Vyklidí letos růže valentýnské pole?

12. února 2007, 00:00 - (jas)
12. února 2007, 00:00

OBCHOD A SVÁTEK ZAMILOVANÝCHJako tradičně zaútočí 14. února obchodníci na zákazníky ve znamení svatého Valentýna. Nejzajímavějším artiklem jsou přitom květiny, cukrovinky, kosmetika či plyšové hračky.Svátek svatého Valentýna je již za dveřmi. Kromě zamilovaných si ho patřičně užívají i obchodníci.

OBCHOD A SVÁTEK ZAMILOVANÝCH Jako tradičně zaútočí 14. února obchodníci na zákazníky ve znamení svatého Valentýna. Nejzajímavějším artiklem jsou přitom květiny, cukrovinky, kosmetika či plyšové hračky.

Svátek svatého Valentýna je již za dveřmi. Kromě zamilovaných si ho patřičně užívají i obchodníci. „Svatý Valentýn je šikovně využitý obchodníky jako prodejní nástroj. Funguje na stejném principu jako Vánoce, Velikonoce, Den matek či vysvědčení. Obchodníci nás přesvědčí, že my jsme ti špatní, kteří zanedbávají své blízké, pokud na jejich hru nepřistoupíme,“ charakterizuje tento svátek generální ředitel agentury Mather Communications Ondřej Obluk.

VALENTÝN NEJSOU VÁNOCE

Podle posledního výzkumu agentury Factum Invenio bude letos tento svátek slavit čtyřicet procent obyvatel České republiky. To je výrazně více než minulý rok.

Největší nárůst, konkrétně o jedenáct procentních bodů, lze pozorovat u nejmladší věkové kategorie do 29 let. Rok od roku se také zvyšují tržby obchodníkům. U většiny výrobků však stále platí, že Valentýn nejsou Vánoce.

Třicet procent dotázaných se vzájemně obdarovává s partnerem či partnerkou dárky nebo drobnými pozornostmi. Patnáct procent dotázaných dává nebo dostává od partnera květiny a přibližně stejný počet respondentů jde s partnerem či partnerkou na večeři.

Těžit ze svatého Valentýna tedy budou jako každý rok zřejmě nejvíce prodejci a producenti květin. Řezané květiny totiž letos podle průzkumu plánuje darovat 31 procent respondentů, kteří slaví Valentýna. Například západočeské internetové květinářství Květiny Online.cz podle své majitelky Veroniky Škrochové rozešle na tento svátek dvacetkrát více květin než v běžný den. „Srovnatelný je snad jenom Den matek,“ konstatuje Škrochová.

Ta zároveň ale tento optimismus krotí. „Letos se opravdu bojíme o zakázky. Již dnes se totiž ceny růží pohybují na stejné úrovni jako loni na Valentýna, tedy mezi sedmdesáti a osmdesáti korunami za kus. Na Valentýna předpokládáme jejich zvýšení až na stokorunu. Doufám, že podobně nezdraží jiné druhy květin,“ obává se západočeská podnikatelka.

LÁSKA - ŽÁDNÁ LEGRACE

Za květinami následují cukrovinky s 30 procenty a dále pak lístky do kina, divadla či na koncert, parfémy, knihy a plyšové hračky. Na ústupu jsou naopak papírová přáníčka. To přiznává i Pavlína Hlaváčová, produktová manažerka jednoho z nejvýznamnějších českých výrobců tohoto sortimentu, firmy Albi. „Výroba valentýnských přáníček poklesla od roku 2003 o zhruba čtyřicet procent. Hlavně mladí totiž dávají přednost SMS a MMS zprávám,“ konstatuje Hlaváčová, která přidává i jeden zajímavý postřeh: „Na rozdíl od přáníček k jiným svátkům nemá ve valentýnkách velký prostor humor.“

PSÍ PLENY I NABÍDKY K SŇATKU

A jaké akce letos připravují obchodníci? Prodejny sítě hračkářství Sparkys jsou plné růžových plyšáků, Hypernova připravila společné focení zamilovaných párů a zřejmě nejvýraznější valentýnskou výzdobou potom oplývají obchody Tesco. A co takhle zamilované trenýrky v dárkovém balení od firmy Styx?

Poněkud zdrženlivější jsou restaurace, kina i cestovní kanceláře. „Neplánujeme žádné speciální balíčky nebo reklamní kampaň. Máme však připraveny nabídky víkendů v evropských metropolích,“ uvádí například mluvčí CK Fischer Daniel Plovajko.

Jednotliví obchodníci také upravují svoji strategii podle předchozích zkušeností. „Lihoviny v lahvích ve tvaru srdce se u našich zákazníků příliš neosvědčily, proto od nich v těchto letech ustupujeme,“ říká například mluvčí Tesca Jana Matoušková.

Kromě slev na kosmetiku, spodní prádlo či sladkosti můžou zákaznici nakoupit s osmnáctiprocentní valentýnskou slevou také psí pleny či náhubky. To však není nic proti tomu, co nabízí jedna francouzská společnost, která zařídí, že když míjíte na loďce Eiffelovku, tak se pod ní promítne nápis: „Vezmeš si mě?“

NEJČASTĚJŠÍ DÁREK NA VALENTÝNAdárek procento obdarovanýchřezané květiny 31 %cukrovinky 30 %hračky, plyšová zvířátka 17 %toaletní vody, parfémy 15 %kosmetika 12 %alkoholické nápoje 11 %prádlo 10 %knihy 9 %lístky do kina, divadla, koncert 9 %jiné 9 %pohlednice, karty 6 %

Pramen: Factum Invenio

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít