Výdělky snižuje nedostatek lístků

12. května 2008, 00:00 - Petr Bayer
12. května 2008, 00:00

Češi skupují fotbalové sny. Fanoušci nejoblíbenějšího sportu již oblehli cestovní kanceláře, posléze vezmou útokem restaurace či sázkové kanceláře. Řadu příležitostí mohou podnikatelé využít i na poslední chvíli.

Fotbalové Euro 2008 Čeští fanoušci opět rozbíjejí prasátka. Rozkutálené koruny odnášejí do cestovních kanceláří, na nádraží i letiště, aby si splnili sen – být při tom! „Jedná se řádově o stovky klientů, kteří s námi jedou na Euro 2008,“ svěřuje se ředitel marketingu cestovní kanceláře Čedok Tomáš Brejcha. Pozadu však nezůstanou ani ti, co neopustí domovy. Na jejich peníze se zase těší například restauratéři či bookmakeři. Většina národa totiž o dobývání stadionů ani neusiluje a nahrne se do hospod. U velkoplošných obrazovek a pláten si vychutná napínavé zápasy a nezbytné pivo. To vše za zlomek částky, kterou by utratili v zahraničí. Hospodští proto vyhlašují boj o fotbalové fanoušky, jenž jim naplní kasy na dlouho dopředu. A čím dále se borci s lvíčkem na prsou dostanou, tím lépe. KDO SPONZORUJE Fotbal je v Česku sportem číslo jedna a proto přitahuje sponzory. Reprezentační „áčko“ finančně podporují T-Mobile, Gambrinus, Česká spořitelna, Hyundai, Puma, Tipsport, Hörmann a Soudal. Oficiálními dodavateli jsou Coca-Cola a Travel service. Na oplátku získávají marketingová práva týmu. „Obsah smluv a jejich plnění nejsou ke zveřejnění, tedy ani částky,“ říká mluvčí fotbalového svazu Lukáš Tuček. Na EURO 2008 však mohou vydělat i menší firmy. Třeba obchodováním s žádanými suvenýry s logem turnaje, jako jsou trička, míče i poháry. Zájemci se však musejí obrátit přímo na sekretariát UEFA. Více informací nawww.store.euro2008.uefa.com. Pod stan i za 100 tisíc Miliony ctitelů kopacího míče vyrazí povzbudit své ikony do Švýcarska a Rakouska z celé Evropy. Velké stěhování národů bude doslova žněmi pro dopravce, české nevyjímaje. „I přestože je místo konání dostupné vlastní dopravou, zájem je značný o všechna utkání české reprezentace v základní skupině,“ tvrdí Brejcha. Je to celkem pochopitelné, protože je jistě pohodlnější se během cesty bavit než se starat o trasu, úmorné řízení a zaparkování. Zájezd je velice prostý – přes noc tam, odpočinek, zápas a zpět. Fotbaluchtiví zájemci by si však měli vstupenky včas opatřit. Právě jejich nedostatek mezi „chudým lidem“ je jedinou brzdou slibných výdělků. „Větší část přídělu pro Českou republiku si ponechal fotbalový svaz pro funkcionáře, ligové oddíly, sponzory. Zájem by byl veliký, ale vstupenky prakticky nejsou,“ upozorňuje majitel CK Slan tour Ladislav Peška, který se specializuje na zájezdy za sportem. Ti šťastnější mohou volit mezi letadlem a autokarem, s noclehem či nikoli. Ceny za dopravu tam a zpět, včetně dvou přespání v autokarech, se pohybují kolem 2000 korun. „Obecně je zájem o všechny zápasy týmu České republiky bez ohledu na soupeře,“ podotýká Peška. Turisté přitom mohou vedle zelené trávy na stadionu uvidět též Bernské Alpy či vodopády na řece Rýn. Pokud se čeští hráči probojují do dalších kol šampionátu v bližším Rakousku, bude živo i v jižních Čechách u hranic. „Dá se očekávat, že se zvýší zájem o ubytování ve zmíněné oblasti,“ domnívá se Brejcha. Řada fanoušků pojede pouze na „otočku“. Bohatí fandové si však mohou dopřát atmosféru v dějišti na všech zápasech českých fotbalistů po celou dobu základní skupiny za horentních 120 tisíc korun. Zoufat nakonec nemusejí ani nešťastníci bez lístků. Pokud je neseženou ani na místě, mohou alespoň usednout na takzvaný 9. stadion v Bubendorfu u Basileje. V jeho ochozech může až 6500 diváků sledovat dění na obří obrazovce. Spát a jíst mohou ve vedlejším kempu. Pro české fanoušky již organizátoři připravili nabídku all inclusive, zahrnující nocleh, stravu a vstupenku do arény. To vše za přibližně dva tisíce korun. Točit se zde bude i české pivo (půllitr za 3,30 eura), což na švýcarské poměry není přemrštěná cena. Provozovatelé slibují i turnaje ve fotbálku, stolním fotbale či tenisu. Celý kemp pokryje bezdrátový internet. Kolo štěstí za 400 milionů Nával u přepážek očekávají pracovníci sázkových kanceláří. „Náš odhad je takový, že by lidé na EURO mohli prosázet u Tipsportu 300 až 400 milionů korun,“ prohlašuje mluvčí uvedené sázkové kanceláře Lubomír Ježek. Na světový šampionát před dvěma lety prosázeli v Tipsportu přes 200 milionů korun. To však Češi skončili již v základní skupině, zatímco na „Evropě“ se mohou dostat dál. Firmy provozující sázky považují fotbalový šampionát za vrchol letošní sezony. Podle průzkumu 80 procent lidí vsadí peníze především na fotbalové bitvy, jež lákají více než olympiáda a hokejové mistrovství světa. Srdce sázejících si podmanili soutěží o vzácné vstupenky, které získají sázející týmy s nejvyšším součtem trefených kurzů. Motivace je to opravdu velká, zapojily se tisíce lidí. „V neposlední řadě chceme posílit povědomí o Tipsportu jako oficiálním partnerovi české fotbalové reprezentace,“ poznamenává Ježek. Pravé horečky dosáhne sázení až během samotného šampionátu. „Je obvyklé, že při vrcholných událostech tohoto typu navštíví naše pobočky nejen běžní sázkaři, ale i lidé, kteří přijdou jednou za rok. Očekáváme nárůst sázek až o 50 procent. Výsledek bude hodně závislý na úspěchu české fotbalové reprezentace,“ vysvětluje Ježek. Stejně rapidní vzestup očekává i konkurenční Fortuna. „Čekáme, že zájem o EURO by mohl být velmi podobný jako o mistrovství světa v Německu před dvěma lety. Tehdy byl nárůst v sázkách přibližně až o 50 procent,“ uvádí mluvčí Fortuny Tomáš Grombíř. Fortuna nevsadila na soutěže o letenky či vstupenky. Chystá ale co nejširší paletu kurzů, sázky na perličky ze zápasů, doprovodné jevy a podobně. Tipsport pasoval Česko na druhé místo ve skupině za Portugalskem. Kurz na titul má tuzemská reprezentace 8:1, největší favorit Německo 4,8:1. Kdo nerozumí fotbalu, bude moci vyzkoušet odhad v jiných disciplínách. Například při šampionátu v Německu si lidé mohli zavěštit, jestli se při finále v Berlíně rozprší. Lidé v Česku prosázejí ročně přibližně 12 miliard korun, tedy každý občan i občánek tisícovku. Nelegální podnikání zahraničních internetových sázkových kanceláří odebírá tuzemským firmám odhadem až čtyři miliardy korun. Po Tipsportu je druhou největší českou sázkovou kanceláří Fortuna, třetí je Chance. ZÁPASY ČESKÝCH FOTBALISTŮ  • 7. června: Švýcarsko – Česko (Basilej – zahajovací zápas turnaje) • 11. června: Česko – Portugalsko  (Ženeva) • 15. června: Turecko – Česko (Ženeva) Finále se hraje ve Vídni 29. června. V digitální kvalitě Přikovat fanoušky k mihotavým obrazovkám chtějí i hráči na televizním trhu. Provozovatel digitální kabelové televize UPC plánuje do nabídky zařadit přenosy ve vyšší HD kvalitě, která má prokreslenější detaily a intenzivnější barvy. Programy v HD formátu nabízí v Česku i provozovatel internetové televize Telefónica O2, která ve zkušebním režimu vysílá programy ČT1 a Nova. Programy lze sledovat prostřednictvím set-top-boxu. Nezbytný je také televizor, který umí tento formát „přečíst“. Šampionát přinese miliardy**

Ať to dopadne tak či onak, fotbalová klání dostávají čím dál více ekonomické obrysy a pořadatelé chtějí vydělat. Zemi, která je známější spíše elegantními valčíky než fotbalovými kličkami, to vynese podle propočtů rakouského ministerstva hospodářství 629 milionů eur (přes 15 miliard korun). Přestože celosvětová ekonomika prochází obdobím určitého oslabení, počítá Rakousko s tím, že díky fotbalovému šampionátu se jeho letošní příjmy z turistiky zvýší o sedm procent.

V Rakousku se odehraje 16 z 31 zápasů a země očekává, že stadiony celkem navštíví kolem 650 tisíc diváků. Každý zahraniční návštěvník by měl v době šampionátu v Rakousku utratit průměrně mezi 150 a 250 eury denně. EURO 2008 zaplní jeden milion postelí v turistických zařízeních a dá práci 10 tisícovkám lidí. Protože většina projektů spojených se šampionátem je dlouhodobá, šest tisíc z těchto pracovních míst údajně nezanikne ani po skončení mistrovství.

„Rakousko nic nezanedbává ohledně propagace svátku kopané a chce být v každém případě alespoň evropským šampionem v pohostinnosti,“ uvedla šéfka reklamní agentury Österreich Werbung Petra Stolbová. Agentura hodlá vydat na propagační a marketingové akce 11 milionů eur a přednostně se při nich zaměřit na deset zemí, včetně České republiky. Právě Česko chce hostit výkvět evropské kopané v roce 2016. 

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče