Vydavatelské činnosti a jejich trendy

09. srpna 2011, 07:45 - Jaromír Bartůněk
09. srpna 2011, 07:45

Obvykle se rozdělují do několika základních skupin (vydavatelé doplňkových médií prominou): televize, rozhlas, deníky, magazíny, internet, outdoor. Zmíníme se o trendech a stavu podnikaní v České republice v některých z nich.

Foto: Profimedia.cz

Televize

Televize vykazují, na rozdíl od tiskových médií, stálou sledovanost ovlivněnou tradičně jen sezonně (v zimě čas strávený u televize stoupá, v létě naopak klesá). Významnějším trendem je de facto pouze poměrně výrazný přesun diváků z masových kanálů na tematické a specializované stanice. Velké TV společnosti se tento trend snaží zachytit rozjezdem přidružených stanic typu Nova Cinema, Prima Love a podobně.

Zdroj: Media projekt / Kantar Media / OMD / Médea

Komerční televize jsou financovány jen z reklamního vysílaní. Česká televize má příjem přes 5 miliard korun z povinných koncesionářských poplatků. Podle oficiálních ceníkových dat společnosti Kantar dosáhly tržby televizí vrcholu v roce 2009, kdy ceníková hodnota reklamy v televizích činila 28 miliard korun. Nicméně tato data jsou mnohdy zavádějící, protože nezahrnují žádné slevy nebo pobídky. Mnohá vydavatelství přitom právě na vysokých tabulkových cenách a následných slevách postavila svoji obchodní politiku. Nový Profit sestavil vlastní odhad, který ale nebude daleko od reality. Odhadujeme, že čisté fakturované příjmy, tedy fakturované tržby, televizí za rok 2009 a 2010 představovaly devět miliard. Není tedy patrný příliš velký výkyv.

Deníky

U deníků je situace odlišná, než je tomu u televizí. Od roku 2007 došlo k výraznému odlivu čtenářů. V roce 2007 byla čtenost všech deníků více než 2,55 milionu čtenářů denně, v roce 2010 se ale pohybovala už jen okolo dvou milionů čtenářů denně. Důvodem je nepochybně přesouvání obsahů deníků na web, zejména jejich zpravodajských částí, a také změna přístupu mladších lidí ke konzumaci médií obecně. Deníky čte mladší generace jednoduše méně, přičemž tento trend je trvalý.

Deníky podléhají silným sezonním výkyvům také z hlediska inzerce: na začátku roku a v létě je zájem zadavatelů o reklamu v tisku menší.

Zdroj: Media projekt / Kantar Media / OMD / Médea

Celkové tržby z reklamy ve všech denících odhadla agentura Kantar na devět miliard v roce 2007 a 2008 a na osm miliard v roce 2009 a 2010. Odhad čistých příjmů je podle nového Profitu spíše čtyři miliardy v roce 2007 a 2008 a dvě miliardy v roce 2009 a 2010.

Internet

Internet je uváděn jako hlavni strůjce otřesu ve struktuře a velikosti čtenářské základny tradičních médií. Problémem hodnocení internetu z pohledu podnikatelského oboru je, že neexistují data, která by monitorovala příjmy z inzerce. Jsou totiž monitorována data jen z takzvané bannerové, tedy tradiční internetové reklamy. V posledních letech se ale zájem inzerentů soustředí spíše na netradiční formy reklamy, například PPC systém. Celkové tržby tradiční bannerové reklamy v internetu odhaduje nový Profit na čtyři miliardy korun.

Zdroj: Media projekt / Kantar Media / OMD / Médea

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Odstupné při odchodu z práce? 9 věcí, na které se každý ptá
Senátní výbor podpořil větší práva vlastníků bytů vůči neplatičům
Jak dlouho pracují Evropané na stát?
Auta
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá,…
Galerie na středu: Nejlevnější rychlá kombi s výkonem od 200 koní na českém trhu
Honda Civic dostane naftový motor 1.6 i-DTEC. Koupíte ho ale až na jaře 2018
Řidičské průkazy: Skupiny, podskupiny, druhy vozidel a minimální věk pro udělení
BMW zveřejnilo první fotku nové Z4. Oficiálně se představí zítra
Technologie
Samsung za týden uvede Gear Fit 2 Pro, svůj nejlepší sportovní náramek
Tři virtuálové si chtěli nadále účtovat roamingové poplatky v EU
Razer Atheris je bezdrátová myš s údajně nejdelší výdrží na světě
Co čeká Radeony: GPU Navi má prý zvláštní jednotky pro AI, vynořil se další čip Vega
Google spustil nový webový chat. Nic neumí a bez mobilu stejně nefunguje
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít