku ledna činí při přepočtu na jeden kilometr 47 haléřů, tj, o 20 haléřů na kilometr méně než činí zvýšení spotřební daně u nafty. Zdražení LPG způsobené navýšením daně může odradit zájemce od přestavby auta na plyn. Návratnost investice, která u novějších aut přesahuje 20 000 Kč, se zhoršila. „Pro ekologii se udělalo hodně,“ hodnotí Beneš přechod od naftových vozů k autobusům jezdícím na LPG. Zdražování plynu může ale odradit zájemce od rozšíření tohoto všeobecně prospěného projektu.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče