Vyjednávání ve Škodovce ve slepé uličce

24. března 2011, 10:44 - ČTK
24. března 2011, 10:44

Příliš mnoho času přitom již firmě k dohodě s odboráři nezbývá, stará kolektivní smlouva vyprší za 7 dní.

Foto: Jakub Hněvkovský

Ani sedm dní před vypršením kolektivní smlouvy v největší české automobilce Škoda Auto v Mladé Boleslavi se odboráři stále nedohodli s vedením firmy na mzdách ani na podobě pracovních směn. Podle odborářů hrozí zastavení některých výrobních provozů, například lisoven. Vyplývá to z vyjádření šéfa odborů Škodovky Jaroslava Povšíka v týdeníku Škodovácký odborář. Nynější mzdová dohoda platí do konce měsíce, poslední vyjednávací kolo v řádném termínu se bude konat 30. března.

Podle odborářů vypršela už 15. března lhůta pro projednání práce ve směnných modelech. To by podle nich mohlo vést k zastavení velmi důležitých míst ve firmě. Odbory podle Povšíka obecně neodmítají vícesměnné modely pracovní doby, ale požadují náležité finanční ohodnocení zaměstnanců. Příplatky za sedmnáctisměnný a osmnáctisměnný model jim nestačí. U prvního požadují za hodinu navíc 16 korun a u druhého 18 korun. Firma nabídla 6 a 12 korun.

Odboráři nejsou navíc spokojeni s tím, že je firma málo informuje o zavádění nových modelů. Zaměstnavatel na jejich požadavky podle nich reagoval hrozbou zavedení jen jedné tarifní skupiny pro dělníky a jedné pro ostatní personál. To by podle Povšíka přineslo největší snížení mezd v historii firmy. “Zahájili bychom blokaci práce všemi dostupnými prostředky,“ pohrozil v týdeníku Škodovácký odborář Povšík.

Nyní továrna vyrábí v třísměnném provozu při 15 směnách za týden. Etablování nového modelu výroby s více směnami, který automobilka potřebuje kvůli zvýšené poprávce, by podle mluvčího Škodovky znamenala nárůst mzdy průměrně o 2300 korun měsíčně pro zaměstnance. “Průměrná pracovní doba na zaměstnance ale zůstane i po jeho zavedení stejná,“ řekl již dříve ČTK mluvčí firmy Rudolf Dreithaler.

Vedení firmy nabízí růst tarifů o 3,5 procenta, což odboráři považují za nedostatečné. Nestačí jim ani variabilní roční bonus ve výši 7475 korun, požadují 10.000 korun. Jednorázová platba 3000 korun je podle Povšíka také nedostatečná. “Na jedné straně je velké očekávání zaměstnanců a na straně druhé firma, s kterou jednáme o každou korunu. Obávám se, že očekávání některých zaměstnanců jsou tak obrovská, že je při nejlepší vůli a snaze neuspokojíme,“ řekl Povšík. Odboráři již dříve zveřejnili, že požadují růst tarifů o sedm procent.

V loňském roce se obě strany dohodly na růstu tarifních mezd o 2,7 procenta. V automobilce pracovalo k letošnímu 1. lednu 23.558 kmenových zaměstnanců. Průměrná mzda tarifních zaměstnanců byla loni 32.000 korun, průměrný dělnický plat činil 28.200 korun.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Intel prý chystá už i dvoujádrové Kaby Lake-X, extrémní Core i3 pro platformu X299
Nvidia nabízí levnější Shield TV. V balení však nemá gamepad
Jedna z nejlepších hororových her je teď zdarma. Stáhněte si Outlast
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít