Vydavatelské činnosti a jejich trendy

09. srpna 2011, 07:45 - Jaromír Bartůněk
09. srpna 2011, 07:45

Obvykle se rozdělují do několika základních skupin (vydavatelé doplňkových médií prominou): televize, rozhlas, deníky, magazíny, internet, outdoor. Zmíníme se o trendech a stavu podnikaní v České republice v některých z nich.

Foto: Profimedia.cz

Televize

Televize vykazují, na rozdíl od tiskových médií, stálou sledovanost ovlivněnou tradičně jen sezonně (v zimě čas strávený u televize stoupá, v létě naopak klesá). Významnějším trendem je de facto pouze poměrně výrazný přesun diváků z masových kanálů na tematické a specializované stanice. Velké TV společnosti se tento trend snaží zachytit rozjezdem přidružených stanic typu Nova Cinema, Prima Love a podobně.

Zdroj: Media projekt / Kantar Media / OMD / Médea

Komerční televize jsou financovány jen z reklamního vysílaní. Česká televize má příjem přes 5 miliard korun z povinných koncesionářských poplatků. Podle oficiálních ceníkových dat společnosti Kantar dosáhly tržby televizí vrcholu v roce 2009, kdy ceníková hodnota reklamy v televizích činila 28 miliard korun. Nicméně tato data jsou mnohdy zavádějící, protože nezahrnují žádné slevy nebo pobídky. Mnohá vydavatelství přitom právě na vysokých tabulkových cenách a následných slevách postavila svoji obchodní politiku. Nový Profit sestavil vlastní odhad, který ale nebude daleko od reality. Odhadujeme, že čisté fakturované příjmy, tedy fakturované tržby, televizí za rok 2009 a 2010 představovaly devět miliard. Není tedy patrný příliš velký výkyv.

Deníky

U deníků je situace odlišná, než je tomu u televizí. Od roku 2007 došlo k výraznému odlivu čtenářů. V roce 2007 byla čtenost všech deníků více než 2,55 milionu čtenářů denně, v roce 2010 se ale pohybovala už jen okolo dvou milionů čtenářů denně. Důvodem je nepochybně přesouvání obsahů deníků na web, zejména jejich zpravodajských částí, a také změna přístupu mladších lidí ke konzumaci médií obecně. Deníky čte mladší generace jednoduše méně, přičemž tento trend je trvalý.

Deníky podléhají silným sezonním výkyvům také z hlediska inzerce: na začátku roku a v létě je zájem zadavatelů o reklamu v tisku menší.

Zdroj: Media projekt / Kantar Media / OMD / Médea

Celkové tržby z reklamy ve všech denících odhadla agentura Kantar na devět miliard v roce 2007 a 2008 a na osm miliard v roce 2009 a 2010. Odhad čistých příjmů je podle nového Profitu spíše čtyři miliardy v roce 2007 a 2008 a dvě miliardy v roce 2009 a 2010.

Internet

Internet je uváděn jako hlavni strůjce otřesu ve struktuře a velikosti čtenářské základny tradičních médií. Problémem hodnocení internetu z pohledu podnikatelského oboru je, že neexistují data, která by monitorovala příjmy z inzerce. Jsou totiž monitorována data jen z takzvané bannerové, tedy tradiční internetové reklamy. V posledních letech se ale zájem inzerentů soustředí spíše na netradiční formy reklamy, například PPC systém. Celkové tržby tradiční bannerové reklamy v internetu odhaduje nový Profit na čtyři miliardy korun.

Zdroj: Media projekt / Kantar Media / OMD / Médea

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nepodpořili
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
Až do zítřka zdarma. Stahujte akční pecku Shadow Warrior
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Spousta „interaktivních seriálů“ za pakatel. Humble Bundle má v akci hry od Telltale
Android se snadno připojí k síťovému disku nebo NASu. Google vydal Samba Client
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít