Vydělávají na cizím potu

29. března 2005, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
29. března 2005, 00:00

FITNESS CENTRA Ve stále obéznější české populaci sílí skupina lidí, kteří jsou nuceni procvičovat ohebnost a svalstvo. Spolu s nimi roste počet fitcenter. Ta se už dávno nezaměřují jen na sportovce nebo na ty, kteří mají spoustu času a peněz. Zamířila mezi obyčejné lidi, kde je klientů v podstatě neomezené množství.

FITNESS CENTRA

Ve stále obéznější české populaci sílí skupina lidí, kteří jsou nuceni procvičovat ohebnost a svalstvo. Spolu s nimi roste počet fitcenter. Ta se už dávno nezaměřují jen na sportovce nebo na ty, kteří mají spoustu času a peněz. Zamířila mezi obyčejné lidi, kde je klientů v podstatě neomezené množství.

Jednou z novodobých možností, jak vydělávat peníze, je vsadit na potřebu lidí vypadat dobře. Plastičtí chirurgové o tom vědí své. Těží z toho také fitness centra, jejichž počet stále roste. Fitka zažívají boom hlavně v posledních letech, kdy se lidé začali o svou fyzickou kondici zajímat mnohem víc než v minulosti. Důvod je celkem jednoduchý. Být v kondici je dnes spíše nutnou podmínkou k úspěchu než libůstkou pár vyvolených, kteří na to mají čas a peníze. Otázkám zdravého životního stylu se věnují v posledních letech poměrně intenzivně i média.

Velký posun k lepšímu znamenalo také „zlidštění“ aerobního cvičení. Jeho pojetí z počátku 90. let se zaměřovalo na fyzicky zdatné jedince a toho, kdo si chtěl docela obyčejně protáhnout tělo, spíše odrazovalo. Zpřístupnit tuto sportovní disciplínu široké veřejnosti se v Česku podařilo bývalé mistryni světa v závodním aerobiku Olze Šípkové. Ze sportovního aerobiku se stala komerční a pro normální lidi stravitelná záležitost s mnoha variantami náročnosti. Cvičení se tak zařadilo vedle posiloven k rovnocenným partnerům a otevřelo možnost podnikání pro desítky malých subjektů.

DÍKY ZA ZAHRANIČNÍ FIRMY

Provoz fitcentra je podnikání, které majitele uživí, těžko však z něho pohádkově zbohatne. „Lidé tu ještě pořád nejsou na sportovní kluby naučení a například i masáže berou jako luxus, pokud k nim nemají zdravotní důvody. Je dobře, že jsou tu firmy, které kupují svým zaměstnancům členství ve fitness,“ říká Sandra Poldauf z firmy Cybex, která provozuje fitcentrum v pražském hotelu Hilton. Přitom zrovna toto zařízení má o klientelu dílem vystaráno díky hotelovému zázemí. Bazén, masáže a posilovnu využívají pilně i hoteloví hosté.

Cybex však zdaleka nežije jen z nich. Drtivou většinu návštěvníků posilovny a aerobního i dalšího cvičení tvoří členové tohoto fitka. Těch je několik stovek, přičemž zhruba polovina z nich přišla ke členství právě díky svému zaměstnavateli.

Na firemní nabídku sází částečně i Fittop na pražském Žižkově. „Zatím máme více individuální klientely, ale nabízíme smlouvy i firmám a chytá se to dobře. Některé připlácejí na vstup, jiné využívají kredit,“ vysvětluje majitelka Fittop Iva Fibrichová.

BOHATÍ ZA PATŘIČNOU CENU

Už cenová politika jednotlivých fitcenter jasně říká, koho uvnitř potkáte. Hodina může stát pár desítek korun nebo několik stokorun. Návštěvníci druhého typu pak investují nemalé prostředky i do patřičného značkového oblečení, které fitka často nabízejí. Vedle posiloven, cvičebních sálů, masáží, popřípadě bazénu, se pak fyzkulturní byznys rozšiřuje o sauny, kadeřnictví a kosmetické salony.

„Možná by to vypadalo trošku jinak finančně, kdyby se takové centrum postavilo jinde. Tím, že jsme v jednom z nejluxusnějších hotelů, předpokládá se tu určitý standard a také určité ceny,“ souhlasí Sandra Poldauf.

V posilovně Cybex je možné potkat i vrcholové sportovce. Další sportovní hvězdy si pak vlastní fitka otevřely. Přirozeně k nim patří i zmíněná Olga Šípková, která už šestým rokem v pražských Holešovicích vede společně s manželem fitness, jemuž propůjčila své jméno.

PODSTATNÉ JE MÍSTO I VYBAVENÍ

Fitcentra pro obyčejné smrtelníky se nejenže docela statečně drží na trhu, ale dokonce přibývají. Na první pohled se zdá jako nejdůležitější vybrat správné místo, kam bude snadné přilákat klientelu. „Máme úžasné místo, protože jsme na hlavní ulici u zastávky tramvaje. Celé sídliště Řepy jezdí kolem nás. Stavují se zdravotní sestry z Motola a z Homolky i lidé z okolí,“ říká Pavla Trunečková, spolumajitelka rodinného fitka Pavla Club na pražském Smíchově.

Zázemí v podobě sídliště, firem a institucí, odkud to mají lidé do posilovny či na cvičení blízko, je výhoda hlavně na začátku. Platí však, že komu se v nějakém fitness líbí, je ochoten se do něho přepravovat i z druhého konce města.

Pavla Club je zařízení, které funguje už od roku 1992 a začínalo v podstatě s nízkými náklady. Především díky tomu, že se věnovalo aerobnímu cvičení - dodnes nemá posilovnu. Rodinná firma se tak v počátku vyhnula nutné investici představující desítky milionů korun za drahé posilovací stroje. Až s rostoucím zájmem o spinning nakoupily majitelky (matka a dvě dcery) speciální rotopedy.

Další výhodou je, že Pavla Club nesídlí v nájmu. „Bez vlastních prostor by fitko menšího rodinného rozsahu bylo těžké rozjet, protože nájmy - a obzvlášť v Praze - jsou obrovské,“ říká další ze spolumajitelek Jana Zajíčková.

Pro vlastní budovu se rozhodli i manželé Fibrichovi z Fittop. „Místo pro náš fitness objevil manžel. Je to dřívější staré kino. Byla to úplná ruina, jejíž rekonstrukce trvala tři čtvrtě roku,“ uvádí Fibrichová. Na zakoupení objektu si vzali hypotéku, na rekonstrukci úvěry a celková investice v desítkách milionů korun má návratnost patnáct let. „Investice byla velká i proto, že jsme do posilovny pořídili stroje italské značky Technogym. Ale na Prahu jsme si nějaké méně kvalitní zařízení nemohli dovolit,“ vysvětluje Iva Fibrichová.

Stejnou značku zvolili i Šípkovi. „Když jsem se dozvěděla, kolik to stojí, byla jsem přesvědčená, že to nemůžeme nikdy zaplatit. Dnes jsem strašně ráda, že máme tuto značku. V Praze je totiž obrovská konkurence a lidé si opravdu vybírají. My tu nemáme »mučírnu« pro kulturisty, ale kondiční posilovnu pro normální lidi. Jde o to, aby zařízení bylo kvalitní a vyhovovalo i po zdravotní stránce,“ říká Olga Šípková.

Na desítky milionů korun počítá zařízení posilovny i Cybex. „Musíme mít dostatečně početnou klientelu. První rok to nešlo tak dobře, ale loňský rok dopadl moc hezky. Návratnost není rychlá, počítám tak pět let,“ prozrazuje Sandra Poldauf ze čtvrtým rokem otevřeného fitcentra.

Pokud jsou stroje kvalitní, je jejich životnost kolem desítky let. Nutné je však investovat do nových technologií. Podle Olgy Šípkové je frekvence, kdy je třeba „obnovovat park“, šest let.

NEJISTÁ SEZONA

Vlastník a provozovatel fitcentra musí jednoznačně počítat s tím, že jde o sezonní podnikání. Nejslabší měsíce zažívají fitka v období prázdnin a v prosinci. S hezkým počasím se sportovci přesouvají do přírody a před vánocemi ženská polovina klientely pracuje na „výrobě“ rodinných svátků, nikoli na své kondici. Zato po Novém roce, pokud neudeří chřipková epidemie, se fitka zaplní. Dílem stálými zákazníky, kteří přišli vypotit hodování z konce roku, dílem nováčky, kteří si dali novoroční předsevzetí. Dokud se neudělá hezké počasí, nemají majitelé fitness o klientelu nouzi. Další vlna zájmu pak přichází se začátkem školního roku. „Na slabší měsíce musíte myslet a dávat si peníze stranou. S tím musí podnikatel v tomto oboru počítat a mít rezervy. Když je nemá, tak je mu hodně těžko,“ varuje Olga Šípková.

Určité výkyvy je možné pozorovat i během týdne. „Nejslabší je návštěva začátkem týdne. To jsou lidé nabití po víkendu. Od středy to začne růst,“ vysvětluje Sandra Poldauf.

Většina pohybuchtivých lidí chodí odpoledne a večer. Část lidí upřednostňuje ranní čas. V běžné pracovní době je většinou mrtvo.

Pokud jde o věkové složení, oslovují fitcentra mladé i starší. Nejpočetnější skupinu pečující o fyzickou kondici tvoří lidé od 25 do 45 let.

PŘEBUJELÉ SVALY UŽ NEFRČÍ

S fitcentry je spojen i prodej potravinových doplňků a nápojů pro dobití energie. Pozornosti se těší energetické nápoje, koktejly a přípravky pomáhající rozpouštět nechtěný tuk. Pokud však není fitko zaměřené na „výrobu svalovců“, nebývá prodej nijak zvlášť silný. „Bar nás neživí. Kdybychom tu měli »bušírnu« pro kulturisty, tak tu máme proteinů mnohem víc,“ uvádí Olga Šípková. Podle ní se to s těmito doplňky nesmí přehánět, protože jejich účinky jsou přechodné.

„Nevím, jestli to neumíme prodávat, ale moc to nejde. Lidé se už tak nedopují, nechávají hubnutí přirozený průchod. Maximálně jdou karnitiny na spalování tuků, proteiny po cvičení na regeneraci svalů a energetické nápoje. Před pěti, deseti lety každý honil svaly, jedl proteiny, teď to nějak upadlo,“ říká na adresu prodeje potravinových doplňků Iva Fibrichová.

ROZKOPANÁ ULICE JE HORŠÍ NEŽ KONKURENCE

Přibývající počet fitness částečně zápolí o tutéž klientelu. Otevření nového zařízení znamená většinou odliv části cvičenců, kteří si nové fitko dojdou vyzkoušet a využijí také většinou příjemných zaváděcích cen. Jenomže fitcentra jsou do značné míry klubová záležitost, hlavně ta menší. A právě to může být důvod, proč se zbloudilí klienti nakonec po pár týdnech často vracejí do svého „domovského“ zařízení.

Co dokáže podnikání opravdu ztížit, se obvykle týká jiných věcí. Měsíce rozkopaná ulice, nebo třeba povodně. Na velkou vodu doplatil hned v počátku Cybex. Jeho prostory sice zaplavené nebyly, hotel Hilton ale povodně zasáhly. „Otevřeli jsme a za deset dní zavřeli kvůli velké vodě,“ vzpomíná Sandra Poldauf. Povodně poznamenaly i podnikání Šípkových. Fitness byl několik měsíců mimo provoz.

Iva Fibrichová zase zažila těžký rok, když byla uzavřena ulice, na níž její fitko sídlí. Návštěvnost klesla na polovinu. „Můj muž má takové heslo: Někdo k nám chodit přestane, jiný začne. Lidi se vždycky najdou,“ dodává Fibrichová. A podle ní to naštěstí přesně tak funguje.

* CO LETÍ VE FITNESS

Bodystyling - svižné posilování svalových skupin s využitím náčiní

Power aerobic - rychlé cvičení s využitím silových prvků

Step aerobic - aerobní cvičení na stupínku

Slow body - pomalé posilování hlavních svalových skupin a protažení těla

Power jóga - dynamické opakování tzv. pozdravu slunci, dechová cvičení a relaxační pozice

Fitness jóga - spojování pozic do sestav

Pilates - pomalé cvičení s míči, posilování a formování svalů, zlepšení držení těla

P-class - svižné posilování břišních, hýžďových a stehenních svalů

Spinning - jízda na speciálních stacionárních kolech při hudbě a pod vedením instruktora

Posilovací stroje, solária, masáže, orientální tance Ceny se velmi liší podle místa i vybavení centra.

Mohou se pohybovat od několika desetikorun po několik stokorun na hodinu.

Na odbyt jdou energetické nápoje, koktejly a přípravky pomáhající rozpouštět nechtěný tuk. * Na fitka si odmala zvykají děti. * Dokud nezačne hezké počasí, zájem o cvičení neklesá.

Foto autor| ilustrační foto: Profit - Jiří Příhonský

Foto popis| Těžké činky zvedají především muži. * Běhání naopak dávají přednost hlavně ženy. * Ve fitness se cvičí i bojové sporty.

Foto autor| foto: Profit -Martin Siebert (10x)

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče