Vyhledávače táhne zábava

14. ledna 2008, 00:00 - Jan Němec
14. ledna 2008, 00:00

Statistiky za loňský rok potvrzují, že uživatelé získávají zkušenosti s vyhledáváním na internetu a dokáží se přesněji „zeptat“. Pro práci však většina lidí vyhledávače nepoužívá. Zajímají je spíš hry, bulvár a erotika.

Internetové vyhledávání Statistiky za loňský rok potvrzují, že uživatelé získávají zkušenosti s vyhledáváním na internetu a dokáží se přesněji „zeptat“. Pro práci však většina lidí vyhledávače nepoužívá. Zajímají je spíš hry, bulvár a erotika.

Vyhledávače patří k nejzajímavějším vymoženostem internetu. Díky nim se v knihovnách práší na papírové encyklopedie: každý „připojený“ člověk má přístup k neomezenému množství informací ze všech myslitelných oblastí. A je schopen najít je mnohem rychleji než listováním v knize.

Všechny hlavní internetové vyhledávače působící na „českém“ internetu bilancují uplynulý rok a shodují se v jednom – jejich význam stále roste. Dokazuje to například rostoucí počet stále zkušenějších uživatelů, kteří pokládají sofistikovanější a přesnější dotazy. Co uživatele v Česku loni nejvíce zajímalo? Nebyla to práce, ale především hry, seznamky, bulvár nebo erotika.

NEJVYHLEDÁVANĚJŠÍ VÝRAZY 

pořadí   Seznam.cz      Centrum.cz       Google.cz

1.         superhry           seznamka             youtube

2.         hry                    mp3                     o2

3.         sms zdarma       počasí                 aha

4.         libimseti             deník aha         prison break

5.         idos                   horoskopy            aukro

6.         hry online           hry                       qip

7.         youtube             freefoto              superhry

8.         seznamka          sms                  wikipedia

9.         stahuj                rande                vodafone

10.        blesk                tv program         idos

Pramen: Seznam, Centrum, Google

Vyhledávání hlavně pro zábavu

Žebříčky nejvyhledávanějších slov předních portálů za loňský rok ukazují, že lidé k vyhledávání sáhnou většinou při hledání zábavy. Proto se ve všech žebříčcích objevují vyhledávaná hesla jako „hry“, „on-line hry“, „SMS“, „seznamka“, „MP3“ či „blesk“. Z praktických informací pak uživatelé často hledali informace o počasí a jízdní řády.

Zatímco žebříčky portálů Seznam.cz a Centrum.cz (viz box) ukazují celkové výsledky, Google pravidelně zveřejňuje pouze deset největších „skokanů“. Tedy slov, která zaznamenala největší skok v počtu vyhledávání. „Nejhledanější slova se většinou nemění a neodrážejí tak aktuální trendy, proto Google vyhodnocuje právě slova s největším nárůstem zájmu,“ vysvětluje Business Relationship Manager české pobočky Googlu Lukáš Morávek. Jednoznačným skokanem roku podle Googlu bylo heslo „youtube“, respektive velmi populární server youtube.com, na kterém uživatelé zveřejňují nejrůznější videa. Mezi skokany se objevují i dva mobilní operátoři – O2 a Vodafone.

Vedle celkových žebříčků zveřejnily Centrum.cz a Google.cz i žebříčky oborové, například z oblasti celebrit nebo politiků. Podle Googlu tak byl loni nejžádanější celebritou Harry Potter, z živých pak Paris Hilton. Uživatelé Centrum.cz se naopak zaměřovali více na vyhledávání českých celebrit, především ženských. Vítězkou je moderátorka Lucie Borhyová. V žebříčku celebrit obou vyhledávačů se odrazila například i sebevražda českého skladatele Karla Svobody – na Googlu i Centru mu patří pátá příčka. Nejhledanějším politikem pak byl podle Centrum.cz Václav Klaus, následovaný Jiřím Paroubkem.

Být v katalogu se vyplatí

Podnikatele a firmy vedle fulltextového vyhledávání zajímá také používanost takzvaných katalogů, tedy databází webových stránek podle zaměření. Ty provozují jak Centrum.cz, tak Seznam.cz, a firmy mají možnost se do nich registrovat podle druhu a místa podnikání. Zařazení komerčních stránek však není zdarma a firmy často zvažují, zda se placená registrace vyplatí.

Podle zástupců portálů jsou katalogy velmi oblíbené a jejich význam roste zejména při vyhledávání služeb nebo zboží. Lidé se na katalog obracejí, pokud hledají konkrétní firmu v konkrétním místě. „Velmi významná část našich uživatelů stále při hledání využívá katalog,“ potvrzuje mluvčí Centrum.cz Petr Kapalín. „Naše katalogy, jako firmy.cz nebo zboží.cz, jsou používány především pro specializované vyhledávání a jejich použití mírně roste,“ dodává mluvčí Seznamu Rita Gabrielová. Podle ní se Seznamu osvědčily i upoutávky z výsledků fulltextového vyhledávání, které odkazují právě do katalogů. Přesné podíly hledání v katalogu a fulltextu obě firmy nezveřejnily. Přesto platí, že pokud chcete, aby vaši firmu potenciální zákazníci snadno našli, zařazení do katalogů vyhledávačů má značný význam.

Vyhledávače se přizpůsobují laikům

Provozovatelé internetových vyhledávačů stále zdokonalují technologie pro vyhledávání a poskytují stále přesnější výsledky. Zkušenosti s vyhledáváním však získávají i uživatelé. To se odráží na přesnějších zadaných dotazech při vyhledávání. Mezi uživateli jednotlivých vyhledávačů lze ale vypozorovat rozdíly. Zatímco uživatelé Googlu a částečně i Seznamu jsou zkušenější a používají vyhledávače „sofistikovaněji“, na portálu Centrum.cz stále převládá jednoduché jednoslovné vyhledávání.

„Uživatelé všeobecně vyhledávají víceslovná spojení, již dnes převažují dvou a víceslovné dotazy nad těmi jednoslovnými. Přechod od jednoduchých dotazů souvisí s tím, jak se uživatelé seznamují s fulltextovým vyhledáváním a objevují jeho výhody. Kdo ví, co chce najít, pokládá víceslovné spojení, které ho prostřednictvím fulltextového vyhledávání dovede k tomu nejlepšímu výsledku,“ vysvětluje Lukáš Morávek.

Podobnou zkušenost má i největší český portál Seznam.cz. „Znalosti našich uživatelů rostou. Z naší analýzy dotazů navíc vyplývá, že ke kultivovanosti dotazů velmi přispívá našeptávač,“ tvrdí mluvčí Seznamu Rita Gabrielová. „Roste také podíl zadání tří a víceslovných dotazů,“ dodává. Podle Gabrielové tvoří podíl jednoslovných dotazů již pouze 19 procent. Oproti tomu podíly dvou a tříslovných dotazů výrazně vzrostly, a to na 34, respektive 25 procent. Cent
rum.cz však velký růst zkušeností uživatelů nezaznamenal. „Drtivá většina našich uživatelů vyhledává tak, že zadává jednoduché výrazy,“ říká mluvčí portálu Centrum.cz Petr Kapalín.

Vzhledem k tomu, že „laických“ uživatelů je stále velmi mnoho, přizpůsobují se vyhledávače i jim. „Technologie vyhledávání natolik pokročily, že není potřeba zadávat složité dotazy,“ tvrdí Kapalín. „Vyhledávač Google myslí i na ty, kteří svůj dotaz přesně nezacílí: i jednoslovná hledání vedou k relevantním výsledkům. Navíc výsledek hledání může obsahovat i fotky, videa či záznamy knih a další, říkáme tomu univerzální vyhledávání,“ dodává Lukáš Morávek.

V Česku vede Seznam, ve světě Google

Ačkoliv celosvětově je Google ve vyhledávání jasnou jedničkou, v Česku mu patří až druhá pozice. Na prvním místě se totiž dlouhodobě drží český portál Seznam.cz. Podle statistik služby TopList, která se zabývá auditem návštěvnosti webových stránek, se podíl Seznamu pohybuje kolem 37 procent. Druhý Google má pak podle TopListu zhruba patnáctiprocentní podíl. Význam dalších portálů (Centrum.cz, Atlas.cz) v oblasti vyhledávání je daleko menší a nepřekračuje dvě procenta.

Neotřesitelné prvenství Seznamu však nemusí trvat věčně. Tento vyhledávač těží především ze svého dobrého jména a známé značky vybudované v minulosti. Při sledování trendů ale vychází najevo, že podíl Googlu stále roste na úkor dalších vyhledávačů. A to zejména od doby, kdy firma spustila vyhledávání na české doméně google.cz. Po založení české pobočky se Google hodlá na Českou republiku zaměřit ještě více.

Naproti tomu ve světě je pozice Googlu jasná. Podle společnosti comScore, která uskutečnila loni na podzim masivní průzkum využívání vyhledávačů ve světě, je totiž Google s přehledem nejpoužívanějším vyhledávačem. Podle průzkumu uskutečnilo během jednoho měsíce 750 miliónů lidí starších 15 let celkem 61 miliard vyhledávání. Z toho 37 miliard proběhlo přes Google. Za Googlem se umístil další významný americký vyhledávač Yahoo!. Jeho ztráta je ale propastná – přes Yahoo! se uskutečnilo pouze 8,5 miliardy vyhledávání. Za oběma firmami se dále umístil čínský vyhledávač Baidu.com, který těží především z obrovského množství čínských uživatelů internetu.

Prorazit v oblasti vyhledávání se stále příliš nedaří ani firmě Microsoft. Ta je sice v jiných oblastech téměř monopolem, ztrátu na Googlu ale svým vyhledávačem Live Search není schopná stáhnout. Microsoftu patří mezi vyhledávači až čtvrté místo s pouhými 3,5 procenta trhu.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče