Vysoká účinnost

24. května 2012, 13:31 - Pavel Hanslíček
24. května 2012, 13:31

Od začátku roku lámou výběry dálničního mýta dosavadní rekordy. Letos by se tak mohlo vybrat více než osm miliard korun.

Mýtný systém pro kamionovou dopravu je jedna z věcí, která Česko a Rakousko spojuje. Obě země zvolily cestu mikrovlnné technologie a zpoplatnily dálnice a rychlostní silnice. Rakousko od roku 2004 postupně zavedlo výběr mýtného na 2200 kilometrů silnic, v Česku se mýtné začalo vybírat o tři roky později. Obě země spojuje i firma Kapsch, která mýtné systémy v obou státech implementovala. V České republice zároveň spravuje i výběr mýta. „Za téměř čtyři a půl roku fungování systému vybral český stát mýto v hodnotě přes 27 miliard korun. Přitom pracujeme velmi efektivně – auditovaná účinnost našich systémů přesahuje 99 procent,“ shrnul dosavadní fungování mýta ředitel společnosti Kapsch v České republice Karel Feix.

O třetinu víc

Od začátku letošního roku lámou výběry mýta dosavadní rekordy. „Za růstem stojí nejen novoroční zvýšení mýtných tarifů, ale také rostoucí konjunktura českého i evropského průmyslu. Zatímco v roce 2010 dosáhl výběr mýtného 6,5 miliardy korun, od začátku letošního roku se na mýtném vybralo zatím 2,6 miliardy korun a konečná částka pravděpodobně přesáhne osm miliard korun. Tedy o 300 milionů korun více, než původně očekávalo ministerstvo dopravy,“ popsal Feix aktuální situaci. Jeho slova, že se na nárůstu výběru mýta nepodílejí jen zvýšené sazby, potvrzuje i oficiální statistika: zatímco se tarify letos v lednu zvedly o čtvrtinu, tak dopravci na mýtném odvedli za první čtvrtletí o 34 procent více než za stejné období loňského roku. Celkově je nyní v mýtném systému zaregistrováno 560 tisíc vozidel.

Na nižší třídy

Přes zvýšený výběr mýta se však Česko stále potýká s nedostatkem finančních prostředků na výstavbu a opravy poničených komunikací. I proto ministerstvo dopravy připravuje rozšíření mýta na regionální silnice nižších tříd. Takové rozšíření pro kamiony by podle předběžných výpočtů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mělo ročně vynést 3,2 miliardy korun. Průměrná sazba kamionového mýtného by měla být stanovena přibližně na tři koruny za kilometr, jeho výběr by mohl být spuštěn v polovině roku 2013, potvrdil agentuře ČTK ředitel úseku provozovatele elektronického mýta Ředitelství silnic a dálnic Václav Nestrašil. Přestože se proti zpoplatnění provozu i na silnicích nižší třídy logicky vymezují zástupci autodopravců, samospráva naopak takový krok vítá. „Mýtné je jedním z možných způsobů, jak udržet úroveň silnic v přijatelném stavu,“ řekl náměstek hejtmana Pardubického kraje Jan Tichý.

Hybridní unikát

Tendr na poskytovatele mýtného systému pro silnice nižších tříd by dle odhadu Václava Nestrašila z ŘSD mohl být vypsán letos na podzim. Již nyní existují přinejmenším dva zájemci – kromě společnosti Kapsch je to i společnost SkyToll, která od 1. ledna 2010 provozuje elektronický systém výběru mýta na Slovensku. „Bude záležet na podmínkách, ale obecně mohu říci, že bychom se chtěli o zakázku ucházet,“ sdělil týdeníku Euro tiskový mluvčí SkyToll Anton Bódis. Na zavedení mýta na silnicích nižších tříd se intenzivně připravuje i Kapsch. „Do tendru se s chutí pustíme. Již nyní jsme na něj dobře připraveni – koncem června totiž úspěšně završíme tříleté testování hybridních jednotek na několika tisícovkách vozů společností České pošty a Telefónica O2,“ potvrdil Feix s tím, že na silnicích nižších tříd plánuje Kapsch využít kombinaci mikrovlnného a satelitního systému, takzvané hybridní mýto, což bude představovat světový unikát.

Nejen mýto

Úspěch v oblasti dodávek vyspělých technologií, jako jsou systémy elektronického výběru mýta, není možný bez špičkového výzkumu a vývoje. Společnost Kapsch je již čtvrtým rokem generálním partnerem ocenění Česká hlava, konkrétně ceny Invence udělované českým vědcům a výzkumníkům za mimořádný počin v oblasti základního nebo aplikovaného výzkumu či technologických inovací s přihlédnutím k perspektivám jeho využitelnosti v praxi. „Máme sice vlastní vývojové laboratoře ve Švédku a v Rakousku, ale pro udržení náskoku na vysoce konkurenčním světovém trhu s telematickými a mýtnými aplikacemi se bez aplikovaného výzkumu neobejdeme. Navíc spolupráci s akademickou půdou považujeme za nezbytnou,“ vysvětlil Karel Feix důvody ke sponzoringu soutěže pro tuzemské vědce a výzkumníky.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít