Výrobce limituje nedostatek peněz

30. července 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
30. července 2007, 00:00

ŽELEZNIČNÍ PRŮMYSL Výrobci kolejových vozidel pro železnici zažívají slušné časy. Po letech stagnace stoupá poptávka po nových vozech, vyšší je i zájem o komplexní modernizace a rekonstrukce. Přesto situace rozhodně není ideální - chybí jasná legislativa a více peněz na obnovu vozového parku.

ŽELEZNIČNÍ PRŮMYSL Výrobci kolejových vozidel pro železnici zažívají slušné časy. Po letech stagnace stoupá poptávka po nových vozech, vyšší je i zájem o komplexní modernizace a rekonstrukce. Přesto situace rozhodně není ideální - chybí jasná legislativa a více peněz na obnovu vozového parku.

V posledních letech vyjela na české koleje řada moderních vozidel. Téměř nové motorové vozy Regionova, vzniklé kompletní přestavbou starších vlaků, vyjíždějí ze Šumperka. Rekonstrukcí starších motorových vozů vznikly rovněž prakticky nové motorové vozy řady 854. Naopak zcela nová je elektrická jednotka řady 471, společný produkt firem Škoda Transportation a ČKD Vagonka Studénka.

Tyto dvě společnosti sdružené v holdingu Škoda patří vedle firmy CZ Loko mezi tři největší výrobce lokomotiv v České republice. Nové vagony pro osobní dopravu se vyrábějí ve zličínském závodě společnosti Siemens.

Několik dalších firem vzešlých zejména z bývalých opravárenských závodů se orientuje zejména na rekonstrukce a modernizace kolejových vozidel. Do této skupiny patří například firmy Pars nova Šumperk, Krnovské opravny a strojírny, ŽOS České Velenice či ŽOS Nymburk.

Samostatnou kapitolou jsou pendolina. Ta nejsou produktem českých firem, i když také ony se na jejich výrobě podílely.

POPTÁVKU TÁHNE HLAVNÍ PŘEPRAVCE

Rostoucí požadavky provozovatelů drážní dopravy jsou vidět obzvláště v tradičním oboru modernizace stávajících vozidel. Zároveň se zvyšuje poptávka i po nových vozidlech. „Je potěšitelné, že s požadavky už začínají přicházet i středně velké firmy. Doposud se koncepční obnovou svého vozového parku zabývaly hlavně velké společnosti,“ říká generální ředitel společnosti CZ Loko Josef Bárta.

Prvotní příčinou zvýšení poptávky je podle jeho slov především zájem provozovatelů řešit neudržitelný technický stav stávajícího vozového parku. V současné době jsou v Česku evidována a provozována velmi zastaralá vozidla, mnohdy nesplňující ani základní požadavky kladené na spolehlivost, hospodárnost a bezpečnost železničního provozu.

Určitým impulzem pro zvýšení poptávky je i změna části legislativy umožňující privátním přepravcům celostátní a meziregionální přepravu ucelených nákladních vlaků. Největším zadavatelem zakázek jsou však i nadále České dráhy (ČD), které obnovují zejména prostředky určené pro osobní dopravu. Obnovu kolejových vozidel v sektoru nákladní dopravy zatím opomíjejí. Příští rok dráhy dostanou ze Škody Transportation první z dvacítky objednaných lokomotiv řady 380. Každoročně se zvyšuje i počet dodaných příměstských vlakových jednotek 471. Podle Bárty by obnovu vozidel nákladní dopravy ČD měl zajistit vznik dceřiné společnosti ČD Cargo.

ČESKÉ DRÁHY CHYSTAJÍ ROZSÁHLOU OBNOVU

Samotné ČD přitom mají v ruce poměrně ambiciózní plán řešící obnovu vozidlového parku osobní dopravy do roku 2020, který by zajistil prosperitu i českým firmám. Jedním ze základních pilířů osobní dopravy drah v příštích letech mají být lehké motorové či elektrické jednotky určené zejména pro regionální dopravu. „Do budoucna chceme nahradit neekonomický provoz dvou či tří osobních vozů s těžkou a výkonnou elektrickou lokomotivou těmito jednotkami,“ říká náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Kolář.

Právě lehké motorové jednotky by ráda v blízké budoucnosti vyráběla šumperská firma Pars nova. ČD dále plánují nákup elektrických a motorových jednotek pro všechny segmenty regionální osobní dopravy. Velmi důležitý pak bude segment příměstské dopravy ve velkých aglomeracích, jako je Praha, Brno nebo Ostrava. Součástí plánů vedení firmy je i modernizace vybraných vozidel. Pro dálkovou dopravu počítají ČD s rekonstrukcemi klasických vozů i s nákupem nových. „Pro některé expresní spoje navrhujeme nákup třísystémových elektrických jednotek pro rychlost do 200 kilometrů za hodinu,“ pokračuje Kolář.

BRZDOU ROZVOJE JSOU PENÍZE

Co výrazně ovlivňuje možnost účelně a plánovaně obnovovat vozový park? Jsou to především peníze vkládané do tohoto oboru formou investic.

Dalším významným prvkem podílejícím se na rozvoji železniční dopravy (a tím tedy i na přirozené obnově vozového parku) je přijetí a důsledné uplatňování koncepční státní dopravní politiky. Ta má železnici ještě více „zrovnoprávnit“ s ostatními druhy dopravy. „Prozatím zde ještě bohužel existují značné rezervy v oblasti strategické podpory provozně bezpečnější, ekologicky výhodnější a kapacitně nevyužité železniční dopravy,“ míní Bárta.

Určitý posun lze již očekávat v souvislosti se zavedením mýta pro nákladní automobily na dálnicích a následným záměrem zpoplatnit jejich provoz i na hlavních silnicích do roku 2009. Železnici, zejména pak soukromým dopravcům, má pomoci také chystaný zákon o veřejné dopravě.

EXPORT JE TAKÉ PERSPEKTIVNÍ

Řada firem podnikajících v oboru výroby kolejových vozidel se také nespoléhá jen na český trh, ale míří do zahraničí. Například firma CZ Loko vyvezla během posledních let do Itálie přes čtyřicet modernizovaných lokomotiv řady 752.5 a 753.7.

Vagonka Studénka zase pronikla na trh v Litvě. „Zakázka představuje dvě dvoupatrové elektrické jednotky a další návazné služby za téměř 490 milionů korun,“ říká generální ředitel této firmy Tomáš Krsek.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče