Výrobní podniky spoléhají v současné slabě rostoucí ekonomice na inovace

07. února 2012, 10:38 - Profit, TZ
07. února 2012, 10:38

Výrobní společnosti investují do produktových inovací a služeb s přidanou hodnotou s cílem úspěšně konkurovat a podpořit svůj růst, tvrdí studie IDC Manufacturing Insights s podtitulem Snaha o dosažení provozní dokonalosti: akcelerace obchodních změn prostřednictvím nové generace ERP systémů.

Foto: Profimedia.cz

Studie sponzorovaná společností Infor zdůrazňuje, že ačkoliv je udržení nízkých nákladů v prostředí slabě rostoucí ekonomiky důležité, k odlišení se na trhu a zvýšení konkurenceschopnosti pomohu výrobním společnostem iniciativy zaměřené na inovace.

Studie postavená na zjištěních globálního průzkumu odhalila, že inovační obchodní strategie nejsou dostatečně podporovány adekvátními podnikovými procesy a informačními systémy, které jsou klíčovým nástrojem pro včasný vývoj nových nabídek založených na efektivní spolupráci a efektivních nákladech. Podle 60 % výrobních podniků existující ERP systémy nezvládají zejména optimalizaci rozhodovacích procesů nezbytnou pro dosažení provozní dokonalosti. Nejvýše na seznamu přání výrobních podniků v oblasti systémů stojí funkcionality ve stylu sociálních sítí umožňující realizovat včasná, přesná a informovaná rozhodnutí.

Průzkum byl proveden v říjnu 2011 mezi 378 výrobními podniky z automobilového průmyslu, strojírenství, high-tech elektroniky a leteckého průmyslu v USA, Velké Británii, Francii, Německu, Itálii, Brazílii, Číně, Indii, Japonsku, Kataru, Saudské Arábii, Sjednocených arabských emirátech a Rusku.

Novinky

Studie zdůrazňuje, že většina výrobců z celého světa musí udržovat v rovnováze růstové strategie a tlak na snižování nákladů. Zatímco v regionu APAC, v Rusku, na Středním Východě a na americkém kontinentu upřednostňují udržitelný růst, v západní Evropě a zejména v Německu, Itálii, Španělsku a Francii dávají větší důraz na kontrolu nákladů, což je možný důsledek očekávané krize v eurozóně. Zajímavostí je, že Velká Británie se vymyká regionálnímu trendu, když velká většina britských výrobců investuje do růstu spíš než do redukce nákladů.

Studie rovněž poukazuje na to, že v případě růstové strategie je klíčovým elementem produkt – inovace (63 %) a služby s přidanou hodnotou (58 %) jsou hodnoceny výše než expanze na rozvíjející se trhy (42 %). Produktová inovace je významně vyšší v automobilovém průmysl (78 %) a v odvětví high-tech elektroniky (75 %)

Strategie zaměřené na snižování nákladů se nyní přesunuly z výrobních zařízení do dodavatelského řetězce. Optimalizace výroby je nákladovou prioritou pouze pro 11 % výrobců, což indikuje skutečnost, že potenciál úspor byl již vyčerpán. Přitom nejvíc (77 %) výrobních podniků snížilo počet dodavatelů a 55 % zkrátilo svůj dodavatelský řetězec.

Studie se rovněž zaměřuje na kritéria inovace – respondenti poukazují především na potřebu rychlejších podnikových procesů (85 %), přístup k informacím v reálném čase (60 %) a lepší úroveň spolupráce (60 %). Avšak 60 % výrobních podniků prohlásilo, že jejich systémy nejsou schopny podporovat rychlejší a kvalifikovanější rozhodování, které je nezbytné k tvorbě inovací. 35 % respondentů poukazuje na potřebu mobility a sociálních sítí k transformaci dosavadních způsobů práce.

Pokud se podíváme na vývoj v příštích třech letech, kritickým faktorem růstových výrobních strategií bude rychlost. Rychlejší odezva na změny požadované obchodním oddělením, zejména v leteckém průmyslu (71 %) a high-tech elektroniky (78 %), a zefektivnění procesů k dosažení provozní dokonalosti (72 %) jsou na seznamu požadavků výrobních podniků nejvýše. Detailnější přehled (58 %) a lepší úroveň spolupráce (42 %) jsou další ERP potřeby v krátko- až střednědobém výhledu.

Současné ekonomické prostředí se vyznačuje nižším růstem a představuje nové výzvy pro výrobní společnosti, které hledají příležitosti na globální úrovni,“ řekl Pierfrancesco Manenti, vedoucí projektu IDC Manufacturing Insights v regionu EMEA. „Zatímco aktivní řízení nákladů zůstává důležité, jediným, čím se mohou společnosti odlišit, jsou inovace produktů a služeb. Chytřejší procesy a IT systémy reprezentují významný zdroj úspor, diferenciace a agility, přičemž pomáhají realizovat kvalifikovanější rozhodnutí a vybudovat silný potenciál inovativnosti a splnit potřeby zákazníků.

S tím, jak byla během posledních tří let velká část výrobních nákladů již ořezána, výrobní podniky se nyní musejí zaměřit na inovace svých produktů a procesů, aby dokázaly konkurovat,“ řekl Andrew Kinder, ředitel produktového marketingu ve společnosti Infor. „Obnovené zaměření na inovace vyžaduje změny ve způsobu, jakým výrobní společnosti fungují, a vyžaduje inovace také na procesní a technologické úrovni k tomu, aby iniciovaly rychlý a spolupracující přístup k datům, a poskytly agilitu nezbytnou k dodávkám správných produktů a služeb ve správný čas.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do…
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit
Technologie
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení dalším Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít