Vynález unikátního motoru

26. září 2005, 00:00 - MARTINA MARTINOVIČOVÁ
26. září 2005, 00:00

PERNA MOTORS Ještě před pár lety by nebyl ani vyrobitelný, ani komerčně využitelný. Řeč je o unikátním alternativním motoru na principu šroubovice, tedy spirály. Dnes už má firma Perna Motors jeho první prototypy.

PERNA MOTORS Ještě před pár lety by nebyl ani vyrobitelný, ani komerčně využitelný. Řeč je o unikátním alternativním motoru na principu šroubovice, tedy spirály. Dnes už má firma Perna Motors jeho první prototypy.

Motor vymyslel a celosvětově patentoval Vratislav Perna, jehož firma je od loňského roku umístěna v Technologickém inkubátoru. Perna pracuje i jako senior konzultant v Jihomoravském inovačním centru. „Vím, jak je důležité mít zázemí, které JIC a inkubátor poskytují,“ říká Perna. Oproti obdobným dosavadním řešením jeho návrh motoru snižuje náklady, je výkonnější, ekologičtější a úspornější. Lze jej využít jako lodní pohon, turbínu, spalovací motor, čerpadlo či ventilátor do klimatizačních jednotek. Osy šroubů se mohou nastavovat různě. Ve srovnání s běžnými motory mají vyšší účinnost. Posledním úspěchem Vratislava Perny je, že má od odborníka na aerodynamiku matematicky dokázáno, že jeho technické řešení je konečné, tedy že lepší neexistuje. Auta s motorem fungujícím na novém principu by podle Perny měly mít vyšší výkon, nižší spotřebu a nižší emise.

PRVNÍ PROTOTYPY

Značně také sníží náklady na výrobu. „Zatímco klasický spalovací motor má šest až sedm tisíc součástek, můj motor jich má šest až sedm set. Z toho pouze tři jsou náročnější na obrobení, navíc se minimálně opotřebují,“ tvrdí Perna. „Když jsem návrh motoru předváděl manažerovi z Mercedesu, řekl mi, že pokud společnost neprojeví zájem, má o investici do dokončení vývoje zájem on sám. Nabídek k odkoupení patentu jsem již dostal několik a za nemalé peníze. Nechci však patent prodat spekulantům, chci aby se realizoval,“ dodává. Firma Perna Motors je ve fázi výroby prvních prototypů. Již proinvestovala zhruba deset milionů korun. Návratnost přitom prý může být rok i méně. Zatím nejdále je s aplikací šroubového mechanismu pro lodní pohon (takzvaný propeller). Lodní pohon na novém principu Perna zkoušel na brněnské přehradě. Nyní pracuje na jeho vylepšení a chystá se zhotovit druhou verzi propelleru, kterou by rád odzkoušel letos na podzim. Loď s tímto pohonem je podle něj výkonnější, lze s ní lépe manévrovat, a protože je šroub v krytu, může být použit i při povodních - nezaplétají se do něho totiž nečistoty, jako je tráva. S jednoduchou úpravou poslouží také jako plovoucí čerpadlo, které načerpá vodu přímo do hasičských hadic.

MEZI ZÁJEMCI JE STÁT I FIRMY

Perna se vynálezem zabývá už od roku 1972. Do fáze výroby prototypů se však práce dostaly teprve před pěti roky a úspěšný prodej licence na lodní pohon by byl jeho prvním výrazným obchodním úspěchem. „Oslovily mě zahraniční i české firmy podnikající v různých oborech. Lze říci, že všechny aplikace patentovaného principu si pomalu razí cestu ke svým budoucím uživatelům,“ říká Perna. Například o lodní pohon se zajímá i Státní plavební správa, Perna rovněž jedná s jednou z předních zahraničních firem na výrobu lodních motorů o odkoupení licence. O kompresory projevila zájem firma Ingersol Rand. „Co se týče spalovacích motorů, výroba prototypů a jejich testování zabere ještě zhruba pět let a vyžádá si investice ve výši minimálně padesát milionů korun,“ uzavírá Perna.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče