Article, show

Výroba

03. dubna 2009, 18:39 - Adam Aston
03. dubna 2009, 18:39

Čínští znečišťovatelé poukazují na západní poptávku

Cenou, kterou svět platí za atraktivní, cenově dostupné čínské zboží, od oděvů přes televizory s plochou obrazovkou až po ocelové nosníky, je více skleníkových plynů, které chrlí čínské továrny. Loni Čína předstihla Spojené státy jako největší emitent těchto plynů na světě. A se vzrůstajícím tlakem na Peking, aby se polepšil, začínají tamní čelní představitelé ukazovat zpět na Západ. „(Až) 25 procent čínských emisí pochází z produktů, které vyrábíme pro svět, a měli by za ně platit spotřebitelé – ne výrobci,“ prohlásil Kao Li, ředitel sekce pro změnu klimatu ve Státní komisi pro rozvoj a reformu, na nedávném fóru pořádaném Pewovým centrem pro globální změnu klimatu (PCGCC). Nedávného snížení emisí bylo jak ve Spojených státech, tak v Evropě opravdu dosaženo zčásti proto, že se výroba prostě přesunula do Číny. Přesný výpočet oxidu uhličitého v dováženém zboží bude podle viceprezidenta PCGCC Elliota Diringera těžištěm pozornosti v dalším kole jednání o globální změně klimatu.

AUTOMOBILY

Elektřina z výmolů

Hybridní osobní a nákladní automobily budou možná jednou čerpat elektřinu z vibrací kol na vozovce. Tým studentů z Massachusettského technologického institutu (MIT) si dal patentovat tlumič otřesů, který při každém nárazu generuje elektřinu.
Dnes se na otřesy používají těžké pružiny, které tlumí jízdu přes výmoly a nerovnosti. Tlumič GenShock nahrazuje tyto pružiny hydraulickým olejem. Když olej absorbuje otřesy na vozovce, vzniká tlak, který tlačí kapalinu přes malou turbínu, čímž se vytváří elektřina.
Olej se používá znovu a elektřina pohání klimatizační jednotky a podobně. To snižuje spotřebu benzinu nebo nafty až o deset procent, říká student posledního ročníku MIT Zack Anderson, spoluvynálezce tlumiče GenShock a provozní ředitel nově vzniklé firmy Levant Power, která má tuto technologii obchodně využít.
GenShock by mohl ještě zvýšit hospodárnost takových hybridních aut, jako je Ford Fusion nebo Toyota Prius. Všechny nové hybridní systémy však musejí projít vyčerpávajícími zkouškami odolnosti, uvádí Nancy Gioiová, ředitelka programů hybridních vozidel ve společnosti Ford. Takže se firma Levant prozatím soustředí na těžké vozové parky jako autobusy, nákladní automobily a vojenská vozidla. Protože více váží, mohou z každého výmolu vyrobit více elektřiny.

Box; shora dolů; čísla prvních dvou grafů stejná jako v originále:
INVESTICE
Čisté technologie mají stále spoustu peněz
Ať je recese, nebo ne, investoři rizikového kapitálu zvyšují sázky na zelené technologie

Nadšení investorů rizikového kapitálu pro zelenou technologii roste… /1. graf/
PROCENTA
PODÍL INVESTIC DO ENERGETICKÉ TECHNOLOGIE Z CELKOVÉHO RIZIKOVÉHO KAPITÁLU

…a díky tomu byl rok 2008 v tomto sektoru rekordní /2. graf/
MILIARDY DOLARŮ
INVESTICE DO ENERGETICKÉ TECHNOLOGIE

Pramen: New Energy Finance, Clean Edge, Nth Power

Obnovitelná energie přitahuje většinu financí /3. graf; zprava doleva ve směru hodinových ručiček/

PODÍL CELKOVÝCH FINANCÍ INVESTORŮ RIZIKOVÉHO KAPITÁLU VLOŽENÝCH DO ČISTÝCH TECHNOLOGIÍ, 2008

57 %
SOLÁRNÍ, VĚTRNÁ A DALŠÍ OBNOVITELNÁ ENERGIE

15 %
BIOPALIVA

9 %
EFEKTIVNÍ VYUŽÍVÁNÍ ENERGIE

8 %
PRŮMYSLOVÉ TECHNOLOGIE

7 %
SKLADOVÁNÍ ENERGIE

4 %
OSTATNÍ

Pramen: Ernst & Young, Dow Jones, VentureSource

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘEKLAD: Jiří Kasl

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Barem na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Aukro chystá změny. Začátkem srpna bude služba nedostupná
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít