Vyjednávání ve Škodovce ve slepé uličce

24. března 2011, 10:44 - ČTK
24. března 2011, 10:44

Příliš mnoho času přitom již firmě k dohodě s odboráři nezbývá, stará kolektivní smlouva vyprší za 7 dní.

Foto: Jakub Hněvkovský

Ani sedm dní před vypršením kolektivní smlouvy v největší české automobilce Škoda Auto v Mladé Boleslavi se odboráři stále nedohodli s vedením firmy na mzdách ani na podobě pracovních směn. Podle odborářů hrozí zastavení některých výrobních provozů, například lisoven. Vyplývá to z vyjádření šéfa odborů Škodovky Jaroslava Povšíka v týdeníku Škodovácký odborář. Nynější mzdová dohoda platí do konce měsíce, poslední vyjednávací kolo v řádném termínu se bude konat 30. března.

Podle odborářů vypršela už 15. března lhůta pro projednání práce ve směnných modelech. To by podle nich mohlo vést k zastavení velmi důležitých míst ve firmě. Odbory podle Povšíka obecně neodmítají vícesměnné modely pracovní doby, ale požadují náležité finanční ohodnocení zaměstnanců. Příplatky za sedmnáctisměnný a osmnáctisměnný model jim nestačí. U prvního požadují za hodinu navíc 16 korun a u druhého 18 korun. Firma nabídla 6 a 12 korun.

Odboráři nejsou navíc spokojeni s tím, že je firma málo informuje o zavádění nových modelů. Zaměstnavatel na jejich požadavky podle nich reagoval hrozbou zavedení jen jedné tarifní skupiny pro dělníky a jedné pro ostatní personál. To by podle Povšíka přineslo největší snížení mezd v historii firmy. “Zahájili bychom blokaci práce všemi dostupnými prostředky,“ pohrozil v týdeníku Škodovácký odborář Povšík.

Nyní továrna vyrábí v třísměnném provozu při 15 směnách za týden. Etablování nového modelu výroby s více směnami, který automobilka potřebuje kvůli zvýšené poprávce, by podle mluvčího Škodovky znamenala nárůst mzdy průměrně o 2300 korun měsíčně pro zaměstnance. “Průměrná pracovní doba na zaměstnance ale zůstane i po jeho zavedení stejná,“ řekl již dříve ČTK mluvčí firmy Rudolf Dreithaler.

Vedení firmy nabízí růst tarifů o 3,5 procenta, což odboráři považují za nedostatečné. Nestačí jim ani variabilní roční bonus ve výši 7475 korun, požadují 10.000 korun. Jednorázová platba 3000 korun je podle Povšíka také nedostatečná. “Na jedné straně je velké očekávání zaměstnanců a na straně druhé firma, s kterou jednáme o každou korunu. Obávám se, že očekávání některých zaměstnanců jsou tak obrovská, že je při nejlepší vůli a snaze neuspokojíme,“ řekl Povšík. Odboráři již dříve zveřejnili, že požadují růst tarifů o sedm procent.

V loňském roce se obě strany dohodly na růstu tarifních mezd o 2,7 procenta. V automobilce pracovalo k letošnímu 1. lednu 23.558 kmenových zaměstnanců. Průměrná mzda tarifních zaměstnanců byla loni 32.000 korun, průměrný dělnický plat činil 28.200 korun.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít